• Ellen Karamellen

Mammor i Norrköping??

Hej!

Jag blev mamma till lilla Ellen för drygt två veckor sedan. Finns det fler "nyblivna" mammor i Norrköping? Vore kul att ha någon att prata med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-30 19:40
    Här är vi i tråden!

Mina 3 M: Caroline 31 år Klocket Marcus 10 år Maximillian 7½ år Melvin 4½ månad sambo med Melvins pappa

PitraPi: Petra 30 år, bor i Ensjön med sambo. Mamma till Emil 3 mån

Soffis79: Sofia 29 år, mamma till Edwin 1,5 år och Gustav 3 månader. Bor på Kungsgatan

Ansso : Anna 28 år , mamma till Isabella 9 år, Tilda 6 år & Linnéa 3,5 mån. Gift.

Dysch: Ulrica 32år bor i Ljura, mamma till Denniz 4½mån

Ellen Karamellen: Lina, 33 år, bor nära centralstationen, mamma till Ellen, snart 3 månader.

Välkommen att haka på tråden!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 09:31
    Orkidé85: Johanna 23 år bor på öster med sambo (snart Oxelbergen), Mamma till August född 080613.

Erikaw: Erika 27, bor i Pryssgården m sambo. Mamma till Emma född 11 juli

Cissi j e: Cecilia 27 år, bor i Rambodal .mamma till Elsa 3,5 månad och bonusen Linn 9 år, Gift.

• Svar på tråden Mammor i Norrköping??
  • Verbalize
    PitraPi skrev 2008-09-13 20:52:43 följande:
    Amlin: jag beställd bodyförlängarna på babyboden.jetshop.se/ , klicka på barn/babykläder.Mina 3 M: hoppas ni hade ett fint dop idag! Vårt stundar imorron!
    Aaaaa stort lycka till på dopet oxå såklart o pussa lilla Emil från våran Familj!!!
    Det blir inte bättre än du gör det... så dä så!
  • erikaw

hej alla glada

vad roligt med massa lyckade dop i helgen. Vårt blir på fars dag 9 november. Mysigt!

Min lilla snutta ha blivit sjuk!!!!! :'( *mamma ledsen* Så jobbigt att höra henne hosta och vara täpp. Men hon är på gott humör ändå och skrattar så man blir alldeles varm. Hoppas det snart går över. Hon har i alla fall inte feber.
    Ska åka och köpa koksalt droppar att ha i näsan. Nån som vet hur man gör? Ska kolla på apoteket men tips från "verkligenheten" är alltid bra att ha.

Hoppas ni alla i övrigt har haft en bra och fin helg.

Kram från mig och Emma

• Ansso
    erikaw skrev 2008-09-14 13:32:49 följande:
    hej alla gladavad roligt med massa lyckade dop i helgen. Vårt blir på fars dag 9 november. Mysigt!Min lilla snutta ha blivit sjuk!!!!! :'( *mamma ledsen* Så jobbigt att höra henne hosta och vara täpp. Men hon är på gott humör ändå och skrattar så man blir alldeles varm. Hoppas det snart går över. Hon har i alla fall inte feber.Ska åka och köpa koksalt droppar att ha i näsan. Nån som vet hur man gör? Ska kolla på apoteket men tips från "verkligenheten" är alltid bra att ha.Hoppas ni alla i övrigt har haft en bra och fin helg.Kram från mig och Emma
    Vi ska ha dop 27:e September, o nu i helgen som kommer ska vi ha 6 års kalas

Skulle bara nämna det att om du ammar Erikaw så ha i lillns näsa några droppar bröstmjölk, super effektivt ! Våran kicka e förkyld också nu & på kvällen innan hon ska sova för natten så suger vi ut snoret med "Näs-Frida" & sen droppar jag i några droppar bröstmjölk
  • PitraPi
    erikaw skrev 2008-09-14 13:32:49 följande:
    Ska åka och köpa koksalt droppar att ha i näsan. Nån som vet hur man gör? Ska kolla på apoteket men tips från "verkligenheten" är alltid bra att ha.
    Jag tyckte det var lite läskigt att spruta in dropparna i början men nu funkar det fint! Emil har ofta "lock" i näsan så han brukar få saltlösning lite då och då, bröstmjölk har jag aldrig lyckats droppa in i näsan... Jag brukar lägga Emil i knät innan amning och försöka spruta in dropparna, det hamnar rätt mycket på överläppen men lite kommer in iaf. Ibland droppar jag i lite till när han ammar. Tycker dropparna gör susen! Hoppas Emma kryar på sig snabbt!!

