• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80
    Svar på #990
    Njuta vad bra att du inte blir panikhungrig du ska vara väldigt glad för det
  • Fjällräven
    Svar på #990
    Ja, visst är det härligt! Jag blev alltid skitförbannad när jag var hungrig förrut, men nu är det som du säger att man mer bara känner kurren i magen men ingen panik
  • Kattmor
    Maddisen80 skrev 2008-08-21 20:10:01 följande:
    Svar på #980Kattmor, det är inte mycke du äter till grönsaker tyvärr , japps så kan man känna när man sakna kolhydrater så känner du dig svimfärdig så tycker jag att du ska ta dit frukt .
    Nej det är ju tyvärr inte mycket grönsaker man får äta om man ska gå ner i vikt
    Jag skulle gärna äte betydligt mera!

Är det verkligen bra att äta frukt? enligt Skaldeman gick han ju t.o.m upp i vikt av lite frukt om dagen fast han åt GI noll för övrigt!
  • Linda1976

Nej, man ska INTE äta frukt i början av LCHF- möjligen när man är nära normalvikt. maddisen: Jag förstår inte varför du tipsar om frukt (igen!!), som är fullt med fruktsocker. Och just i början av LCHF så är ju socker i alla former det vi undviker!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Socialen
    Kattmor skrev 2008-08-21 21:25:22 följande:
    Nej det är ju tyvärr inte mycket grönsaker man får äta om man ska gå ner i vikt Jag skulle gärna äte betydligt mera!Är det verkligen bra att äta frukt? enligt Skaldeman gick han ju t.o.m upp i vikt av lite frukt om dagen fast han åt GI noll för övrigt!
    Jag vet inte hur mycket du ska gå ner i vikt, men om du ligge inom gruppen som ska gå ner runt 10 kilo så får du äta rätt mycket grönsaker, bara de är lågkolhydratare. Till varje måltid äter vi en sallad på isbergssallad, gurka, salladslök och ruccola. Som dressing endast olivolja med salt och svartpeppar. Sedan broccoli eller blomkålsmos eller liknande som tillbehör till maten.
  • Linda1976

Jag ska gå ner kanske 15 kg (eller 10 eller 20 beroende på hur det känns ) och ligger på ca 25-30 gr kolhydrater per dag. Det är mer hållbart i längden. Ibland blir det mindre förstås, aldrig mer! Typ såhär: Frukost: antingen 2 ägg + 1 paket bacon (6-7 skivor) ELLER 2 dl mezeyoghurt med 50 gram hallon ELLER 1 köttfärsbiff med färskost och ett par små tomater Lunch: kött, fisk, eller kyckling. En smarrig sås, eller bara smält smör samt ca 4-5 små tomater (cocktailvariant). Äter jag inte sås så har jag isåfall blomkålsmos till istället, eller coleslaw. Middag: antingen nåt i stil med lunchen, eller mezeyoghurt om jag inte är så hungrig. Förmiddagsfika på jobbet: kaffe m vispgrädde och 2 skivor ost. Jobbar jag sent, blir det samma på eftermiddagen. Vad tycker ni? Är det vettigt?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

WHAT!! Jag hade MÅNGA mellanslag i texten, också blev alltihop en enda röra... FNYS!

• Kattmor
    Socialen skrev 2008-08-21 22:00:07 följande:
    Jag vet inte hur mycket du ska gå ner i vikt, men om du ligge inom gruppen som ska gå ner runt 10 kilo så får du äta rätt mycket grönsaker, bara de är lågkolhydratare. Till varje måltid äter vi en sallad på isbergssallad, gurka, salladslök och ruccola. Som dressing endast olivolja med salt och svartpeppar. Sedan broccoli eller blomkålsmos eller liknande som tillbehör till maten.
    Jag skulle väl helst vilja gå ner sammanlagt ca 25 kilo (har gått ner 5 kg nu på 11 dagar) men vi får väl se hur långt jag orkar.

Ja det var en rejäl skillnad på vad jag & du äter, men jag kanske kan öka lite med grönsakerna då, jag kanske är lite väl strikt!

Finns det nån lista nånstans där man kan se vilka grönsaker som är lågkolhydratare?
    Det skulle ju underlätta en hel del!!
  • godisanna

minmat.net finns ju livsmedelsverkets lista på hur mycket kolhydrater olika saker innehåller.
    det är jätte bra att kolla där.

Nej ingen frukt i början av LCHF. det triggar massor om man är känslig. jag har unnat mig en frukt en lördag när alla andra åt godis.

Sedan finns ju Annikas LCHF folder. den är ganska bra tycker jag. tror den eller något liknande finns på KIF.

Kattmor: du säger att du är trött. det kan vara ett av de berömda övergångsbesvären. du har ju inte hållit på så länge. men tappa inte motivationen för det.
    och om du tycker det är jobbigt utan grönsaker så lägg till några godkända.

• godisanna

Den foldern som finns på KIF tycker jag ser bäst ut. har precis vart å kollat på båda. den ligger på toppen av sidan så den är lätt att hitta.

Trevlig läsning.

Svar på tråden LCHF tråden 3