• Litetdahl

Var observant för dessa raser...

Lägger ut denna statistik eftersom det finns fler än jag på FL som är värnar om min familjs och mina hundars säkerhet på gatorna. Detta kan ge en ledtråd till när det är dags att gå en omväg på gatan...

www.dogbitelaw.com/Dog%20Attacks%201982%20to%202006%20Clifton.pdf

(Källa: Amerikanska www.dogbitelaw.com)

Pit bull terrier och Rottweiler toppar inte helt oväntat. Trodde däremot inte att Wolf hybrid och German Shepherd skulle komma så långt upp...

• Svar på tråden Var observant för dessa raser...
  • Zantana83

Jag pekade inte ut andra raser som aggresiva utan menar att alla kan vara det även dom som folk inte tror alls på föder själv upp stor pudel så såfall hakar ajg på min egen ras eller hur

ALLA HUNDAR KAN BLI FARLIGT I FEL MÄNNISKAS HÄNDER MEN SMÅ HUNDRA KAN INTE GÖRA LIKA MYCKET SKADA SOM EN STOR BARA

• Lilith74

Sedan tycker jag det är värt att ifrågasätta hur folk mixar och mixtrar med raserna. Varför får man för sig att blanda en amstaff och rotweiler till exempel? Vad är SYFTET med den aveln?

• Lilith74
    Zantana83 skrev 2008-07-04 10:58:43 följande:
    Jag pekade inte ut andra raser som aggresiva utan menar att alla kan vara det även dom som folk inte tror alls på föder själv upp stor pudel så såfall hakar ajg på min egen ras eller hur ALLA HUNDAR KAN BLI FARLIGT I FEL MÄNNISKAS HÄNDER MEN SMÅ HUNDRA KAN INTE GÖRA LIKA MYCKET SKADA SOM EN STOR BARA
    Jag håller inte med dig men jag orkar inte läsa när du skriver som du gör med stora bokstäver.
  • Lilith74
    Stolt mamma till två skrev 2008-07-04 10:57:50 följande:
    Jag har respekt för alla hundar, jag kan ju inte veta hur en okänd hund är funtad. Har en bekant som har sankt bernard, alla barn, oh båtsman! och ska fram och klappa, deras föräldrar gör ingenting för att förhindra dem! Dem har ju ingen aning om ifall den här hunden gillar barn eller inte!Och jag ska villigt erkänna, att när jag ser missbrukare med rottweiler, då går jag åt sidan. Främst för att om ägaren är "uppe i det blå" så litar inte jag på att han har koll på sin hund, det gäller igentligen alla människor och deras hundar, oavsett ras!
    word
  • logg81
    Badbollen skrev 2008-07-04 09:29:05 följande:
    kan tillägga att visst finns kamplusten i vår hund. MEN det är VI som bestämmer när han sak ta fram den och inte. Inte han. och det vet han.är vi ute i skogen och vi ser ett träd med lagom höga grenar så låter vi han hoppa upp i trädet och hänga i grenarna. Ser ganska kul ut. Han tycker det är riktigt roligt..sen räcker det med att vi ropar på honom så släpper han och kommer.Skulle nån dock komma fram till mig, och hota mig med kniv, eller om han märker att jag blir rädd och jag inte vet vilka personerna är skulle han försvara mig med sitt eget liv.och vad är det för fel på det? Vill man ha hunden för att vara tuff då? Nej, men tyvärr är det så för många. men dom vet inte heller hur man ska hantera en sån här hund. Vilket är sorgligt.
    Min förra Ridgeback räddade mej ur knepiga situationer ett par gånger. En gång var det riktigt otäckt.
    Jag hade alltid honom lös på kvällarna när jag var ute. Jag bodde mitt i city men där jag bodde var det ganska folktomt sista promenaderna. Han var ganska ointresserad av folk och hundar... Men en kväll när jag stod utanför grinden och skulle in kom det en gubbe fram och började härja. Jag kan inte säga om det var alkohol eller knark han var påverkad av. Otäck som fan var han iaf. Gambo, hunden, gick lite som han ville i buskarna så gubben visste inte att han var där. Men när Gambo fick se att jag var i trubbel kom han rusandes och motade bort gubben och höll kvar honom tills jag var innanför grinden. Då kallade jag på honom (eller mer panikskrek) och han kom direkt.
    Jag har aldrig sett han så arg och han visade allt han hade i truten. (Jag kan tänka mej att gubben såg vad han hade i 12-fingertarmen...) Hade gubben gått på honom hade Gambo nog skadat honom rejält. Tur att inget hände för Gambos skull. I det läget är jag egoist så det sjunger om det!
    Jag är glad att min vän var så hemlig som han var och att han ställde upp och skyddade mej, men hade det blivit fajt hade jag gått in själv och försvarat Gambo. Även om mina chanser varit dåliga.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:36:48 följande:
    Du verkar inte ha några dåliga erfarenheter av rotweiler. Skulle du vilja byta med min fd katt som blev ihjälsliten av en rottis? Matten stod bredvid med en käpp och försökte skilja dem från varandra, men hunden var som en galning. Så barnsligt skrivet "Hur kan vara rädd för en sån nallebjörn"! När man blivit attackerad av en stor hund med kampvilja ÄR man rädd.
    Var hon så gammal att hon behövde käpp? Kan det ha funnits en risk att hon inte uppfostrat vovven rätt? Gäller ju att man är stark mentalt för att klara av en Rottis med tanke på att det är en stor stark hund som INTE är förarvek, utan testar gränserna ganska hårt. PitBull och Amstaff är ju en förarvek hund. Jag försöker alltid se bakom människors och djurs handlingar. Finns ju en anledning till att folk och djur reagerar som de gör. Jag tycker att det är bäst att försöka kolla upp det först innan man dömer nån.

