• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (varför?)
    Svar på #69
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:00:27 följande:
    Jag tror inte på det där att röka en hel ask cig under några begränsade timmar. Jag har inte belägg för detta, men jag kan tänka mig att lungorna kan kollapsa. Jag hade inte vågat det med en liten plugg som kanske rökt mer än ett par cig i hela sitt liv.Men ts, ha totalkoll HELA TIDEN på dina cig. Hon skall inte ha minsta lilla chans att sno minsta lilla tobaksflaga av dig. Gör det svårt för henne. Dra också in på veckopengen (spara på konto) tills hon kan bevisa att hon faktiskt inte röker längre. Kännbart, trist och effektivt förhoppningsvis.
    Ja självklart... Gömmer dom på kvällen och på dagen har jag dom på mig
  • Birgitta2

Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:03:40 följande:

Svar på #65
    Tror tyvärr oxå det är kompisarna... Sen är min dotter för snål att köpa cigg själv tror jag (hoppas jag).
    Där är det positivt att det är förbjudet att sälja cigg i lösvikt numera. Och de små paketen med 10 cigaretter har man också tagit bort. 45 spänn för en ask cigaretter är mycket för en unge med kanske lika mycket i veckopeng.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #72
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 14:06:13 följande:
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 14:03:40 följande: Där är det positivt att det är förbjudet att sälja cigg i lösvikt numera. Och de små paketen med 10 cigaretter har man också tagit bort. 45 spänn för en ask cigaretter är mycket för en unge med kanske lika mycket i veckopeng.
    Javisst då svider, har jag oxå sagt till henne...
    Men du vet "ja, vadå då?" får man till svars, ska ju vara så tuffa...
  • Anonym

Dra in pengarna tills hon t.ex kommit hem utan att lukta rök i 1 månad eller liknande, gör så att hon måste vinna din tillit till henne igen.

• Anonym (greta)

Jag förstår diskussionen kring att mamman själv bör sluta röka, men tycker inte att problemet ligger där just nu. Flickan är 12 snart 13 - hon är ju bara ett litet barn! Om det var min dotter det handlade om så hade hon fått en rejäl utskällning och fått veta att jag absolut FÖRBJUDER henne att röka! Du som mamma måste sätta en tydlig gräns. Hon är som sagt bara ett litet barn, att hon röker i den åldern är hemskt! Troligtvis ville hon bara prova med nån kompis, hon röker säkert inte regelbundet. Men hon behöver få veta att det inte är ett val hon har att röka eller inte röka. Om du bara förklara nackdelarna med att röka och sedan överlåter åt henne att bestämma om hon ska röka eller inte så ger du henne alleled för mycket ansvar. Hon är liten, du är hennes mamma, du bestämmer vad hon får göra och inte får göra. Om du röker eller inte spelar ingen roll i det sammanhanget. Däremot vet du säkert att det vore bra på många sätt om du själv också slutade...

• Naturemum

Men man kan väl inte säga så mycket om man själv som föräder är rökare?Barn ser upp till sina flräldrar och tror att det mamma och pappa gör det är rätt.

• Birgitta2
    Svar på #74
    Japp, håller med. Inte en enda krona förrän hon förstått allvaret. Det är INTE kul att bomma cig av polarna hela tiden. De har ju inte råd de heller egentligen. Så om alla föräldrar drar in pengarna (jodå, i såna här fall får man skvallra att andras barn röker!!!), så är ju tillgången mer eller mindre strypt. Det blir jobbigt att röka. Det blir jobbigt att jaga cig. inte en enda krona förrän hon kan bevisa att hon inte röker.
  • Anonym (varför?)
    Svar på #75
    Anonym skrev 2008-05-19 14:09:23 följande:
    Dra in pengarna tills hon t.ex kommit hem utan att lukta rök i 1 månad eller liknande, gör så att hon måste vinna din tillit till henne igen.
    Anonym (greta) skrev 2008-05-19 14:13:53 följande:
    Jag förstår diskussionen kring att mamman själv bör sluta röka, men tycker inte att problemet ligger där just nu. Flickan är 12 snart 13 - hon är ju bara ett litet barn! Om det var min dotter det handlade om så hade hon fått en rejäl utskällning och fått veta att jag absolut FÖRBJUDER henne att röka! Du som mamma måste sätta en tydlig gräns. Hon är som sagt bara ett litet barn, att hon röker i den åldern är hemskt! Troligtvis ville hon bara prova med nån kompis, hon röker säkert inte regelbundet. Men hon behöver få veta att det inte är ett val hon har att röka eller inte röka. Om du bara förklara nackdelarna med att röka och sedan överlåter åt henne att bestämma om hon ska röka eller inte så ger du henne alleled för mycket ansvar. Hon är liten, du är hennes mamma, du bestämmer vad hon får göra och inte får göra. Om du röker eller inte spelar ingen roll i det sammanhanget. Däremot vet du säkert att det vore bra på många sätt om du själv också slutade...
    Men hur ska jag veta att hon gör det/inte gör det?
    Det är det som är så svårt...
    Kan ju inte låsa in henne, förbjuda och va med kompisar, det vinner man inget på...
  • Anonym (rökfri)

Förklara hur gärna du själv skulle vilja vara rökfri, hur svårt det är att sluta. Att det är farligt för kroppen, särskilt när man är så ung som hon. Gör en deal... typ, om du lovar mig att aldrig börja röka så ska du få *pengar, en resa, en pryl* inom en inte allt för avlägsen framtid. Men säg framför allt att hon skulle göra dig väldigt stolt om hon lyckades avstå från den skiten.

• Birgitta2
    Naturemum skrev 2008-05-19 14:15:28 följande:
    Men man kan väl inte säga så mycket om man själv som föräder är rökare?Barn ser upp till sina flräldrar och tror att det mamma och pappa gör det är rätt.
    Det kan man väl visst! Det är skillnad på att vara 40 och röka och att vara 13 år! Även om jag har sex, så kan jag förbjuda min 13-åring att ha sex. Eller hur? För att inte tala om att dricka alkohol.
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????