• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • enlitenbitkaka

Jo jag är mycket väl medveten om det men rottweiler har nämnt flertalet gånger i tråden som en farlig,aggressiv hund som placeras i kamphundsfacket. Vart skriver jag att rottisen är en bullras? Upplys mig

Splach skrev 2008-07-04 00:17:05 följande:
    men du.. rottis räknas inte till bullraserna.. Men du umgås mest i kretsar där hundintresset är stor och kunskapen är större..
    Hur vore det om du läser igenom mina inlägg bakåt i tråden där jag bl.a. skriver att det vore bra om folk slutade använda ordet kamp som ett skällsord? Jag har aldrig likställt kamp med att slåss, däremot har många andra det...
    Splach skrev 2008-07-04 00:19:17 följande:
    kamplust vad det gäller kampa om trasor mm ja..Inte kamplust vad det gäller slåss..
  • Lilith74
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-03 22:23:58 följande:
    www.dogs-central.com/dogs-puppies/rottweiler-...  Hur kan man va rädd för en sån nallebjörn? Kompisen har en rottweiler och jag kan utan problem latja runt med honom, busa, ha handen i hans mun, rulla runt osv utan att han gör nåt....
    Du verkar inte ha några dåliga erfarenheter av rotweiler. Skulle du vilja byta med min fd katt som blev ihjälsliten av en rottis? Matten stod bredvid med en käpp och försökte skilja dem från varandra, men hunden var som en galning.
    Så barnsligt skrivet "Hur kan vara rädd för en sån nallebjörn"! När man blivit attackerad av en stor hund med kampvilja ÄR man rädd.
  • Lilith74
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-04 10:36:33 följande:
    Och att bullraserna skulle triggas av smärta var bland det löjligaste jag hört.
    Hela tiden förlöjligar du andra som har andra erfarenheter än du och andra kunskaper än du. Varför?
  • enlitenbitkaka

Trist men sanning är att du katt nog hade blivit ihjälsliten av dvärgschnauzer också. Jag diskuterar gärna men att göra det med någon som hvdar att en rottis, en brukshund, har kampvilja känns onödigt.

Lilith74 skrev 2008-07-04 10:36:48 följande:
    Du verkar inte ha några dåliga erfarenheter av rotweiler. Skulle du vilja byta med min fd katt som blev ihjälsliten av en rottis? Matten stod bredvid med en käpp och försökte skilja dem från varandra, men hunden var som en galning. Så barnsligt skrivet "Hur kan vara rädd för en sån nallebjörn"! När man blivit attackerad av en stor hund med kampvilja ÄR man rädd.
    Jag förlöjligar inte som du säger, jag tycker det är fel att generalisera och atthävda attbullraserna triggas av smärta är inte bara att generalisera utan även ett ganska grovt faktafel.
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:38:30 följande:
    Hela tiden förlöjligar du andra som har andra erfarenheter än du och andra kunskaper än du. Varför?
  • Zantana83

ALLA HUNDRA HAR MER ELELR MINDRE KAMPVILJA DET E RAS BETINGAT UTAN DET E INDIVID BEGTINGAT.

Min dotter 4 månader gamal var hon då fick gosa med en amstaff/pittbull finns ingen snällare han hoppade
    upp till henne i barnvagnen och pussade henne i hela ansiktet =)

Men sen vet jag dom PUDLAR COCKER SPANIEL som jag ALDRIG SKULLE SLÄPPA FRAM min dotter till .

Men oftas specillet på små hundar så accepterar man att dom morrar och e lite egna men GUD FÖRBJUDE om en amstaff pittbull rottis skulle göra det då jävla då blir det ramaskrik.

Har sett många storpudlar vara aggressiva pga fel ägare även hugger och måste avlivas ?????????
    OCh det e det ingen skriver i om .

Har sett många Cocker spanile som hugger på allt.
    Lagotta likaså. små hundar MASSOR. Tro mig har ärr på hela min kropp efter alla sorters raser UTOM JUST ROTTIS AMSTAFF PITTBULL och änd har jag handterat dom lika mycket som dom andra raserna ???????????????????????????????????????????

ALLT E INDIVIDUELT OCH RAS BETINGAT FEL ÄGARE OCH DÅLIGA UPPFOSTRAN SÅ KAN ALLA HUNDAR BLI "DÅLIGA HUNDRA" men det e ju inte hundens fel

• Lilith74

Rottis är vad jag vet inte avlad för slagsmål utan för vall - väl? Deras leklystnad i kombination med styrkan ställer ju till problem ibland. Samt att de skaffas av ägare som vill skrämma andra och som kanske borde hålla sig till akvariefiskar.
    Om en tax anfaller ett får kan skadorna bli dödshotande. Men knappast om taxen anfaller en människa, då lär taxen snarare bli ihjälslagen. Samma gäller inte med en mastiff, pitbull, dogo argentino eller annan ras som är betydligt starkare än människan.

Sedan är ju andra halvan av problemet med samtliga stora och starka hundraser - fel ägare. Ingen ägare kommer någonsin erkänna att de inte borde ha den hund de har dock utan satsa på en mindre ras.
    Själv skulle jag inte ens vilja ha en cockerspaniel i min bebis barnvagn - ägaren där tycks inte ha kontroll. (inlägget ovan, om jag förstår rätt vad som skrivs)

Alla ni som försvarar de så kallade kamphundarna - varför är det viktigt för er att peka ut andra raser som aggressiva?

• FruMansour

Enligt vad jag läst så har jag nog en av de "farligaste" raserna då jag har en blandning av Amstaff (75%) och Rottweiler (25%). Detta då det tydligen inte är så poppis att blanda dessa raser. Man skulle nog kunna beskriva honom som en Amstaff på närmare 50 kg trots att han bara är 11 mån. Jag kampar regelbundet med honom både som fysisk och mental träning men även som lek. Allt i ett med andra ord. Han lossar direkt på kommando och inväntar uppmärksamt nästa som förhoppningsvis ger honom tillstånd att attackera det tjocka repet igen.

Jag har till och med blivit anmäld till soc då min hund bara var liten valp. Detta då det fanns risk att min hund KUNDE komma bli farlig för mina barn som vuxen. Sjukt sjukt!!(fallet lades ner innan det ens togs upp såklart)

Mina negativa släktingar har till och med ändrats sig gällande dessa raser. Allt handlar om att visa redan från start vem som bestämmer. Men visst... Jag behöver aldrig nånsin känna mig rädd när jag är ute på kvällen. Detta trots att han annars är världens snällaste med det längsta tålamodet i vanliga fall.

Jaja. har inte läst så mkt i tråden så det här inlägget kanske inte ens passade in nånstans. :)

• Stolt mamma till två

Jag har respekt för alla hundar, jag kan ju inte veta hur en okänd hund är funtad. Har en bekant som har sankt bernard, alla barn, oh båtsman! och ska fram och klappa, deras föräldrar gör ingenting för att förhindra dem! Dem har ju ingen aning om ifall den här hunden gillar barn eller inte!
    Och jag ska villigt erkänna, att när jag ser missbrukare med rottweiler, då går jag åt sidan. Främst för att om ägaren är "uppe i det blå" så litar inte jag på att han har koll på sin hund, det gäller igentligen alla människor och deras hundar, oavsett ras!

Svar på tråden Var observant för dessa raser...