• Ellen Karamellen

Mammor i Norrköping??

Hej!

Jag blev mamma till lilla Ellen för drygt två veckor sedan. Finns det fler "nyblivna" mammor i Norrköping? Vore kul att ha någon att prata med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-30 19:40
    Här är vi i tråden!

Mina 3 M: Caroline 31 år Klocket Marcus 10 år Maximillian 7½ år Melvin 4½ månad sambo med Melvins pappa

PitraPi: Petra 30 år, bor i Ensjön med sambo. Mamma till Emil 3 mån

Soffis79: Sofia 29 år, mamma till Edwin 1,5 år och Gustav 3 månader. Bor på Kungsgatan

Ansso : Anna 28 år , mamma till Isabella 9 år, Tilda 6 år & Linnéa 3,5 mån. Gift.

Dysch: Ulrica 32år bor i Ljura, mamma till Denniz 4½mån

Ellen Karamellen: Lina, 33 år, bor nära centralstationen, mamma till Ellen, snart 3 månader.

Välkommen att haka på tråden!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 09:31
    Orkidé85: Johanna 23 år bor på öster med sambo (snart Oxelbergen), Mamma till August född 080613.

Erikaw: Erika 27, bor i Pryssgården m sambo. Mamma till Emma född 11 juli

Cissi j e: Cecilia 27 år, bor i Rambodal .mamma till Elsa 3,5 månad och bonusen Linn 9 år, Gift.

• Svar på tråden Mammor i Norrköping??
  • Amlin

JO typ 2 dagar eller så kunde väl febern slå till (eller var det 3) men jag vet inte om det är vanligast att den kommer samma kväll. Amanda fick feber samma kväll. Förhoppningsvis har han klarat sig!

Jag har börjat fundera på att införa en liten nattningsritual för att ge Amanda lite trygga sovrutiner och kanske kunna somna lite tidigare på kvällarna. Det är lurigt det där, spontant vill jag kunna följa hennes egna rytm eftersom hon är så liten, samtidigt så behöver vi båda vuxna komma i säng lite tidigare på kvällarna. Sambon pluggar och går upp tidigt och jag är ingen kvällsmänniska.

Har några fiffiga ritualer som funka för er? Vi vill inte binda upp oss vid något allt för komplicerat som tex inte går att genomföra om vi är på resande fot eller om vi har besök (släkten är ju här rätt ofta) vi har funderat på bad men vet inte om hennes hud klarar bad varje kväll plus babysimmet.

• BertaFilippa Krattkquist

amlin: okej.. får hoppas att han klarat sig då!

jag har oxå funderat på nattrutiner.. men va svårt det är!
    hur gör man?! senaste veckan han han somnat skapligt vid 22-tiden men vaknat igen och inte somnat om förän 23.30!! varken jag eller min sambo orkar va vakna så länge egentligen..
    men vad gör man.. förut somnade han ca 22.30-23.00 och de va perfekt för oss..
    hur gör man för att få bra sovrutiner? och hur tusan gör man?

• BertaFilippa Krattkquist

ignorera sista meningen.. är nog lite trött :-P eller helt enkelt så frustrerad att jag måste upprepa mig
    det jag egentligen funderade på är ju när man kan börja införa nattrutiner.. vilken ålder?

• Verbalize
    erikaw skrev 2008-09-16 13:25:04 följande:
    ang dop så tårt-vägrar jag med. Vilka tycker egentligen om tårta numera? Äppelpaj m vaniljsås låter toppen! Eller varför inte fruktsallad o glass?Vi ska ha kallskuret m plock till typ oliver, soltorkade tomater, fetaost mm. Och till det potatissallad och bröd. Vi har bjudit omkring 90 pers så jag försöker göra det så enkelt som möjligt. Allt klart på burk Kunde helt enkelt inte bara välja släkten då mina vänner m respektive betyder för mkt! förhoppningsvis kanske inte alla har alla barn med sig. Då blir det lite mindre folk *får man säga så?*Nu har jag varit på en långpromenad med hunden. Det är jättemysigt att ha hund osv men INTE när man är mammaledig har jag kommit på. Alldeles för mkt tidspassning och irritation är hunden drar i kopplet och man ser löjlig ut när man far efter *spyr galla*
    hehe som det ser ut blir vi 5 st som kommer.... vilket betyder att dom andra tjejerna i gänget oxå lär ha med sig alla barn.... det positiva med barn är att dom äter som myror!

