• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (lox)

vet du att barn som har rökande föräldrar löper större risk att själv bli rökare.visst hon är ung men du röker ju också och är inte så mycket bättre själv.sluta rök själv så kan hon inte sno sigg av dig.sen tror jag inte hon är beroende utan tycker det är lite coolt.jag var likadan i den åldern men det gick över.

• Anonym

Jag hade slutat röka för att strypa tillgången och visa att det inte är ok. Barn gör som vi gör inte som vi säger.

• Birgitta2

Att köra med sjukdomar, cancer och sånt, är värdelöst. Varenda unge vet att sånt ligger 30-40 år fram i tiden och barn är ju odödliga som alla barn tror.

Vad du kan göra är att säga hur gula tänderna blir, vilken ful hy man får pga strypt blodcirkulation. Man luktar illa (och vilken kille vill pussa en askkopp?). Det kan vara sånt som biter på en tjej i den åldern. Man luktar ju faktiskt fan när man rökt. Sen kan du muta henne genom att säga att om hon inte röker fram till sin 18-årsdag så kan du betala hennes körkort. Det är de tips jag har till dig.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2008-05-19 12:57:00 följande:
    Jag hade slutat röka för att strypa tillgången och visa att det inte är ok. Barn gör som vi gör inte som vi säger.
    Nja, jag håller inte med riktigt. Att jag som vuxen röker skall inte spela nån roll. Man kan i och för sig hålla koll på ciggen lite bättre. Men detta innebär att vi också måste smyga med vårt glas vin till maten, vi får inte ta midsommarnubbe till sillen osv. Många saker hör till vuxenlivet. Så är det bara. Vi skall inte behöva leva som 13-åringar för att vara förebilder för våra egna 13-åringar.
  • Anonym

Du är själv rökare och förvånad att ditt barn tar efter dig?

Sluta röka och gör din flicka en stor tjänst, det kanske inte är för sent?

• Anonym

Men det är stor skillnad på att dricka ett glas vin till en fin middag än att vara beroende av alkohol/cigaretter.

Birgitta2 skrev 2008-05-19 12:59:13 följande:
    Nja, jag håller inte med riktigt. Att jag som vuxen röker skall inte spela nån roll. Man kan i och för sig hålla koll på ciggen lite bättre. Men detta innebär att vi också måste smyga med vårt glas vin till maten, vi får inte ta midsommarnubbe till sillen osv. Många saker hör till vuxenlivet. Så är det bara. Vi skall inte behöva leva som 13-åringar för att vara förebilder för våra egna 13-åringar.
  • aronnax

Tror på birgitta2´s mut-teori, ta ett snack och bestäm ER för att inte röka mer någon av er, behöver du hjälp finns ex. Cyban att ta till, läkare skriver ut detta, modern som rökt 2 pkt/v i 40 år klarade det med dom.
    Du måste markera att det är INTE ok. hemma hos er.

• Anonym (varför?)

Tack för era svar...
    Sagt allt det där
    Men visst skulle jag gå som gott exempel, har prövat sluta men det är sååå svårt...
    Sen där med körkort är ju jättebra, men vad vet jag vad hon gör när hon är iväg?
    Kan ju inte låsa in henne...

Kanske nån som varit med om detta själva?
    Hur har ni gjort?

• Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:01:11 följande:

Tack för era svar...Sagt allt det där Men visst skulle jag gå som gott exempel, har prövat sluta men det är sååå svårt...Sen där med körkort är ju jättebra, men vad vet jag vad hon gör när hon är iväg?Kan ju inte låsa in henne...Kanske nån som varit med om detta själva?Hur har ni gjort?
    Du får tro henne på hennes ord om hon inte röker. Och så känns det ofta på lukten om du inte röker själv. Det är svårt det där när man röker, för då känner man inte när ens barn rökt. När hon märker att du litar på henne totalt, kommer hon få så dåligt samvete (om hon nu fuskar ändå) att hon inte kommer röka. Tillit är ofta ett bra mycket bättre vapen än gräl och skäll.
  • Anonym (varför?)

Jag vet att barn till rökare är större chans att bli rökare själva...
    Min mamma rökte...
    Jag börja röka när jag var 20 år (lika dumt det)
    Min ena syster har aldrig rökt...

Fan detta är sååå svårt...

Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????