• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (jag)

Ge hon ett paket cigg och tvinga hon att röka upp alla ciggen på en gång, då lovar jag att hon aldrig röker igen :-P

att skrämma förklara osv struntar man ju i som ung?!...

• Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:16:38 följande:

Svar på #75
    Men hur ska jag veta att hon gör det/inte gör det?Det är det som är så svårt...Kan ju inte låsa in henne, förbjuda och va med kompisar, det vinner man inget på...
    Du kan inte göra mycket mer än att göra det otroligt svårt för henne. Prata med henne, dra in veckopengen i minst en månad, håll koll på ciggen, osv. Argumentera! Kolla väska och jacka nån gång i veckan och se om det finns tobak eller nåt där. Gör det svårt för henne. Mer kan du inte göra.
  • Naturemum
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:20:03 följande:
    Det kan man väl visst! Det är skillnad på att vara 40 och röka och att vara 13 år! Även om jag har sex, så kan jag förbjuda min 13-åring att ha sex. Eller hur? För att inte tala om att dricka alkohol.
    Nej jag håller inte med dig där.
    Det är i den åldern allt börjar att ska testas.
  • ZuperSmurfan

Tycker inte heller att man kan säga så mycket när man själv röker.. Man vet mycket väl hur farligt det är att röka.. Men ändå börjar man.. Var 15 när jag började röka.. Mamma kunde inte säga så mycket så länge hon själv rökte..

• lollisen
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:22:15 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:16:38 följande: Du kan inte göra mycket mer än att göra det otroligt svårt för henne. Prata med henne, dra in veckopengen i minst en månad, håll koll på ciggen, osv. Argumentera! Kolla väska och jacka nån gång i veckan och se om det finns tobak eller nåt där. Gör det svårt för henne. Mer kan du inte göra.
    Oj, och helt plötsligt ska inte ungen få ha någon integritet? eller privatliv... wow..

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Birgitta2
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:22:29 följande:
    Nej jag håller inte med dig där.Det är i den åldern allt börjar att ska testas.
    Trist att du inte håller med. Och visst testas det. Men samtidigt som man måste göra det svårt för sina barn att få tag på cig, så ser man till att inte låta pojkar sova över osv. Man skall helt enkelt försöka undvika att försätta barn i situationer där det är svårt att säga nej. Cigaretter florerar överallt och då är det svårt att hålla koll. Men det är få 13-14-åringar som har sex i buskarna. Så övernattningar med motsatta könet är ju inte ok.

Man måste ha ögon i nacken. Men det är få förunnat att vara perfekta föräldrar. De finns nämligen inte. Föräldraskapet är en improvisation i många många lägen. Man gör sitt bästa, och räcker inte det är det jobbigt. Ett råd TS fått är: Sluta röka, annars har du inget att säga till om. Det är ju skräp, trams och skitsnack.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #79
    Anonym (rökfri) skrev 2008-05-19 14:18:51 följande:
    Förklara hur gärna du själv skulle vilja vara rökfri, hur svårt det är att sluta. Att det är farligt för kroppen, särskilt när man är så ung som hon. Gör en deal... typ, om du lovar mig att aldrig börja röka så ska du få *pengar, en resa, en pryl* inom en inte allt för avlägsen framtid. Men säg framför allt att hon skulle göra dig väldigt stolt om hon lyckades avstå från den skiten.
    Javisst det är ju jätte smart...
    Men jag har kompisar som blivit lovade körkort om dom inte röker, va gjorde dom?
    Jo tjuvrökte Fundersam
  • Anonym (varför?)
    Svar på #76
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:15:28 följande:
    Men man kan väl inte säga så mycket om man själv som föräder är rökare?Barn ser upp till sina flräldrar och tror att det mamma och pappa gör det är rätt.
    Läs hela tråden så har det disskuterats...
  • Skusan

Anonym (jag) skrev 2008-05-19 14:21:40 följande:

Ge hon ett paket cigg och tvinga hon att röka upp alla ciggen på en gång, då lovar jag att hon aldrig röker igen :-Patt skrämma förklara osv struntar man ju i som ung?!...
    Ja "bra" tips, och fy fan vad dåligt hon kommer må (förhoppningsvis) och inte vilja röka igen.
  • Naturemum
    ZuperSmurfan skrev 2008-05-19 14:24:05 följande:
    Tycker inte heller att man kan säga så mycket när man själv röker.. Man vet mycket väl hur farligt det är att röka.. Men ändå börjar man.. Var 15 när jag började röka.. Mamma kunde inte säga så mycket så länge hon själv rökte..
    Det är både farligt att röka ha sex och dricka alkohol.Alla har konsekvenser för eller senare.
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????