• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Eleora
    Bobbenn skrev 2008-08-29 16:53:26 följande:
    Jag hinner fan inte äta med min gnälliga unge ASHUNGRIG nu
    Mmmmm...är det så, så spelar det ingen roll vilken matfilosofi man följer. Hade det så igår. när det går 6-7 timmar mellan lunch och middag BLIR man hungrig...
    ~ ~ Liv, min lilla älskling! ~ ~
  • Bobbenn
    Eleora skrev 2008-08-29 17:36:10 följande:
    Mmmmm...är det så, så spelar det ingen roll vilken matfilosofi man följer. Hade det så igår. när det går 6-7 timmar mellan lunch och middag BLIR man hungrig...
    Nä det var inte så jag menade att det berodde på LCHF..

Nu har jag iaf ätit lax och coleslaw. Åt nog för mkt av det sistnämda
    Var och en blir salig på sin tro
  • lärjunge
    Maddisen80 skrev 2008-08-29 17:00:24 följande:
    Svar på #1409Vad ska man äta för fredagmiddag_ ? Jag har så dålig fantasi ,kommer inte på något
    Kycklngsallad?
  • lärjunge
    IsabelleSj skrev 2008-08-29 17:13:22 följande:
    hej vad kul med en sån här tråd. jag följer också lchf, har tappat 5kg och 8cm runt midjan. Jag tycker det är jättesvårt att hitta på frukost. är såå trött på ägg och fil. saknar brödet jättemkt!
    Hamburgare, fisk, kyckling......... think outside the breakfast box :)
  • teek taak
    Ylle skrev 2008-08-29 17:20:58 följande:
    är det någon här som kör lchf mjölkfritt? jag tycker det är svårt att hitta det bra fettet och mellanmål och frukost hade varit enklare om man kunde sleva i sig lite yoghurt, keso eller fil. smält smör och ost kan jag fixa ibland om det är mindre mängder. några tips?
    Jag har provat utan att ha mjölkprudokter. Det gick men det var jäkligt svårt. Jag använde bla. kokosgrädde till matlagningen och det funkade bra. Till frukost tog jag ibland äggmjölk, påminner om en gräddig proteindrink. Ps jag äter inte mellanmål. Med tre feta maträtter om dagen blir jag inte sugen på att ta ett mellanmål.
  • Socialen

Kan tipsa om en god chokladtårta jag gjorde ikväll enligt Montignacs recept. Om ni ligger i gruppen 10+ borde ni kunna äta den.

Smält 400g mörk choklad (minst 70%)
    Blanda med 8 äggulor och 0,5 dl starkt kaffe samt saften av en apelsin.
    Vispa 8 äggvitor hårt. Blanda vitorna med chokladsmeten och häll i en form med bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter i 250*. Vänd upp på ett fat och ta bort bakpappret.

Sen kan man glasera med choklad, eller kanske philadelphia?

• Kenzie
    Socialen skrev 2008-08-29 19:17:20 följande:
    Kan tipsa om en god chokladtårta jag gjorde ikväll enligt Montignacs recept. Om ni ligger i gruppen 10+ borde ni kunna äta den.Smält 400g mörk choklad (minst 70%)Blanda med 8 äggulor och 0,5 dl starkt kaffe samt saften av en apelsin.Vispa 8 äggvitor hårt. Blanda vitorna med chokladsmeten och häll i en form med bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter i 250*. Vänd upp på ett fat och ta bort bakpappret.Sen kan man glasera med choklad, eller kanske philadelphia?
    Eller kanske philadelphia blandat m. smält choklad *dreggel*
  • Fjällräven

Måste bara tipsa om Arlas Mezeyoghurt, helskotta så god den är! Fräsch och ändå inte för syrlig, är nog god till det mesta

• lärjunge
    Maddisen80 skrev 2008-08-29 18:44:38 följande:
    Svar på #1418lärljunge, tackar så mycket för tipset
    det brukar vi ha på fredagar, om inte LCHF tacogratäng :)
Svar på tråden LCHF tråden 3