• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:04:57 följande:
    Alltså, det där med att muta är ju bara en förnekelseform om ni frågar mig.. Vi syskon ljög om vår rökning istället.. De andra jag känner har inte heller varis ärliga om att de rökt då de blivit lovade körkort om de inte röker...
    Min dotter KUNDE inte ljuga för mig. Det har hon aldrig kunnat, det kryper alltid fram efter några dagar. Vad det än varit så berättar hon det. Hon klarar inte av att ta emot beröm, tillit osv och sen inte vara värd det. Men alla är ju olika.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #16
    Anonym skrev 2008-05-19 13:07:43 följande:
    Har du sett en person med Kol någon gång? Det är fruktansvärt!
    Ja det har jag, jobbar i vården...
  • lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:10:34 följande:
    Min dotter KUNDE inte ljuga för mig. Det har hon aldrig kunnat, det kryper alltid fram efter några dagar. Vad det än varit så berättar hon det. Hon klarar inte av att ta emot beröm, tillit osv och sen inte vara värd det. Men alla är ju olika.
    Ja, hon är väl helt enkelt en bättre människa än alla andra som lyckats ljuga om sådana saker då... Känner mig som en urusel människa nu... Not..
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • War

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:10:16 följande:

Svar på #15
    Fattar inte riktigt hur du menar där?Visst är jag dum som röker det säger jag inte emot, men mitt argument är att jag var inte sååå dum som börja när jag var 12-13 iaf
    Spelar ingen roll, du är så korkad att du röker nu och då kan du inte säga till ditt barn att hon inte ska göra som du.

Du har ett snart tonårigtbarn och har inte insett att barn tar efter sina föräldrar i beteende ? På gott och ont !
  • Anonym (varför?)
    Svar på #19
    lollisen skrev 2008-05-19 13:09:19 följande:
    Äsch! Det är väl klart att risken är större att ens barn börjar röka om man som förälder röker själv!? Det är väl ganska logiskt uppenbart!?TS: sluta rök själv och prata med henne om riskerna och att du själv väljer att sluta med rökningen då du vill leva längre och inte dö ifrån din dotter... Få henne att inse allvaret räkning faktiskt innebär! (jag är själv rökare som försöker att sluta, jag vill välja livet istället för att eftersträva döden som det innebär med rökning)
    Ja det vet jag ju...
    Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???
    Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? Säger vi inte det till våra barn eller??
    Då skulle ju vi vuxna (över 20) inte dricka alkohol, tatuera oss, pierca oss, va uppe till 4-5 på morron, ha sex, mm...
  • lollisen
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:14:24 följande:
    Svar på #19 Ja det vet jag ju...Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? Säger vi inte det till våra barn eller??Då skulle ju vi vuxna (över 20) inte dricka alkohol, tatuera oss, pierca oss, va uppe till 4-5 på morron, ha sex, mm...
    Men hur ska hon kunna veta vad som är rätt och fel, då mamma/pappa gör precis så som de säger att man inte får göra??

Om en alkoholiserad förälder sitter och super framför sitt barn, kan denne inte bli förvånad om barnet dricker sig berusad i ung ålder... Man lär sina barn att det är okej, och att det inte är så farligt, eftersom man är så "dum" själv att man utsätter sig för det...

Hur ska barnen kunna veta att man inte skall göra såhär om föräldrarna håller på med det själva? Förstår du hur jag menar?
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • maritmedm

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:14:24 följande:

Svar på #19
    Ja det vet jag ju...Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? Säger vi inte det till våra barn eller??Då skulle ju vi vuxna (över 20) inte dricka alkohol, tatuera oss, pierca oss, va uppe till 4-5 på morron, ha sex, mm...
    Jag tror inte att en tonåring köper argumentet "Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? "
    Man har väl aldrig betraktat sig så vuxen som då man inte var det
  • Birgitta2
    lollisen skrev 2008-05-19 13:12:03 följande:
    Ja, hon är väl helt enkelt en bättre människa än alla andra som lyckats ljuga om sådana saker då... [/citat]

Nej, däremot tror jag att hon helt enkelt får dåligt samvete. Vi är ju alla olika känsliga.
    War skrev 2008-05-19 13:12:41 följande:
    [citat]
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:10:16 följande:
    Spelar ingen roll, du är så korkad att du röker nu och då kan du inte säga till ditt barn att hon inte ska göra som du.Du har ett snart tonårigtbarn och har inte insett att barn tar efter sina föräldrar i beteende ? På gott och ont !
    Vare sig du röker eller dricker vin till middagen, så får man ändå, faktiskt, säga till sina barn att detta tillhör vuxenlivet. När hon är 18 får hon göra som hon vill. Då är hon vuxen och de flesta av hennes organ är färdiga. Men nu skadas de enormt mycket om hon röker eller dricker. För en 13-åring är en cigarett lika skadlig som 10 cigaretter för en 35-åring.

Man FÅR faktiskt vara förälder fast man röker. Och man FÅR faktiskt tala om för barnen vad som är ok eller ej, även om man röker själv. Det kallas att ta vuxen- och föräldraansvar. Om jag dricker, så innebär det inte att det är OK att min knappt tonåriga dotter skall dricka (kanske därför det är åldersgräns på alkoholköp).

Men... förhandlingsläget är ju onekligen lite sämre när man själv sitter i nikotinträsket. Självklart. Därför måste man ha lite bättre argument än vi som fortfarande väljer att röka.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #26
    lollisen skrev 2008-05-19 13:17:19 följande:
    Men hur ska hon kunna veta vad som är rätt och fel, då mamma/pappa gör precis så som de säger att man inte får göra?? Om en alkoholiserad förälder sitter och super framför sitt barn, kan denne inte bli förvånad om barnet dricker sig berusad i ung ålder... Man lär sina barn att det är okej, och att det inte är så farligt, eftersom man är så "dum" själv att man utsätter sig för det... Hur ska barnen kunna veta att man inte skall göra såhär om föräldrarna håller på med det själva? Förstår du hur jag menar?
    Ja exakt..
     Då får vi sluta med alkohol, sex, cigg,  vara uppe länge mm eller hur??
    För barn GÖR ju som VI GÖR...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #27
    maritmedm skrev 2008-05-19 13:19:18 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:14:24 följande: Jag tror inte att en tonåring köper argumentet "Men som vuxen varför får inte jag göra som jag vill???Det får ju hon när hon blir vuxen eller hur?? "Man har väl aldrig betraktat sig så vuxen som då man inte var det
    Enligt min dotter så är man vuxen när man är 16 år...
    Tydligen har du inte tonårsbarn själv???
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????