• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Sista babyn
    Zaria skrev 2008-07-03 23:14:56 följande:
    Sista babyn skrev 2008-07-03 23:14:07 följande:
    Du kan väl visa den statestiken eftersom ingen annan på FL lyckats få fram den,jag börjar tro att den statestiken är en myt.
    Det beror nog på vad man vill tro och inte. det är bättre att ta såna "hårda" raser som endel kallar dom. Än en liten golden
  • Badbollen

Zaria

Om du själv är så kunnig..varför skriver du att dom blir triggade av smärta?
    Dom har en högre smärttröskel och kan stänga av smärtan..är inte smärtan i sig som triggar dom.

Du är så snabb på att kalla folk ukunniga när du själv sitter och generalliserar precis HELA tiden.

" NÄR/OM den väl blivit triggad så är de värre än en vanlig hund just pga egenskapera att de inte ger sig utan snarare blir triggade av smärta än att lägga ner bråket dessutom gör de rejält med skada pga sina kraftiga käkar."

Vår hund funkar inte med dominanta hanar vilket han är själv. Går man förbi en annan hund som är likadan så kan det morras lite, för att visa vem som bestämmer. Där måste man som ägare känna sin hund. noll koll= slagsmål.

• Linnea84a

våran pb/staffe har varit i bråk 2 ggr med andra staffar, han har aldrig börjat bråket bara försvarat sig,visst det är lite segt att få isär dom och dom har fått piercade öron och läppar å jag har fått ett fint r i handen men dom går att få i sär,dom har ju bakben=)
    klantigt av oss att släppa ihop dommen det ena var hans bror som han träffade mkt och en dag bara vände det, det andra var en tik med humör å dom ville få henne van vid andra hundar och då ä'r våran pb/staff en bra vovve att testa med, vi var 4 pers som hade koll och vi fick fort isär dom.
    man lär sig av sina misstag och då jag inte vill att min hund ska hamna i bråk så är det enda enklaste att han inte får leka med vem som helst.nu är han 4 och jag har haft han sen han var valp och om han leker med någon och jag ser att han börjar tröttna om den andra hunden är väldigt på så avbryter jag givetvis direkt.min hund letar inte bråk men däremot så gillar han inte hundar somä alltför jobbiga.men ven gör det??

• LovelyMeLovelyYou
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:15:43 följande:
    "Vår hund funkar inte med dominanta hanar vilket han är själv. Går man förbi en annan hund som är likadan så kan det morras lite, för att visa vem som bestämmer. Där måste man som ägare känna sin hund. noll koll= slagsmål.
    Och sådana hanhundar finns ju i alla raser. Dominanta hundar är ju inget jätteovanligt egentligen. Det gäller ju bara att kunna ha kontroll över sin hund.

Jag har någonstans fått höra att labradorerna (eller golden) är sönderavlade på snällhet så rätt vad det är kan de flippa totalt eftersom man avlat för hårt på dem. Är ganska säker att den jag hörde det av är labradoruppfödare. Men vet ju inte om det stämmer.

Tror stenhårt på mitt resonemang: Du kan inte lita på något djur överhuvudtaget, inte ens människan är pålitligt. Alla kan vara farliga.
  • Badbollen
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-04 09:19:28 följande:
    Och sådana hanhundar finns ju i alla raser. Dominanta hundar är ju inget jätteovanligt egentligen. Det gäller ju bara att kunna ha kontroll över sin hund.Jag har någonstans fått höra att labradorerna (eller golden) är sönderavlade på snällhet så rätt vad det är kan de flippa totalt eftersom man avlat för hårt på dem. Är ganska säker att den jag hörde det av är labradoruppfödare. Men vet ju inte om det stämmer.Tror stenhårt på mitt resonemang: Du kan inte lita på något djur överhuvudtaget, inte ens människan är pålitligt. Alla kan vara farliga.
    Ja precis!!
    Bara för att vår hund morrar betyder det inte att han vill "kampa" utan visa att han bestämmer. Dominans är vad det handlar om. och som sagt det finns i alla raser! Men morrar en amstaff/pitbull så är det för att han vill kampa och mörda...så akta er när vi är ute
  • Badbollen

kan tillägga att visst finns kamplusten i vår hund. MEN det är VI som bestämmer när han sak ta fram den och inte. Inte han. och det vet han.
    är vi ute i skogen och vi ser ett träd med lagom höga grenar så låter vi han hoppa upp i trädet och hänga i grenarna. Ser ganska kul ut. Han tycker det är riktigt roligt..sen räcker det med att vi ropar på honom så släpper han och kommer.

