• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • lärjunge

Linfrö är bra för trög mage.

Jag har lös mage i dag :(

• Lotta71
    Hägris skrev 2008-08-29 15:06:05 följande:
    *blir galen*MÅSTE få plättar med grädde och hallon till middag!!''Kan man ta vanligt psullium utan att mala?? gissa på =)
    Hihi, vad desperat du låter !!!
    Undar hur det gick?
  • Hägris
    Svar på #1407
    Det kan jag berätta, smaken var bra men dom var väl fibriga att äta(ska köpa riktigt husk) barnen var som galna och jag fick nästan inga... åt dom med grädda hellonoch kokosflingor.. MUMS!!
  • Bobbenn

Jag hinner fan inte äta med min gnälliga unge ASHUNGRIG nu

Var och en blir salig på sin tro
  • Maddisen80
    Svar på #1409
    Vad ska man äta för fredagmiddag_ ? Jag har så dålig fantasi ,kommer inte på något
  • IsabelleSj

hej vad kul med en sån här tråd. jag följer också lchf, har tappat 5kg och 8cm runt midjan.
    Jag tycker det är jättesvårt att hitta på frukost. är såå trött på ägg och fil. saknar brödet jättemkt!

• Maddisen80

Hejsan välkommen hit,hoppas du kommer trivas här, grattis till din viktminskning

IsabelleSj skrev 2008-08-29 17:13:22 följande:
    hej vad kul med en sån här tråd. jag följer också lchf, har tappat 5kg och 8cm runt midjan. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på frukost. är såå trött på ägg och fil. saknar brödet jättemkt!
  • Ylle

är det någon här som kör lchf mjölkfritt?

jag tycker det är svårt att hitta det bra fettet och mellanmål och frukost hade varit enklare om man kunde sleva i sig lite yoghurt, keso eller fil. smält smör och ost kan jag fixa ibland om det är mindre mängder. några tips?

• Maddisen80

Ja jag kör gluten,mjölkfritt,mjölkproteinfritt ,det går bra, man kan äta avacado och makrill i tomatsås

Ylle skrev 2008-08-29 17:20:58 följande:
    är det någon här som kör lchf mjölkfritt? jag tycker det är svårt att hitta det bra fettet och mellanmål och frukost hade varit enklare om man kunde sleva i sig lite yoghurt, keso eller fil. smält smör och ost kan jag fixa ibland om det är mindre mängder. några tips?
  • Lotta71

Här är ett "Brödsubstitut". Tycker det luktar fruktansvärt men smakar något bättreFundersam. Men många verkar gilla det!
    Måste ta en brödbakardag o försöka få till det, för jag tror faktiskt att det går att sno ihop nåt sconesliknande o grädda i vanlig ugn. Med linfrön o fiberhusk borde det gå!
    Detta kommer från KIF:

Vispa två ägg så hårt det går.

Smält 25g smör i micron.

Blanda:

3,5 msk FiberHusk

1,5 tsk bakpulver

0,5 tsk brödkryddor (anis, fänkål och kummin)

Vänd ner smöret och dom torra ingredienserna i det vispade ägget. Vänd ner det FÖRSIKTIGT. Vispa inte för då blir det en KLUMP.

Häll smeten/degen i en lämplig fyrkantig skål eller burk. Micra på full effekt i 3 minuter.

Voila! En riktig liten "brödig" limpa.

Svar på tråden LCHF tråden 3