• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (varför?)
    Svar på #130
    Anonym skrev 2008-05-19 18:48:40 följande:
    Svar på #129Men tänk om det var sant då? Hon kanske blev tvingad att sno åt sin kompis.

Ja vem vet? Tur jag inte skällde...

Vi bara satte oss ner och jag berättade alla nackdelar och fick veta lite om kompisar och så. Men inga namn, det vägrade hon...

• Skusan

Det där med att säga att man ska ta åt en kompis är en gammal ursäkt. Jag hade ett helt paket cigg i mitt skrivbord längst in under nån låda. Som hittades, och som jag skyllde på var en kompis paket som jag bara förvarade åt henne... Hur j*a dum får man bli? Det var ju mina såklart. Så gå inte på det.

• Anonym (varför?)
    Svar på #132
    Skusan skrev 2008-05-19 21:39:22 följande:
    Det där med att säga att man ska ta åt en kompis är en gammal ursäkt. Jag hade ett helt paket cigg i mitt skrivbord längst in under nån låda. Som hittades, och som jag skyllde på var en kompis paket som jag bara förvarade åt henne... Hur j*a dum får man bli? Det var ju mina såklart. Så gå inte på det.
    Hahaha nä man får se lite mellan fingrarna...
     Men jag tror nog inte det va till kompisen, utan till dom båda...
    Vem vet?? Och jag lär ju aldrig få veta det...
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 15:31:20 följande:

Jag vill bara tillägga:Visst är jag dum som röker, men det är ett val jag gjorde när jag var 20 år (inte bättre alls men men).Jag måste väl ändå få tillrättavisa min dotter när hon försöker stjäla mina cigg och vill röka?Som förälder måste man ju leda sina barn på rätt väg om dom håller på och gå fel?Det jag ville med denna tråden få lite hjälp av er som varit i samma situation, om hur ni gjort och det har jag fått av några TACk...Men många av er var dömmande mot mig iom min rökning...Jag ska verkligen hålla tummarna för er att detta aldrig händer er, klart det gör det ju inte då ni inte röker själv...Men tyvärr i dom lugnaste vatten simmar dom fulaste fiskarna...
    Min väninna rökte, men ingen annan i familjen. Och verkligen inte hennes föräldrar. Det var nog jag som lurade henne att röka. Hon gillade det inte nån gång och slutade efter nåt år. Det är nästan alltid kompistryck när man börjar röka. För min del gällde det att vara tuff inför polarna. Yr i skallen blev jag, illamående också, men rökte gjorde jag. Jag fick tag på cig genom att snällt handla mat etc till mina föräldrar. På den tiden stod bara slutsumman på kvittona och när jag gav rätt summa tillbaka så var pappa nöjd. Inte märkte han att jag köpt cig till mig också! De var ju billiga i början av 70-talet. Så ofrivilligt höll han mig med cigaretter under hela min tonårstid. :-S

Gör din lilla tjej en tjänst TS. Gör det riktigt riktigt svårt för henne att få tag på cig. Mer kan du inte göra.

Kram
  • Anonym (varför?)

birgitta2: det ska jag göra... Tack för din hjälp här igår, många påhopp ...

• Bäsebus

Började själv röka i sjuan eftersom det såg häftigt ut när niorna stod och bolmade. Mina föräldrar rökte inte Struntade fullständigt i vad de sa, det gjorde nästan saken värre.. hade en affär där det var lätta att sno ciggpaket på den tiden så vi hjälptes åt att själv då vi inte fick pengar.
    När jag var i den åldern var jag rädd att berätta sanningen eftersom jag visste att jag gjort fel och att det skulle bli besvikna och det gjorde bara saken ännu värre.

Det är skönt att hon vill vara ärlig mot dig och berätta, det kommer man långt på. Försök att prata om det, kanske kan ni hitta på något trevligt ihop bara ni.. Det är inte ok att någon röker, men att påpeka det hela tiden samt att dra de värsta historierna biter tyvärr inte på många tonåringar.. de är ju som de är i den åldern, det viktigaste är som andra har skrivit att du INTE sponsrar på något sätt för henne att skaffa cigg

Hoppas det löser sig för er!

*~*~*Var nöjd med allt som livet ger..lalala*~*~*
  • AnnaGloria

Jag tycker det är viktigt att ni pratar om vad rökning verkligen är . Hur mycket det kan skada en ung kropp att det skadar andra och hur rädd du är om din dotter. Tror att det skulle vara bra att prata om varför din dotter vill röka om hur hon känner sig när hon röker. Kanske blir hon en i gänget ..kanske känner hon sig osäkert om hon inte gör som de andra ..kanske blir hon utanför och töntförklarad.. Kan nog vara bra att prata om självkänsla..fråga vad hon tycker att bra självkänsla innebär och hur hon känner över sin egen självkänsla .. Berätta även om dina värderingar om självkänsla och var noga med att ge henne kraft .. tala om hur fin och tuff och smart hon här . Att hon är en egen människa som är så bra på så mycket. Vilka egenskaper du uppskattar hos henne och att du verkligen tror på henne. Detta kan förstås inte ske på en natt utanär en pågående process mellan dig och din flicka. Ibland kan det handla om så mycket mer än rökningen i sig och det är viktigt att inte ge upp även om man blir avisad och sårad. Jag tror ni kan reda ut det här . Hoppas ni kommer varandra ännu närmare på köpet och ge aldrig upp med att vara noga med din dotters säkerthet.

• Anonym

en bra grej säg att hom hon slutar röka så slutar du att röka

• Anonym (varför?)