Skulle nån dock komma fram till mig, och hota mig med kniv, eller om han märker att jag blir rädd och jag inte vet vilka personerna är skulle han försvara mig med sitt eget liv.
    och vad är det för fel på det? Vill man ha hunden för att vara tuff då? Nej, men tyvärr är det så för många. men dom vet inte heller hur man ska hantera en sån här hund. Vilket är sorgligt.

• LovelyMeLovelyYou
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:29:05 följande:
    kan tillägga att visst finns kamplusten i vår hund. MEN det är VI som bestämmer när han sak ta fram den och inte. Inte han. och det vet han.är vi ute i skogen och vi ser ett träd med lagom höga grenar så låter vi han hoppa upp i trädet och hänga i grenarna. Ser ganska kul ut. Han tycker det är riktigt roligt..sen räcker det med att vi ropar på honom så släpper han och kommer.Skulle nån dock komma fram till mig, och hota mig med kniv, eller om han märker att jag blir rädd och jag inte vet vilka personerna är skulle han försvara mig med sitt eget liv.och vad är det för fel på det? Vill man ha hunden för att vara tuff då? Nej, men tyvärr är det så för många. men dom vet inte heller hur man ska hantera en sån här hund. Vilket är sorgligt.
    Egentligen kan man ju se det som så att om man ska kalla amstaff och pitbullar för kamphundar, kan man göra detsamma med alla hundar som är tränade för att vakta, eftersom tanken med dem är att de inte ska låta obehöriga komma in. På vilket sätt som helst vad gäller vissa hundar.
  • Miew
    logg81 skrev 2008-07-03 23:48:49 följande:
    Jo... min poäng är ju att det inte är omöjligt men kanske inte blir ett bra resultat. SJÄLVKLART ska man sätta säkerheten först. Jag har varit med om några hundar som gjort saker de egentligen inte är "menade" till. Det har väl heller aldrig riktigt varit meningen att de skulle göra det men de halkade in på det på ett bananskal. Jag tror heller inte att ett jaktlag vill ha med en PB på jakten. Likväl som de nog heller inte vill ha med en chihuahua. Men varför inte ha kul med sin hund och testa olika saker om man har möjlighet och intresset? Hunden lär ju inte må dåligt av det...
    Jag tävlar i lydnad med våra jakthundar, det går suveränt. Även aguility.
  • Funny
    Gammy skrev 2008-07-03 22:13:07 följande:
    har inte läst hela tråden... men är så innerligt trött på att folk anser att vissa raser är FARLIGARE än andra... nej nej o åter NEJ! Allt handlar om hur man stimulerar och OM man stimulerar sin hund!!De flesta av mina vänner har amstaff o pit! gudasnälla hundar! Men de tränas också av deras kunniga o pålästa ägare som är fullt medvetna om vad de har i kopplet!Men sen..stora hundar = större skador (allt som oftast)Sen får man inte glömma av att terrier är terrier.. har själv två st JackRussell...oh my god..jag har ju att göraVissa raser kräver mer stimulans än andra, simple as that! Och blir en hund understimulerad då hittar den på jävelskap för att få tömt lite energi, och tyvärr, majoriteten av folk som skaffar dessa "mördarhundar" har inte den blekaste om vad de gett sig in på. de vill ha en pit/staffe/amstaff för att vara häftiga.80-talet var väl schäfern livsfarlig och attackerade gamla tanter?90-talet åt rottweiler o dobermann upp dagisbarnän så länge tuggar pitbullen människoben...kommer snart en ny livsfarlig ras ska ni se.man ska absolut inte ignorera att vissa raser har varit inblandade i attacker mm, men det är inte hunden i 98% av fallen! Det är idioten som håller i kopplet!Inför hundkörkort och skarpare lagar kring djurägandet!finns mkt mer att skriva..men blir bara upprörd att vissa tror att vissa raser är farliga..herregud. vissa raser har lättare för att bli aggressiva, men med rätt kunskap och träning så ...
    Precis, Tack för orden!!!
  • Miew
    ÄlskarMorgan skrev 2008-07-04 09:19:28 följande:
    Och sådana hanhundar finns ju i alla raser. Dominanta hundar är ju inget jätteovanligt egentligen. Det gäller ju bara att kunna ha kontroll över sin hund.Jag har någonstans fått höra att labradorerna (eller golden) är sönderavlade på snällhet så rätt vad det är kan de flippa totalt eftersom man avlat för hårt på dem. Är ganska säker att den jag hörde det av är labradoruppfödare. Men vet ju inte om det stämmer.Tror stenhårt på mitt resonemang: Du kan inte lita på något djur överhuvudtaget, inte ens människan är pålitligt. Alla kan vara farliga.
    Det är golden som är mest sönderavlad. Labben är nog inte lika illa, men jag föder upp jaktlabbar och använder mig mycket med danska grenar så att det blir "färskt" blod i generna. Men jaktlabben är ännu en ung ras så vi har inte de problemen.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...