Dopet igår gick jättebra, Emil var lugn som en filbunke i kyrkan och gillade framför allt sången! På fikat var han lite orolig, men han var supertrött då vi väckt honom två gånger tidigare under dagen. Men trots alla människor och allt ljud så var Emil som vanligt! Nu har jag min syster med systerdotter på 8,5 månad och min mamma här på besök i veckan, idag väntar nog en liten tur och fika på stan.

Vi har bestämt att EMil ska få pnemokockvaccinet, han får sin första spruta samtidigt som den vid 5 mån och sen "bara" en extra vid 7 månader, 12-månaderssprutan skjuter vi lite på så han får båda samtidigt då. Känns bra att äntligen ha bestämt oss.

Litet monster: välkommen!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Emil 2008-05-20 ღ ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • erikaw
    Ansso skrev 2008-09-14 18:38:18 följande:
    Vi ska ha dop 27:e September, o nu i helgen som kommer ska vi ha 6 års kalas Skulle bara nämna det att om du ammar Erikaw så ha i lillns näsa några droppar bröstmjölk, super effektivt ! Våran kicka e förkyld också nu & på kvällen innan hon ska sova för natten så suger vi ut snoret med "Näs-Frida" & sen droppar jag i några droppar bröstmjölk
    kanon. tack för tipset. hur funkar en näs-frida?
  • Amlin

Näs-fridan är bra att använda i kombination med dropparna så att man först "löser upp" snoret med köksaltet (eller bröstmjölk för den delen). Näs-fridan är som ett litet rör med en slang som man sätter mot näsan, sen suger man helt enkelt i andra änden och hoppas att snoret vill komma ut.

Amanda är inte jätteglad i dropparna och hon hatar näs-fridan men vad gör man när hon är så täppt så hon inte orkar suga annars...

Trots att de inte är populära här så tycker jag att de är riktigt bra, även om jag försöker vara restriktiv med snor-frida som den heter hos oss.

• Ellen Karamellen

Hoppas ni hade bra dop, Mina 3 M och PitraPi! Börjar inse att det snabbt närmar sig Ellens dop också... Måste börja ta tag i lite saker här, hrm! Hoppas Ellen sköter sig lika bra som Emil, PitraPi!

Helgen med Ellen har varit så där. Hon har varit jättegnällig och otroligt svårsövd. I går eftermiddag och idag börjar hon likna sig själv lite mer, så jag hoppas att det är på väg bort nu.

Erikaw: hoppas snuttan har blivit bättre!

Litet monster - hjärtligt välkommen, som sagt var!

• Litet monster

tack igen allihopa!!

PitraPi, använd en sån pipett.. tryck ut lite mjölk på en tesked och sug upp med pipetten och tryck in i näsan på lillkillen! Supersmidigt =)

Här har vi med dop inom kort, lördag! Panik! Har inget att ha på mej!

• Ansso
    Litet monster skrev 2008-09-15 23:23:02 följande:
    tack igen allihopa!!PitraPi, använd en sån pipett.. tryck ut lite mjölk på en tesked och sug upp med pipetten och tryck in i näsan på lillkillen! Supersmidigt =)Här har vi med dop inom kort, lördag! Panik! Har inget att ha på mej!
    jag brukar pressa ut lite mjölk på ett tefat & sen doppar jag ett topz i, sen trycker jag topset lite mot bebbens näsvägg o vips hamnar några droppar mjölk i näsan
    Men med pipett va ju också smart

Måste fråga, vad har nio som haft dop bjudit på ? O ni som ska ha dop snart , vad skan i bjuda på ?
  • Verbalize

vi bjöd på 2 olika sorters smörgåstårta... sen kaffe o 2 olika kakor (en mjuk hallongrotta bakad i en liten folieform o en kolakaka hård/seg)

Cider o bubbelvatten oxå...

Det blir inte bättre än du gör det... så dä så!
Svar på tråden Mammor i Norrköping??