• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fjuppan
    boki skrev 2008-08-20 17:50:10 följande:
    Fil/Naturell yoghurt med bär och linfrön eller en omelett eller kesobröd med pålägg..
    Kesobröd? Vad är det? Kan man alltså äta bär då....då kan jag ju göra en smoothie på morgonen.Skrattande
  • Dame72
    Fjuppan skrev 2008-08-20 17:52:39 följande:
    Kesobröd? Vad är det? Kan man alltså äta bär då....då kan jag ju göra en smoothie på morgonen.
    Kan du inte göra smoothie på ex sojamjölk eller nåt. Så blir det ännu mindre kolisar (tror jag).
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • boki

Recept på kesobröd, hittat här på familleliv i en annan lchf tråd:

tre ägg
    en liten keso (rekomenderar chillin eller oliv/fetaosten)
    riven ost (texmex)
    pizza krydda
    lite salt.

dela äggen, vitan i en bunke och gulan i en annan. häll upp keson i en sil och låt den rinna av. visspa äggvitan hårt med lite salt, den är färdig när du kan vända på bunken utan att den rinner ur.
    blanda sedan keson och äggulorna med en mixer. strö över pizza kryddan efter smak eller någon annan krydda du vill ha.
    häll i den rivna osten(det ska vara mycket ost) ta så mycket att det blir en fast massa. ca tre fyra dl tror jag det är´, om inte mer.
    när keso blandningen är klar så ska man vända ner det i äggvitan. inte röra utan vända i bara försiktigt tills det blandat sej till en fluffig chock smet.
    sedan är det bara att pyttsa ut den på en plåt med bakplåtspapper.(tänk på att smeten rinner ut lite när dom gräddas så ha dom en bit ifrån varandra)
    ugnen skal vara på ca 250 grater. att sätta dom längst upp i ugnen och sedan vända dom när dom blivit bruna är att rekomendera annars kan man ha dom i mitten av ugnen tills dom är bruna och fina. låt dom stå och svalna av så blir domlite fastare

• Fjuppan
    Dame72 skrev 2008-08-20 18:03:40 följande:
    Kan du inte göra smoothie på ex sojamjölk eller nåt. Så blir det ännu mindre kolisar (tror jag).
    Aha...det kan man ju prova! Tack för tipset!
    boki skrev 2008-08-20 18:28:56 följande:
    Recept på kesobröd, hittat här på familleliv i en annan lchf tråd:tre äggen liten keso (rekomenderar chillin eller oliv/fetaosten)riven ost (texmex)pizza kryddalite salt.dela äggen, vitan i en bunke och gulan i en annan. häll upp keson i en sil och låt den rinna av. visspa äggvitan hårt med lite salt, den är färdig när du kan vända på bunken utan att den rinner ur. blanda sedan keson och äggulorna med en mixer. strö över pizza kryddan efter smak eller någon annan krydda du vill ha.häll i den rivna osten(det ska vara mycket ost) ta så mycket att det blir en fast massa. ca tre fyra dl tror jag det är´, om inte mer.när keso blandningen är klar så ska man vända ner det i äggvitan. inte röra utan vända i bara försiktigt tills det blandat sej till en fluffig chock smet.sedan är det bara att pyttsa ut den på en plåt med bakplåtspapper.(tänk på att smeten rinner ut lite när dom gräddas så ha dom en bit ifrån varandra) ugnen skal vara på ca 250 grater. att sätta dom längst upp i ugnen och sedan vända dom när dom blivit bruna är att rekomendera annars kan man ha dom i mitten av ugnen tills dom är bruna och fina. låt dom stå och svalna av så blir domlite fastare
    Men...vad spännande! Det måste jag prova! Tusen tack!
  • Linda1976
    Muminski skrev 2008-08-20 17:18:23 följande:
    Linda 1976, har du fått ngt svar ang jordnötssmöret?

Haha, ja! Skulle precis VB:a det till tråden:

Hej Linda!

Tack för ditt mail!
    Uppgifterna på våra etiketter är de uppgifter vi fått av vår tillverkare.
    Vi ska skicka jordnötssmöret på analys och om resultatet blir annorlunda kommer vi att revidera etiketterna.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar
    Jenny

De tar det på allvar mao verkar det som

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • godisanna

Tack Kaiza! grattis till dina 3 kilo!

Fjuppan: Du bestämmer själv om du vill äta bär. det beror på hur strikt du är. hallom är minst kolisar i..

Till frukost brukar jag äta antingen fil eller mezeyoghurt eller ägg å bacon ibland makrill i tomatsås. mycke ägg blir det helt klart. men yoghurt eller fil med några bär i är helt klart ett gott avbrott från äggen om man tröttnar.

• Fjällräven

Ojojoj måste bara rekommendera halloumi! Shit vad gott det är! Stekte tunna skivor i torr stekpanna och hade till en räksallad. Blev krispigt och salt! *mmmmmm*

• Linda1976

Ja! Visst är haloumi helsmarrigt! En god sås till är c f, vitlök och persilja! Samt ugnsrostade grönsaker om man vill!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Maddisen80
    Svar på #952
    kattmor ,de är att du tömmer kroppen på kolhydrater och då blir man trött och hängig kan även få huvudvärk det beror ju på om du tränar väldigt hårt då kan man må bättre av vanlig mat ,men äter du tillräckligt med grönsaker?
  • Maddisen80
    Svar på #959
    Kaiza, jo det är härligt med akupunktur ,det är så avslappnande tycker jag.
Svar på tråden LCHF tråden 3