• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Counterfeit

Det må väl vara "fel" att röka, men man kan ändå vilja låta sitt barn "slippa" cigarrettberoendet. Så länge hon har dig som vårdnadshavare kan du förklara att du vet att det är bäst för henne att låta bli och du vet vilka de negativa konsekvenserna är! Och du som vårdnadshavare ska vägleda henne som ung och oerfaren, en flicka på gränsen till kvinna. Jag har också laster, älskar sötsaker, men försöker ändå begränsa mina barns intag av socker och godis (lördagsgodis, nån efterrätt på fredagen efter middagen), jag vill inte att de ska få hål i tänderna och att de skaffar sig onödiga laster för att jag inte gjort mitt bästa att vägleda dem som förälder.

Morötter brukar ju vara bättre än piska. Körkort är väl bra, men det kan ligga för långt i framtiden för att kännas som något inom räckhåll, något att sträva efter. En rolig utflykt, en helshoppingdag, något du vet hon skulle drömma om, inom rimlig tid. Förklara varför du vill att hon inte röker (konsekvenser för hälsan), det är något som du vet och som gäller alla, inte att du vill vara "elak morsa". Bejaka henne, säg att du förstår att det är roligt att testa saker när man är ung, men att det får räcka så. Du vill inte att hon ska få cancer om hon blir fast.  Att kalla henne "liten unge" eller visa att man ser på henne på det kränkande sättet gör bara att hon ska rebellera ännu mer. Hon är ingen liten unge, hon är en mycket ung tjej som saknar väsentlig livserfarenhet.  Där kommer du in. Alla misstag ska man inte behöva göra själv.

Johanna med ögonstenarna Simon 041123 och Signe 070404
  • Anonym (varför?)
    Svar på #121
    Counterfeit skrev 2008-05-19 15:47:53 följande:
    Det må väl vara "fel" att röka, men man kan ändå vilja låta sitt barn "slippa" cigarrettberoendet. Så länge hon har dig som vårdnadshavare kan du förklara att du vet att det är bäst för henne att låta bli och du vet vilka de negativa konsekvenserna är! Och du som vårdnadshavare ska vägleda henne som ung och oerfaren, en flicka på gränsen till kvinna. Jag har också laster, älskar sötsaker, men försöker ändå begränsa mina barns intag av socker och godis (lördagsgodis, nån efterrätt på fredagen efter middagen), jag vill inte att de ska få hål i tänderna och att de skaffar sig onödiga laster för att jag inte gjort mitt bästa att vägleda dem som förälder.Morötter brukar ju vara bättre än piska. Körkort är väl bra, men det kan ligga för långt i framtiden för att kännas som något inom räckhåll, något att sträva efter. En rolig utflykt, en helshoppingdag, något du vet hon skulle drömma om, inom rimlig tid. Förklara varför du vill att hon inte röker (konsekvenser för hälsan), det är något som du vet och som gäller alla, inte att du vill vara "elak morsa". Bejaka henne, säg att du förstår att det är roligt att testa saker när man är ung, men att det får räcka så. Du vill inte att hon ska få cancer om hon blir fast.  Att kalla henne "liten unge" eller visa att man ser på henne på det kränkande sättet gör bara att hon ska rebellera ännu mer. Hon är ingen liten unge, hon är en mycket ung tjej som saknar väsentlig livserfarenhet.  Där kommer du in. Alla misstag ska man inte behöva göra själv.
    Mycket bra inlägg, tack
  • HannahE

Ta henne en kväll när det gått nån dag. Hon tror att du glömt det hela.
    Du ber henne komma och ger henne en cigg. Hon kommer bli paff och inte veta vad hon ska göra. Be henne röka, och röka HELA cigareten. Du röker med henne. Förmodligen är det bara en "cool" grej hon håller på med och tar nog bara munbloss. På så sätt ser du hur länge hon rökt. Sen snackar ni igenom det hela.

Var bara iskall och titta ut henne lite tills hon erkänner allt.

• Anonym (varför?)
    Svar på #123
    HannahE skrev 2008-05-19 16:11:40 följande:
    Ta henne en kväll när det gått nån dag. Hon tror att du glömt det hela.Du ber henne komma och ger henne en cigg. Hon kommer bli paff och inte veta vad hon ska göra. Be henne röka, och röka HELA cigareten. Du röker med henne. Förmodligen är det bara en "cool" grej hon håller på med och tar nog bara munbloss. På så sätt ser du hur länge hon rökt. Sen snackar ni igenom det hela.Var bara iskall och titta ut henne lite tills hon erkänner allt.

Smart, hmm, ja skulle man kanske...

Ska jag verkligen låta henne röka???

Blir lite orolig...

• HannahE

Det är iof helt vad du tycker.
    Hon tror inte att du ska ta det så allvarligt eftersom DU röker.

Anförtro dig åt henne. Berätta när du började, vad Din mamma sa och vad du gjorde som liten.

Ta det som ett tjejsnack. Kanske tycker hon att du är den coolaste morsan i världen och berättar precis allt som händer henne i dom närmaste åren.

• War

Fördel jag har som inte röker är att jag känner direkt om mina ungar skulle lukta rök, tobak/annan.

Och tro inte att jag kommer acceptera dumma förklaringar om att dom umgås med polare som röker, jag kommer i sådana fall jaga även vännerna och deras föräldrar med blåslampa alt tvinga mina barn att byta umgänge.

• Anonym (varför?)
    Svar på #126
    War skrev 2008-05-19 17:19:36 följande:
    Fördel jag har som inte röker är att jag känner direkt om mina ungar skulle lukta rök, tobak/annan.Och tro inte att jag kommer acceptera dumma förklaringar om att dom umgås med polare som röker, jag kommer i sådana fall jaga även vännerna och deras föräldrar med blåslampa alt tvinga mina barn att byta umgänge.

Absolut, men tvinga dom till att byta umgänge är ju jätte svårt...

Dom träffas ju alltid nånstan eller hur?

• Anonym

Men skulle hon röka själv, eller var det till nån kompis? Jag hade inga föräldrar som rökte, men ville man tjuvröka nångång så hade man alltid nån kompis vars föräldrar som rökte som kunde sno cigaretter...usch, låter hemskt men så gjorde man.

• Anonym (varför?)
    Svar på #128
    Anonym skrev 2008-05-19 18:38:20 följande:
    Men skulle hon röka själv, eller var det till nån kompis? Jag hade inga föräldrar som rökte, men ville man tjuvröka nångång så hade man alltid nån kompis vars föräldrar som rökte som kunde sno cigaretter...usch, låter hemskt men så gjorde man.
    Hon sa hon skulle ta till en kompis men det kändes inte troligt...
  • Anonym
    Svar på #129
    Men tänk om det var sant då? Hon kanske blev tvingad att sno åt sin kompis.
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????