Det må väl vara "fel" att röka, men man kan ändå vilja låta sitt barn "slippa" cigarrettberoendet. Så länge hon har dig som vårdnadshavare kan du förklara att du vet att det är bäst för henne att låta bli och du vet vilka de negativa konsekvenserna är! Och du som vårdnadshavare ska vägleda henne som ung och oerfaren, en flicka på gränsen till kvinna. Jag har också laster, älskar sötsaker, men försöker ändå begränsa mina barns intag av socker och godis (lördagsgodis, nån efterrätt på fredagen efter middagen), jag vill inte att de ska få hål i tänderna och att de skaffar sig onödiga laster för att jag inte gjort mitt bästa att vägleda dem som förälder.
Morötter brukar ju vara bättre än piska. Körkort är väl bra, men det kan ligga för långt i framtiden för att kännas som något inom räckhåll, något att sträva efter. En rolig utflykt, en helshoppingdag, något du vet hon skulle drömma om, inom rimlig tid. Förklara varför du vill att hon inte röker (konsekvenser för hälsan), det är något som du vet och som gäller alla, inte att du vill vara "elak morsa". Bejaka henne, säg att du förstår att det är roligt att testa saker när man är ung, men att det får räcka så. Du vill inte att hon ska få cancer om hon blir fast. Att kalla henne "liten unge" eller visa att man ser på henne på det kränkande sättet gör bara att hon ska rebellera ännu mer. Hon är ingen liten unge, hon är en mycket ung tjej som saknar väsentlig livserfarenhet. Där kommer du in. Alla misstag ska man inte behöva göra själv.