• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • lollisen

Alltså, det där med att muta är ju bara en förnekelseform om ni frågar mig.. Vi syskon ljög om vår rökning istället..

De andra jag känner har inte heller varis ärliga om att de rökt då de blivit lovade körkort om de inte röker...

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #9
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:03:33 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:01:11 följande: Du får tro henne på hennes ord om hon inte röker. Och så känns det ofta på lukten om du inte röker själv. Det är svårt det där när man röker, för då känner man inte när ens barn rökt. När hon märker att du litar på henne totalt, kommer hon få så dåligt samvete (om hon nu fuskar ändå) att hon inte kommer röka. Tillit är ofta ett bra mycket bättre vapen än gräl och skäll.
    Mmm så sant... Vill ju lita på henne om inte annat så märker man det på hennes pengar om hon fortsätter...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #11
    lollisen skrev 2008-05-19 13:04:57 följande:
    Alltså, det där med att muta är ju bara en förnekelseform om ni frågar mig.. Vi syskon ljög om vår rökning istället.. De andra jag känner har inte heller varis ärliga om att de rökt då de blivit lovade körkort om de inte röker...
    Nä jag vet en kompis till mig gjorde så, så det är inget alternativ...
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:04:01 följande:

Jag vet att barn till rökare är större chans att bli rökare själva...Min mamma rökte...Jag börja röka när jag var 20 år (lika dumt det)Min ena syster har aldrig rökt...Fan detta är sååå svårt...
    Mitt ena barn röker sen hon var 14 (hon är snart 22). Min son har aldrig dragit ett bloss. Han var smart redan som 14-åring: "Varför i all världen skall jag BETALA FÖR ATT FÖRSTÖRA MIN KROPP!"

Visst är det svårt. Men håll koll på ciggen och om hon är obstinat och trotsig, så ge henne inga pengar heller. Utan köp det hon behöver (smink, tidningar, godis, kläder osv). Inte en enda krona skall hon ha, för då är det lätt att köpa enstaka cig av kompisarna.
  • War

Man kan inte som rökare moralisera över att ens barn röker... du har liksom tappat argumentet då du är så korkad att röka själv.

Finns inte så mycket du kan göra förrutom att strypa barnets tillgång till pengar så att hon inte kan köpa cigg själv.
    Men då lär ungen tigga cigg av vännerna.

• Anonym

Vad är det som är svårt ts? Vill du att din dotter ska bli rökare?

Om inte borde det vara motivation nog att sluta direkt. Förstår faktiskt inte hur man kan med att medvetet se på när ens barn väljer samma dåliga väg som en själv och säger "jag har försökt, men jag kunde inte sluta"

Föreställ dig att din dotter får cancer, då kanske du kan få motivation nog?

Har du sett en person med Kol någon gång? Det är fruktansvärt!

• Anonym (varför?)
    Svar på #14
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:06:27 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:04:01 följande: Mitt ena barn röker sen hon var 14 (hon är snart 22). Min son har aldrig dragit ett bloss. Han var smart redan som 14-åring: "Varför i all världen skall jag BETALA FÖR ATT FÖRSTÖRA MIN KROPP!"Visst är det svårt. Men håll koll på ciggen och om hon är obstinat och trotsig, så ge henne inga pengar heller. Utan köp det hon behöver (smink, tidningar, godis, kläder osv). Inte en enda krona skall hon ha, för då är det lätt att köpa enstaka cig av kompisarna.
    Jaa det har sagt till henne så det har jag tänkt på...
    För kompisar vill ju bjuda hela tiden...
    Smart grabb där
  • maritmedm

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:01:11 följande:

Tack för era svar...Sagt allt det där Men visst skulle jag gå som gott exempel, har prövat sluta men det är sååå svårt...Sen där med körkort är ju jättebra, men vad vet jag vad hon gör när hon är iväg?Kan ju inte låsa in henne...Kanske nån som varit med om detta själva?Hur har ni gjort?
    Kan du inte prova sluta röka, hon får följa dig i den processen och se hur hemskt svårt det är att bryta vanan. Förhoppningsvis kanske det kn verka lite avskräckande???
  • lollisen

Äsch! Det är väl klart att risken är större att ens barn börjar röka om man som förälder röker själv!? Det är väl ganska logiskt uppenbart!?

TS: sluta rök själv och prata med henne om riskerna och att du själv väljer att sluta med rökningen då du vill leva längre och inte dö ifrån din dotter... Få henne att inse allvaret räkning faktiskt innebär! (jag är själv rökare som försöker att sluta, jag vill välja livet istället för att eftersträva döden som det innebär med rökning)

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #15
    War skrev 2008-05-19 13:06:42 följande:
    Man kan inte som rökare moralisera över att ens barn röker... du har liksom tappat argumentet då du är så korkad att röka själv.Finns inte så mycket du kan göra förrutom att strypa barnets tillgång till pengar så att hon inte kan köpa cigg själv.Men då lär ungen tigga cigg av vännerna.
    Fattar inte riktigt hur du menar där?
    Visst är jag dum som röker det säger jag inte emot, men mitt argument är att jag var inte sååå dum som börja när jag var 12-13 iaf
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????