• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:19:56 följande:
    Svar på #26 Ja exakt.. Då får vi sluta med alkohol, sex, cigg,  vara uppe länge mm eller hur??För barn GÖR ju som VI GÖR...
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? 

Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn.? 

Har man själv osunda vanor, så ska man inte bli förvånad om barnen tar efter detta... 

Förstår du skillanden?  
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym (mamms)

Hej TS!

I förra veckan fick jag reda på att min 10-åring (snart 11) både har rökt och provat alkohol.
    Min värld rasade samman för en halv dag...sen plockade jag ihop mig själv, pratade ut med min dotter om hur vi skulle gå vidare och nu på söndag ska jag sluta röka.

Jag har precis beställt boken Allen Carrs "Äntligen icke-rökare för kvinnor" och hoppas den dimper ner i brevlådan innan söndag

Vill du så kan vi peppa varandra???

Jag kör en öppen dialog med min dotter och kommer även att köra med öppna kort, jag kan inte predrika för något som jag själv står bakom om jag fortsätter att röka liksom...

• Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:19:56 följande:

Svar på #26
    Ja exakt.. Då får vi sluta med alkohol, sex, cigg,  vara uppe länge mm eller hur??För barn GÖR ju som VI GÖR...
    Ja precis. Skall vi uppfostra trettonåringar så skall vi uppföra oss som sådana. Trams! Och glöm inte gå och lägga dig 21.30... för det bör en trettonåring göra om hon skall orka med skolan. Och du: ge fan i det där enda glaset vin till lördagmiddagen! För du får inte dricka om inte ditt barn får! Och glöm det där med att ha sex och kel med din älskade make! För det får inte ditt barn göra. Och det skall inte du heller.

Blir bara så trött!
  • Anonym (varför?)
    Svar på #28
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:19:22 följande:
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
    TACK det var därför jag ville ha lite råd här...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #31
    lollisen skrev 2008-05-19 13:22:02 följande:
    Man får sluta med osunda vanor om man vill att barnen skall se det hela på samma sätt... Förstår du? Att ha sunt sex, dricka i sunda mängder alkohol, få sunda sömnvanor etc... Det ska man väl lära barn.? Har man själv osunda vanor, så ska man inte bli förvånad om barnen tar efter detta... Förstår du skillanden?  
    Det är väl aldrig sunt i sånt fall och dricka alkohol???
  • lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:19:22 följande:
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
    Men förstår du skillnaden i sunda vanor och osunda? Barn tar efter det vi föräldrar gör, så är det ju bara.. Ett faktum som kvarstår hur lite man än vill tro på det..

Visst finns det barn som inte tar efter sina föräldrar, det är superbra! Det är styrka av barn som själva hittar de sunda vanorna själva, då deras föräldrar inte är sunda i sina vanor..
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:24:19 följande:
    Svar på #31 Det är väl aldrig sunt i sånt fall och dricka alkohol???
    Men jösses...

Jag menar att om man dricker varenda dag så är det väl inte speciellt sunda vanor.... Inget man vill att ens barn skall ta efter.. Eller hur?

Dricker man till maten eller så på helgen, så är det väl inte hela världen om sitt barn tar efter detta? Eller ?
  • Anonym (varför?)
    Svar på #36
    lollisen skrev 2008-05-19 13:24:55 följande:
    Men förstår du skillnaden i sunda vanor och osunda? Barn tar efter det vi föräldrar gör, så är det ju bara.. Ett faktum som kvarstår hur lite man än vill tro på det.. Visst finns det barn som inte tar efter sina föräldrar, det är superbra! Det är styrka av barn som själva hittar de sunda vanorna själva, då deras föräldrar inte är sunda i sina vanor..
    Så du menar: har aldrig rört alkohol, aldrig, haft sex, aldrig varit uppe sent, aldrig ens provat rökt????
  • lollisen

Ja ja, ta inte åt er av råden då... Då lämnar jag tråden, eftersom jag gärna slipper kränkningar eller dumförklaranden..

Lycka till iallafall.. Bye!

• Pormoicheia

Du är vuxen, hon är barn.
    Vem är det som bestämmer?

Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????