Det känns rätt ok här hemma faktiskt...
    Har inte märkt nått direkt att hon skulle vara rökare på "heltid" om man kan säga så Generad
    Par ggr har jag kallat på henne när hon kommit hem och bett henne andas på mig, så igår fråga hon varför jag gör så?
    Inget, sa jag, bara kolla läget...
    Vill känna efter både röklukt och tandkräm...
    För om det luktar tandkräm, varför det helt plötsligt i sånt fall?
    Men det har varit lugnt "pust", peppar peppar ta i trä
    Kanske lugnet före stormen...

Tack alla för alla råd och hjälp...

• Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-21 08:54:22 följande:

Det känns rätt ok här hemma faktiskt...Har inte märkt nått direkt att hon skulle vara rökare på "heltid" om man kan säga så Par ggr har jag kallat på henne när hon kommit hem och bett henne andas på mig, så igår fråga hon varför jag gör så?Inget, sa jag, bara kolla läget...Vill känna efter både röklukt och tandkräm...För om det luktar tandkräm, varför det helt plötsligt i sånt fall?Men det har varit lugnt "pust", peppar peppar ta i trä Kanske lugnet före stormen...Tack alla för alla råd och hjälp...
    Vad skönt. Men var tuff om du märker att hon luktar rök. Dra in veckopeng omgående några veckor. Likaså hålla koll på egna cig. Börja inte slappna av för mycket, utan var alert. Svårt ska det vara för henne att få tag på cig och svårt skall det vara att fortsätta röka. Hon kanske i så fall kommer till insikt att det faktiskt inte är värt allt det jobbiga.

Hoppas allt fortsätter i det positiva hållet och att hon aldrig nånsin mer röker.

Kramis
  • Anonym (varför?)
    Svar på #141
    Ja absolut, inga pengar här sånt fall
    Tack...
  • Dåså

Sluta röka själv, det tjäönar du på i längden ju! Dessutom, barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som föräldrarna GÖR! Jag var 13 nör jag började röka, jag fick röka för min mamma (vilken idiot) och jag rökte enda fram tills jag blev gravid med min dotter. Alltså 8år... 8 totalt bortkastade år. Visst var det mitt eget val ,men hade mina föräldrar vart lite hårdare hade dte kanske inte blivit så.

• Anonym (varför?)
    Svar på #143
    Dåså skrev 2008-05-21 15:15:59 följande:
    Sluta röka själv, det tjäönar du på i längden ju! Dessutom, barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som föräldrarna GÖR! Jag var 13 nör jag började röka, jag fick röka för min mamma (vilken idiot) och jag rökte enda fram tills jag blev gravid med min dotter. Alltså 8år... 8 totalt bortkastade år. Visst var det mitt eget val ,men hade mina föräldrar vart lite hårdare hade dte kanske inte blivit så.

Det har jag disskuterat här innan...

Jag är vuxen och gör som jag vill, likadant som hon gör när hon blir vuxen

• Anonym (varför?)

plus sen får hon inte röka för mig...

• Birgitta2
    Dåså skrev 2008-05-21 15:15:59 följande:
    jag fick röka för min mamma (vilken idiot) och jag rökte enda fram tills jag blev gravid med min dotter. Alltså 8år... 8 totalt bortkastade år. Visst var det mitt eget val ,men hade mina föräldrar vart lite hårdare hade dte kanske inte blivit så.
    Så om din mamma slutat röka så hade du gjort det? Det tror jag faktiskt inte på. Det var inte din mamma som tryckte in ciggen i munnen på dig första gången. Inte heller var det hon som bestämde ATT du skulle röka, men hon orkade inte ta striden. Problemet var att hon inte gjorde det svårt för dig. Å andra sidan, som du själv säger, så hade du ett val. Barn har så himla lätt att skylla på sina föräldrar även sen de blivit vuxna.
  • Viewsonic

Barn gör som föräldrarna och kompisarna. Bästa rådet jag kan ge dig är att du själv slutar röka. + Drar in veckopengen för barnet så att han/hon inte kan köpa cigg + som straff.

dator heter det. datOR...
  • Anonym

Jag kom på min son men jag har slutat att röka så det var kanske lättare för mig att säga att det inte är bra. Det står i papprena att jag är lungsjuk. Har en mor som fått hjärtinfarkt o en far som fått stroke. På pappas sida har vi astma...o min son har astma...men det hjälpte inte att berätta historier om det.

Man kan inte mer än säga att det inte är bra. Jag sa till min son att jag förbjuder inte dig att röka men jag tycker inte om det...sen berättade jag om vad cigg gör o hur faltigt det kan vara då vi har de åkommor vi har.

Det hjälpte faktist!

• Birgitta2

I 13-årsåldern är det svårt för föräldrar att vara en förebild. Men det går över. Dock har kompisarna just i den åldern en enorm makt över ens barn. Det som de gör, det gör också ens unge. Man får göra sitt absolut bästa och vara den förälder man önskat att ens egna föräldrar varit.

Att hacka på TS är ju inte vidare konstruktivt. Och jag kan se i hennes inlägg att det enda hon vill är barnets bästa. Sen att man hunnit skaffa sig en del ovanor genom åren, och vill behålla dom, skall väl heller inte ligga nån till last. I de bästa familjer finns det 15-åriga knarkare. Eller alkisar, Eller rökare. Ibland hamnar ungarna lite fel och vi gör vårt bästa att fixa det. Jag tvivlar starkt på att TS dotter kommer hamna i nåt missbruk bara för att TS röker. Här handlar det om kommunikation. Och att man har ett så nära förhållande att det faktiskt övergår förhållandet till kompisarna. Inte ens lätt då heller.

Lycka till ts! Jag tror ni fixar det här!

• Viewsonic

Ni kan väl sluta tillsammans?

dator heter det. datOR...
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????