Svar på #75
Anonym skrev 2008-05-19 14:09:23 följande:
Dra in pengarna tills hon t.ex kommit hem utan att lukta rök i 1 månad eller liknande, gör så att hon måste vinna din tillit till henne igen.
Anonym (greta) skrev 2008-05-19 14:13:53 följande:
Jag förstår diskussionen kring att mamman själv bör sluta röka, men tycker inte att problemet ligger där just nu. Flickan är 12 snart 13 - hon är ju bara ett litet barn! Om det var min dotter det handlade om så hade hon fått en rejäl utskällning och fått veta att jag absolut FÖRBJUDER henne att röka! Du som mamma måste sätta en tydlig gräns. Hon är som sagt bara ett litet barn, att hon röker i den åldern är hemskt! Troligtvis ville hon bara prova med nån kompis, hon röker säkert inte regelbundet. Men hon behöver få veta att det inte är ett val hon har att röka eller inte röka. Om du bara förklara nackdelarna med att röka och sedan överlåter åt henne att bestämma om hon ska röka eller inte så ger du henne alleled för mycket ansvar. Hon är liten, du är hennes mamma, du bestämmer vad hon får göra och inte får göra. Om du röker eller inte spelar ingen roll i det sammanhanget. Däremot vet du säkert att det vore bra på många sätt om du själv också slutade...
Men hur ska jag veta att hon gör det/inte gör det?
Det är det som är så svårt...
Kan ju inte låsa in henne, förbjuda och va med kompisar, det vinner man inget på...