• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • AnnaLind

Hej allihop! Här är en till som hakat på lchf! Hittills går det jätte bra och har gått ner nästan 2 kilo på bara några dar

En fråga till alla. Hur är det med vaniljstång? är det kolhydrater i det och i så fall hur mycket? Kan man använda det i efterrätter?

• godisanna
    AnnaLind skrev 2008-08-20 09:17:33 följande:
    Hej allihop! Här är en till som hakat på lchf! Hittills går det jätte bra och har gått ner nästan 2 kilo på bara några dar En fråga till alla. Hur är det med vaniljstång? är det kolhydrater i det och i så fall hur mycket? Kan man använda det i efterrätter?
    vet att det är många som använder vanilj i efterrätter å så.. men jag vet inte hur mycke kolhydrater det innehåller.
  • Fru Filur
    AnnaLind skrev 2008-08-20 09:17:33 följande:
    Hej allihop! Här är en till som hakat på lchf! Hittills går det jätte bra och har gått ner nästan 2 kilo på bara några dar En fråga till alla. Hur är det med vaniljstång? är det kolhydrater i det och i så fall hur mycket? Kan man använda det i efterrätter?
    Eftersom det är så liten mängd (jag tror knappt du kan få utslag på en vanlig hushållsvåg) man använder så spelar det i princip ingen roll ens om det innehöll 100% kolhydrater.

En vaniljstång väger omkring 3½-4 gram, och fröna är ju en liten del av den vikten, så mindre än ett gram. En hel vaniljstång verkar bestå av ca 45% kolhydrater, alltså omkring knappt 2 gram per en hel stång, och vad då fröna kan ge ; ja, det anser i alla fall jag som försumbart
  • AnnaLind

Fru filur & godisanna: Tack. Tänkte själv i dom banorna men tänkte att det var bäst o fråga :)

Då ska jag genast ner o köpa vaniljstång o fixa iordning nån mumig efterrätt till ikväll!!

• Maddisen80
    Svar på #938
    socialen då kanske inte jag kan gå på lchf eftersom jag måste äta rent kött
Svar på tråden LCHF tråden 3