Min Amstaff/Rottis blandning har bara visat Amstaffens undergivna sida som tur är. Han har bara testat gränsen genom att vägra lyssna när jag ropar men aldrig annars.
    Hade en Schäfer/Karelsk Björnhundblandning tidigare som testade mig mkt hårdare. Morrade och ville verkligen dominera. Högg även efter mig under trotsigaste perioden. Dock skam till den som ger sig. :)
  • FruMansour
    Stolt mamma till två skrev 2008-07-04 10:57:50 följande:
    Jag har respekt för alla hundar, jag kan ju inte veta hur en okänd hund är funtad. Har en bekant som har sankt bernard, alla barn, oh båtsman! och ska fram och klappa, deras föräldrar gör ingenting för att förhindra dem! Dem har ju ingen aning om ifall den här hunden gillar barn eller inte!Och jag ska villigt erkänna, att när jag ser missbrukare med rottweiler, då går jag åt sidan. Främst för att om ägaren är "uppe i det blå" så litar inte jag på att han har koll på sin hund, det gäller igentligen alla människor och deras hundar, oavsett ras!
    Jag håller med. Jag är inte rädd för hundar men respekterar dem. Jag litar inte helt och fullt på nån annan hund än min egen då jag verkligen har alla bakgrundsfakta i uppfostran.
  • FruMansour
    Lilith74 skrev 2008-07-04 10:59:21 följande:
    Sedan tycker jag det är värt att ifrågasätta hur folk mixar och mixtrar med raserna. Varför får man för sig att blanda en amstaff och rotweiler till exempel? Vad är SYFTET med den aveln?
    Jag vet inte hur uppfödaren tänkte men jag fick det bästa av de bästa raserna.
  • Lilith74

Fru Mansour: Så länge det inte finns hundkörkort KOMMER okunniga, halvkunniga och oseriösa personer köpa dessa hundar. En del för att de är rädda, andra för att de vill ha respekt, andra igen av dunkla skäl. Och en ganska liten grupp köper dem för att de är hundvana och vill ha ett visst psyke hos sin hund.
    Så länge det är så är det farligt med stora starka hundar som inte ger upp omedelbart, som "offret" inte kan värja sig emot.

Golden och labrador ligger också bakom många tillbud, men den statistik som finns visar ju att dödsolyckor inträffat mer med de så kallade (ofta felaktigt) kamphundarna. Så länge folk á la Zantana83 vägrar inse att en del raser har en del egenskaper och att man MÅSTE veta vad man gör MER med en pitbull än en cockerspaniel, kommer barn och andra djur att skadas.

• Stolt mamma till två
    FruMansour skrev 2008-07-04 11:06:59 följande:
    Jag håller med. Jag är inte rädd för hundar men respekterar dem. Jag litar inte helt och fullt på nån annan hund än min egen då jag verkligen har alla bakgrundsfakta i uppfostran.
    Precis, du kan din hund.
Svar på tråden Var observant för dessa raser...