• SomeOone

Varför blir unga föräldrar kritiserade??

Jag är en ung mamma fick min son när jag var 16 år !
    Nu är han 2 år och jag tycker det går jätte bra ..
    Har fått ganska mkt påståenden och kritik från äldre mammor att det är fel att skaffa barn så tidigt och att man själv är ett barn och att vi unga mammor inte kan nått om barn O.S.V. Men jag fattar inte varför kritisera har ni inget eget liv och egna barn att ta hand om ? Vi unga mammor och pappor är väl för F*n lika mycket värda som ni Gammla/äldre

Ta det här på ilket sätt ni vill men jag tycker nog att det skulle vara trevligt att se mina barn barn växa upp ..
    Så att man inte är för gammal och inte hinner uppleva det :)

Undrar bara varför ni kritiserar oss unga föräldrar?

Mamma och Pappa är ingen ålder
    utan något man är och kommer alltid att vara ..

Man växer in i rollen !!!
    /////
    Ung mamma som inte orkar ta mer kritik från
    dom som tror att unga föräldrar inte kan ta hand om sina barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:59
    Har själv inga särskilda fördomar om unga/äldre mammor ! Alla är ju ändå lika mycket värda

• Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??
  • SomeOone

Alla har rätt att ha åsikter om saker och ting och det ända jag säger att sluta kritisera andras liv ..
    det verkar som på er att det är fel liksom , Eller att jag är känslig och hit o dit , klart man tar åt sig men jag orkar inte ta åt mig längre utan vill bara säga att jag tycker det är fel när människor fördömer en annan

• SomeOone

Till skrattigtjej: Tack tack !! det värmer att höra ..
    sköt om dig

• LSalander

Jag tycker att skillnaden mellan unga och "gamla" mammor är att de gamla mammorna har varit unga, medans de unga inte har varit "gamla".
    Nu finns det ju olika sorters tonåringar och olika sorters 30-åringar också, gudbevars.
    Men själv, när jag var 16 år, visste jag bäst, kunde det mesta och jag tyckte att barn var jobbiga och helt ointressanta.
    Dessutom så var jag MYCKET känsligare för vad andra folk tyckte om mig (Hur jag TRODDE att de uppfattade mig.)

Jag blir imponerad över unga mammor, men för mig känns det helt galet att jag skulle ha en trettonåring hemma om jag hade fått barn när jag var 16. Jag var totalt omogen som 16åring och idag, när jag ser tillbaka så är jag glad att jag har väntat, utbildat mig, rest och jobbat innan jag skaffade barn.
    Visst, man kan göra de sakerna med barn också, men det är himla mycket enklare utan barn. Dessutom är det ju inte fel att längta ett tag, tycker jag.

Jag blir lite ledsen när jag läser att ni unga mammor känner er mindre värda; är det verkligen så att okända (och kända) människor kommer fram till er och säger att ni är sämre mammor för att ni har skaffat barn tidigt?
    Eller är det nåt ni "tror" att andra tycker?

• SomeOone

Ja jag och mina vänner har ofta fått höra att ja ni kan ju inte ta hand om era barn för ni är ju snorungar själva och sånna grejer ja!!!

• Kya
    LSalander skrev 2008-06-19 14:47:41 följande:
    Jag tycker att skillnaden mellan unga och "gamla" mammor är att de gamla mammorna har varit unga, medans de unga inte har varit "gamla".Nu finns det ju olika sorters tonåringar och olika sorters 30-åringar också, gudbevars.Men själv, när jag var 16 år, visste jag bäst, kunde det mesta och jag tyckte att barn var jobbiga och helt ointressanta.Dessutom så var jag MYCKET känsligare för vad andra folk tyckte om mig (Hur jag TRODDE att de uppfattade mig.)Jag blir imponerad över unga mammor, men för mig känns det helt galet att jag skulle ha en trettonåring hemma om jag hade fått barn när jag var 16. Jag var totalt omogen som 16åring och idag, när jag ser tillbaka så är jag glad att jag har väntat, utbildat mig, rest och jobbat innan jag skaffade barn.Visst, man kan göra de sakerna med barn också, men det är himla mycket enklare utan barn. Dessutom är det ju inte fel att längta ett tag, tycker jag. Jag blir lite ledsen när jag läser att ni unga mammor känner er mindre värda; är det verkligen så att okända (och kända) människor kommer fram till er och säger att ni är sämre mammor för att ni har skaffat barn tidigt?Eller är det nåt ni "tror" att andra tycker?
    ja, nu räknar jag inte mig själv som särskilt pur-ung, jag är 20 år och har väntat med barn tills jag hade en någorlunda stadig ekonomi och det viktigaste: ett stadigt förhållande med en man som är minst lika villig som jag att bli förälder.

men det främsta argumentet med att vänta att skaffa barn är att kunna resa, se världen och hitta på rackartyg. men i min värld så är det inte alls lika viktigt! jag har med vilje gått in i rollen som förälder, för det är vad jag känner är nödvändigt och vad jag vill göra av mitt liv. sen är ju inte mitt liv över bara för att jag skaffat barn, de kommer ju vara utflugna när jag är runt 40 år, och då kommer jag ha starkare ekonomi än nånsin, och dessutom fortfarande vara ung. så nog hinner jag resa och ha roligt i mitt liv. det handlar bara om när man väljer att göra det, före eller efter man skaffat barn.

och jag vägrar på nåt sätt tro att jag skulle bli en sämre mamma bara för att jag är yngre än många andra. fast, skulle jag ha blivit gravid när jag var 15-16 så skulle jag nog ha mått sämre. jag tror att mkt handlar om ens eget självförtroende! och det brukar ju stärkas om man har ett bra liv runtom en.
  • LSalander
    Svar på #74
    Då måste jag ju fråga vad det är för sorts människa som har sagt sådana saker!?!
  • SomeOone

Jag skriver ju knappast upp sånnas namn , men nån som inte mår bra och kanske vill att det ska gå ut över andra , men några stycken har sagt saker som sårar mig angående att vara ung mamma . men nu har jag försökt att inte ta åt mig :)
    Men vill bara höra vad andra tycker om unga mammor och pappor

• LSalander
    Svar på #77
    Nej, jag menade ju inte att du ska nämna namn, men är det kompisar, föräldrar, BVC eller liknande?
  • Liten Björn

Helt ärligt, 16 år är enligt mig ett barn och barn ska inte ha barn- fast jag brukar inte tala om att jag tycker så om inte någon frågar. Men eftersom du startade en tråd om det så visst...min åsikt är att du borde väntat.
    Själv är jag 25 och tycker det är alldeles lagom, man är varken ung eller gammal utan....lagom helt enkelt.

• SomeOone

vänner några här på Fl och vissa närstående

Svar på tråden Varför blir unga föräldrar kritiserade??