o vi som inte hade våra kära vänner med på dopet... usch nu fick jag dåligt samvete!
    Det blir inte bättre än du gör det... så dä så!
  • Verbalize

ojoj i dag ska lillemannen få sin andra vaccinationssprutor... så jag reserverar mig för att ev inte kunna vara med i morron.... o även om han inte blir dålig så har jag lite körigt schema insåg jag i natt när jag låg vaken en sväng.... får stockholmsbesök på fredag o har lite o styra med innan damen dyker upp

jaja vi får helt enkelt se i morron hur jag gör... men nu vet ni att jag ev inte kommer i fall jag inte hinner skriva i morronbitti

• Ansso
    Mina 3 M skrev 2008-09-17 07:19:41 följande:
    hehe som det ser ut blir vi 5 st som kommer.... vilket betyder att dom andra tjejerna i gänget oxå lär ha med sig alla barn.... det positiva med barn är att dom äter som myror!o vi som inte hade våra kära vänner med på dopet... usch nu fick jag dåligt samvete!
    vi ska inte heller ha med våra närmsta vänner, vi ska ha ett yttepytte dop med endast våra mammor/pappor o mor-far föräldrar samt syskon m. familjer , vi blir 23 st
    Gjorde så för att kompromissa för min man , denna månad har vi varit på dop/bröllop, nu i helgen e det 6 års kalas nästa helg dop o helgen efter det kalas igen för vår 9 åring, så då sa vi att vi har ett minidop då våra nära vänner kommer på kalasen iaf
    jag kan inte komma på fikat i morrn, va inget bra datum för mig från början, men förhoppningsvis passar nästa
  • Ansso

ang. sprutan så låg min kicka i hög feber ( 39,2-39,3 ) av sprutan i ca 2-3 dagar , o så i samband med det så blev hon tok-förkyld . Hoppas era små klarar sig bättre ! Ha alvedon supp hemma rek. min bvc sköterska !

• Verbalize

Melvin fick bara ont i låren o värsta bulorna där dom stuckit.... ca 1 vecka efteråt fick han 3 dagarsfebern

här finns suppar o han kommer få en redan i dag i förebyggande

• Ellen Karamellen

Det där med mat och dop är inte helt lätt... Vi har bestämt oss för något liknande som ni, erikaw. Rostbiff, kassler, två olika hemgjorda potatissallader, grönsallad, lite "plock" (soltorkade tomater, syltlök, smågurkor, oliver mm - allt färdigt på burk ). Till det bröd och dricka. Tårta till kaffet ska svärmor göra - tack svärmor! Det är ingen typisk tårta, utan mer mandelbotten och smörkräm, vad jag förstår. Är inte heller någon fantast av den klassiska tårtan Men i det här fallet vann latmasken så när svärmor erbjöd sig att göra tårta tackade vi tacksamt ja direkt...

Ska bli kul att ses imorgon!

• Amlin

Måste bara berätta att vi haft en fantastisk natt. Lill skruttan sover ju vanligen bra, hon somnar bara sent. Igår försäkte jag se om det gick att hon somnade tidigare. Det gick inte lysande men efter nattning sedan 20 snåret så somnade hon redan vid 21.30!!!
    Hon vaknade till vid 22 men somnade om efter att pappa burit henne i bara några minuter. Sen vaknade hon inte för att är (håll i er nu) förren 5.30! Det är ju hur många timmars sömn som hellst! Efter amningen somnade hon om och vaknade för dagen vid 8.30.

Vi tänker ju en strategi då vi börjar spana efter trötthetstecken på kvällarna. Så fort vi ser att hon börjar vara trött så sätter vi in en natt-ritual/rutin. Frågan är ju vad.

Nu diskuterar vi att vi kanske skulle lära oss några lätta babymassage övningar så kan vi släcka ner och göra mysigt i badrummet, massera, sätta på pyamas, amma och lägga i sängen sen sitta kvar med henne till hon somnat och lyfta upp igen och lägga igen om hon vaknar.

Svar på tråden Mammor i Norrköping??