Badbollen skrev 2008-07-04 09:29:05 följande:
kan tillägga att visst finns kamplusten i vår hund. MEN det är VI som bestämmer när han sak ta fram den och inte. Inte han. och det vet han.är vi ute i skogen och vi ser ett träd med lagom höga grenar så låter vi han hoppa upp i trädet och hänga i grenarna. Ser ganska kul ut. Han tycker det är riktigt roligt..sen räcker det med att vi ropar på honom så släpper han och kommer.Skulle nån dock komma fram till mig, och hota mig med kniv, eller om han märker att jag blir rädd och jag inte vet vilka personerna är skulle han försvara mig med sitt eget liv.och vad är det för fel på det? Vill man ha hunden för att vara tuff då? Nej, men tyvärr är det så för många. men dom vet inte heller hur man ska hantera en sån här hund. Vilket är sorgligt.
Min förra Ridgeback räddade mej ur knepiga situationer ett par gånger. En gång var det riktigt otäckt.
Jag hade alltid honom lös på kvällarna när jag var ute. Jag bodde mitt i city men där jag bodde var det ganska folktomt sista promenaderna. Han var ganska ointresserad av folk och hundar... Men en kväll när jag stod utanför grinden och skulle in kom det en gubbe fram och började härja. Jag kan inte säga om det var alkohol eller knark han var påverkad av. Otäck som fan var han iaf. Gambo, hunden, gick lite som han ville i buskarna så gubben visste inte att han var där. Men när Gambo fick se att jag var i trubbel kom han rusandes och motade bort gubben och höll kvar honom tills jag var innanför grinden. Då kallade jag på honom (eller mer panikskrek) och han kom direkt.
Jag har aldrig sett han så arg och han visade allt han hade i truten. (Jag kan tänka mej att gubben såg vad han hade i 12-fingertarmen...) Hade gubben gått på honom hade Gambo nog skadat honom rejält. Tur att inget hände för Gambos skull. I det läget är jag egoist så det sjunger om det!
Jag är glad att min vän var så hemlig som han var och att han ställde upp och skyddade mej, men hade det blivit fajt hade jag gått in själv och försvarat Gambo. Även om mina chanser varit dåliga.