• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Socialen
    Bobbenn skrev 2008-08-29 20:02:55 följande:
    10+?
    Sten Sture Skaldeman delar i sin bok GI-noll in viktminskarna i tre grupper: de som ska gå ner 50 kilo eller mer, de som ska gå ner runt 25 kilo och de som bara har ca 10 kilo de vill bli av med. Vilken grupp man tillhör avgör hur mycket kolhydrater man får äta t.ex.
  • Fjällräven

Maddisen80: Det finns på både Coop och Ica.

*weee* Vägde mig imorse, -6 kg!

Bakade ett bröd igår från kokboken Smörstekt, är riktigt brödlikt! Ska skriva in receptet i den andra tråden så snart jag fått tillbaka boken. Motti blev väldigt nyfiken så hon fick låna den

• Lotta71
    Fjällräven skrev 2008-08-30 08:00:28 följande:
    Maddisen80: Det finns på både Coop och Ica.*weee* Vägde mig imorse, -6 kg! Bakade ett bröd igår från kokboken Smörstekt, är riktigt brödlikt! Ska skriva in receptet i den andra tråden så snart jag fått tillbaka boken. Motti blev väldigt nyfiken så hon fick låna den
    Jaa, det vill jag gärna ha, ett brödlikt recept ! Det är det jag saknar mest, BRÖDRäcka ut tungan  O så frukten, den kommer på andra plats
  • Bobbenn
    Socialen skrev 2008-08-30 07:59:26 följande:
    Sten Sture Skaldeman delar i sin bok GI-noll in viktminskarna i tre grupper: de som ska gå ner 50 kilo eller mer, de som ska gå ner runt 25 kilo och de som bara har ca 10 kilo de vill bli av med. Vilken grupp man tillhör avgör hur mycket kolhydrater man får äta t.ex.
    ok så om man är 10 + vad innebär det
    Var och en blir salig på sin tro
  • Bobbenn

idag gör jag taco gratängen

Var och en blir salig på sin tro
  • drömhus
    Bobbenn skrev 2008-08-30 14:40:55 följande:
    ok så om man är 10 + vad innebär det
    Du får äta lite mer kolhydrater än om du har 25 kilo eller mer att gå ned. Exakt hur mycket kommer jag inte ihåg nu. Skaldeman är väldigt kolhydratrestriktiv.
  • teek taak
    Socialen skrev 2008-08-30 07:59:26 följande:
    Det här funkar inte på alla. En del måste kontrollera kalorimängden som exempel. De som lyckades bäst med viktminskningen är de som kombinerade kontroll över kaloriintaget och fakir. Jag har bara testat kalorikontroll och gick ner i vikt. Kanske jag får ta bort de 10 kg som är kvar genom denna kombination, ska testa och se.
  • teek taak
    drömhus skrev 2008-08-30 14:46:16 följande:
    Du får äta lite mer kolhydrater än om du har 25 kilo eller mer att gå ned. Exakt hur mycket kommer jag inte ihåg nu. Skaldeman är väldigt kolhydratrestriktiv.
    Vi ska inte glömma att Skaldeman inte misshandlat sin kropp med bantningsmetoder som de flesta kvinnor har gjort. Det räckte för honom att leva på fakirbiffar för att skaka av sig övervikten.
  • teek taak
    Socialen skrev 2008-08-29 19:17:20 följande:
    Kan tipsa om en god chokladtårta jag gjorde ikväll enligt Montignacs recept. Om ni ligger i gruppen 10+ borde ni kunna äta den.Smält 400g mörk choklad (minst 70%)Blanda med 8 äggulor och 0,5 dl starkt kaffe samt saften av en apelsin.Vispa 8 äggvitor hårt. Blanda vitorna med chokladsmeten och häll i en form med bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter i 250*. Vänd upp på ett fat och ta bort bakpappret.Sen kan man glasera med choklad, eller kanske philadelphia?
    Det här låter jätte gott men tyvärr för mycket kolisar för mig med tanke på apelsinen och äggvitorna. Kanske man ska ta apelsin arom istället och 80-90% mörkchocklad så blir det mindre klisar. Den bör testas
  • lärjunge
    Lotta71 skrev 2008-08-30 12:24:36 följande:
    Jaa, det vill jag gärna ha, ett brödlikt recept ! Det är det jag saknar mest, BRÖD  O så frukten, den kommer på andra plats
    Grattis Fjällräven!

Och Lotta, jag äter 1 frukt per vecka (en banan efter jag motionsimmar om jag glömmer äta frukost när jag simmar på morgonen). Annars är det mest bär jag äta med vispgrädde när jag är sugen för en god LC dessert :)
Svar på tråden LCHF tråden 3