• Anonym (varför?)

Min 12 snart13 åring röker?????

Härom dagen kom jag på min dotter, snart 13 år, försöka stjäla ciggaretter av mig? Vad hade ni gjort?
    Jag ville inte skälla då det inte hjälper bara förklara hur dumt det är, dyrt mm...

Nån som kan ge mer råd?

P.S valde och vara anonym av privtat skäl hoppas det inte gör något Generad

• Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????
  • Anonym (mamms)
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:49:17 följande:
    Svar på #40 Absolut där råder det ingen tvivel... Men har du nått råd hur jag ska hantera detta?
    TS...har skrivit två ggr nu om min 10-åringa dotter som också rökt...skriver en sista gång...jag ventilerar gärna med dig om du vill...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #45
    Anonym (mamms) skrev 2008-05-19 13:30:23 följande:
    Vet inte om du missade mitt inlägg (nr 32) TS....Men som sagt, jag ventilerar gärna med dig...och jag menar inte moralkakor...för bara för att jag valt att sluta nu så menar jag inte att du måste sluta.Utan jag menar mer att stötta varandra i hurvida vi tacklar våra barns beteende...
    Förlåt missat ditt inlägg...
    Absolut gött du kan sluta härligt...
    Hoppas du får bukt på ditt barn
  • Anonym (varför?)
    Svar på #51
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 13:32:43 följande:
    Eller så kan ni ju fortsätta på hennes spår.(i avskräckande syfte)Anser hon sig själv vuxen nog att röka?Ja då är hon vuxen nog att fixa egna pengar, fixa tvätten själv med egenhändigt inköpt tvättmedel, stå för sin egen mat och ta sig dit hion ska utan att ni ska behöva lyfta ett finger.Hon skulle nog lessna snabbare än vad du tror när hon inser att det här med tvätten innebär att behöva vara hemma varje lördag för att slippa gå till skolan och vara skitig o.s.v.
    Bra super bra... Tack
  • Anonym

Jag började röka när jag var 13. Första gången mamma och pappa frågade ifall jag rökte svarade jag ärligt. De sa ungefär såhär: "Vi blir inte arga men vi är besvikna på dig. Börja inte att röka ordentligt för din egen skull." Jag kan säga att det hjälpte inte ett dyft. Hade de sakligt sagt att ja, då drar vi in din månadspeng, etc. så hade det haft betydligt större effekt.

• Anonym (mamms)
    Anonym (varför?) skrev 2008-05-19 13:51:27 följande:
    Svar på #45 Förlåt missat ditt inlägg...Absolut gött du kan sluta härligt...Hoppas du får bukt på ditt barn

Jag vill ha mer än så...jag vill ha en öppen dialog med henne.

Vad tror du gör att din dotter provat på?

I mitt fall så vet jag att de äldre kompisarna varit påtryckande, men även att det finns tillgång till cigg här hemma hos mig...

• Anonym (varför?)
    Svar på #57
    Pormoicheia skrev 2008-05-19 13:37:54 följande:
    Tvinga henne att röka tills hon spyr-taktiken alltså
    Hmmm den tåls att tänka på
  • Anonym (varför?)
    Svar på #58
    Länk skrev 2008-05-19 13:42:09 följande:
    Om man vill röka som tonåring så ser man till att skaffa sig cigg hur mycket föräldrarna än önskar att det inte var så.Jag vet själv och min mamma var ickerökare.Att fixa cigg är tok lätt för alla snorisar som vill röka.Att man som förälder säger NEJ spelar ju ingen roll.De enda man kan göra är att hålla hårt i sina pengar och se till att ha kolla på att ungen inte får tillgång till cigg via dig/mig som förälder.Men TS du kan dessvärre inte göra nått alls, för vill ditt barn röka så gör de det.Alternativt sätta ungen med en ask cigg å be henne/honom röka på .. för kung å foterland.Inte gå förrens alla 20 cigg e upprökta i en enda kedja.De måste vara förfärligt äckligt.Skulle tro att de slutar med tandagnisslan och spyer, inte så trvligt men kanske kan de ge avsmak för blossandet?Vad vet jag?!Testa?Ja e rökare och min tonåring verkligen avskyr rök å allat som har med cigg att göra.Jag har tur .. ta i trä!
    Nää det är ju så tyvärr...
    Lessen men min tjej har alltid hatat rök och allt sånt, ändå gör hon det själv bläblä...
  • Anonym (varför?)
    Svar på #56
    Birgitta2 skrev 2008-05-19 13:37:54 följande:
    Jo det kan man faktiskt. När de är 18 får de röka, men inte förr. Nånstans måste man även som förälder sätta gränsen. Och som vuxna och föräldrar är det faktiskt vi som bestämmer. Om vi som vuxna gör vuxna saker (även om rökning är korkat) så måste vi få göra det, utan att våra barn skall göra det. Dvs dricka, ha sex, skaffa barn, flytta hemifrån (inte i den ordningen nödvändigtvis).

Absolut...

Hur ska det annars gå??

• Birgitta2

Jag tror inte på det där att röka en hel ask cig under några begränsade timmar. Jag har inte belägg för detta, men jag kan tänka mig att lungorna kan kollapsa. Jag hade inte vågat det med en liten plugg som kanske rökt mer än ett par cig i hela sitt liv.

Men ts, ha totalkoll HELA TIDEN på dina cig. Hon skall inte ha minsta lilla chans att sno minsta lilla tobaksflaga av dig. Gör det svårt för henne. Dra också in på veckopengen (spara på konto) tills hon kan bevisa att hon faktiskt inte röker längre. Kännbart, trist och effektivt förhoppningsvis.

• Anonym (varför?)
    Svar på #65
    Anonym (mamms) skrev 2008-05-19 13:54:04 följande:
    Jag vill ha mer än så...jag vill ha en öppen dialog med henne. Vad tror du gör att din dotter provat på? I mitt fall så vet jag att de äldre kompisarna varit påtryckande, men även att det finns tillgång till cigg här hemma hos mig...
    Tror tyvärr oxå det är kompisarna...
    Sen är min dotter för snål att köpa cigg själv tror jag (hoppas jag).
    Kläder betyder för mycket...
    Och sen finns det killar i byn som köper ut till hennes kompis, har hon berättat...
    Och dom killarna är inte ens 18 år...
    Så mycket till last står på affärerna faktiskt...
Svar på tråden Min 12 snart13 åring röker?????