• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • Babusjka
    Liillah Benjamin skrev 2008-06-19 13:45:13 följande:
    Jag syftade inte just på dig !!!hur ska jag kunna veta det ?
    Du skrev ju att det var mig.

Och jag är 22 med 2 barn, så jag tror inte jag är så vansinnigt gammal. Fast det är klart, man känner sig ju som 100 ibland..
  • mrztigger

jag var en ung mamma och tyckte det var lite jobbigt med alla kommentarer om att jag kommer behöva gå på soc, att jag kommer lämna över till mina föräldrar etc etc...

men.... äldre mammor får höra att de kommer vara pensionärer, att barnen kommer reats för att deras mamma är gammla, om alla sjuksommar som kan följam ed äldre mammor etc etc..

jag är även homo och har skaffat barn och får höra massa klagomål om det och massa åsikter om hur barnet kommer ha det..

det enda jag eg vill säga det är att alla har nått att klaga på, oavsett vad.. men skit samma... har aldrig brytt mig, kommer inte bry mig heller...

• Hellvira

Hur gammal är man när man är en gammal mamma? När ska man ha fött sitt första barn för att räkns som gammal?

• SomeOone

Ja medd var till dig men jag syftar inte på att du är en äldre förälder ..
    What ever :)

• SomeOone

kommer tbx om ca 10 min ... måste hämta sonen på dagis :)

• mama86

Jag fick ofta kritik ute på stan när min son var liten. folk som gick fram och skakade i vagnen och stirrade på mig när han grät. en del kom även fram och talade om för mig varför min son grät. så förnedrande och kränkande att bli behandlad så av andra människor.

Men mina föräldrar morföräldrar syskon och släkt har alltid varit tvärtom emot mig, sagt hur bra mamma jag är och att jag är bättre än många äldre mammor, själv känner jag mig som en supermamma trots hur jag har blivit behandlad.

det är absolut inte så att unga tar åt sig mer. vem som helst hade tagit åt sig och blivit sårade av den behandling och bemötande vi "unga" föräldrar ofta får ta. har även fått svar som att det är sånt vi får räkna med som unga mammor och "vad trodde du själv"

måste bara tillägga att en del föräldrar på min sons dagis som är närmare 40 beter sig omognare än vad jag själv gör.

• skogstjärna

Jag är en ganska ung mamma, får mitt tredje barn innan jag hunnit fylla 24. Och jag förstår verkligen att unga mammor kan känna sig påhoppade, folk tar lixom för givet att man lever på soc/sina föräldrar och att man är ensamstående. Man känner sig ofta iaktagen och det skapar stor press på en att visa upp en perfekt fasad. Jag har oxå funderat mkt på varför det är så här... jag gör allt "fel" i mångas ögon, hoppade av skolan och började jobba i stall (inget "riktigt" arbete tyckte de flesta), jag är vegan och ger mina barn endast vegetarisk kost, är hemmamamma, flyttade från bekväma lägenheten till ett torp i skogen, ammade ganska länge och samsover med min barn osv. osv. Men kritiken för att jag valde att skaffa barn tidigt är alltid den värsta. Allt det andra skapar disskutioner som jag gärna ger mig i, men att vara ung mamma är inget man ens får försvara känns det som. Alla är förstårs inte likadant inställda, de finns de som tycker synd om en oxå! Och det finns de som tycker att man är duktig, men ALLA tycker något!

• Jazmina

Jag är var 19 när jag blev med barn och har bara fått höra positiva saker. Ingen har kritiserat mitt val att skaffa barn. Antar att det är pga. att jag har ett förhållande med en underbar man som jag varit tillsammans med i ex. antal år och vi har bra ekonomi osv.

Tror faktiskt inte att kritiken mot unga föräldrar har så mkt med själva åldern att göra. Många har ju svårt att klara sej själva och är väldigt omogna.

Sen förstår jag heller inte varför man tar åt sej om man vet att man inte hör till den kategorin som missköter sitt barn.

Med det sagt så vill jag ännu en gång påpeka som många andra redan sagt, att åldern inte gör en bra mamma/pappa. Man kan vara en utmärkt förälder oavsett åldern.

Tror att många missuppfattar TS i det hon skriver om äldre föräldrar. Tror hon menade att det finns nackdelar och fördelar med både att vara "för" ung och att vara "för" gammal. Var det itne så ts?

• mama86

många tror faktiskt att man bor hemma att man är ensamstående.. när jag började mitt nuvarande jobb blev en del förvånade över att jag och mitt barns far har varit tillsammans i 6 år och att vi faktiskt bodde ihop innan vår son föddes.. och att unga lämnar över sitt barn till sina föräldrar är bara skit prat.. själv lämnade jag inte bort mitt barn förän han var 2 år.. och att jag väntade så länge var antagligen för att folk sa redan innan han födes att det är svårare än du tror och att jag förmodligen skulle utnyttja föräldrarna

Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??