• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • lärjunge
    Bobbenn skrev 2008-08-31 17:59:58 följande:
    Jag ska ner till 62 kilo och har ingen grav övervikti direkt. Bara tråkig mamma dallrig mage och lite extra "love handles"
    Jag var 128 kg på 1/8. Är nu 120 kg. Jag vill ner till 70-75 kg. Så ja gär oxå grav överviktig.
  • lärjunge

Oops jag läste fel Bobbenn - jag trodde du skrev du måste ner 62 kg! haha förlåt!

• lärjunge
    Bobbenn skrev 2008-08-31 17:59:03 följande:
    WOW du är verkligen duktig
    Tack - men det är lätt att komma igång med simmning, det är så skönt! Har provat annan motion men detta är min FAVORIT!
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-08-31 17:55:33 följande:
    Jag tränar inte. Med lchf behöver man inte träna för att gå ner i vikt. LCHF är den kost som gör att kroppen "äter upp" sitt eget fett och bygger muskler istället. Men det betyder inte att träning inte är bra. Folk som lider av fetma bör inte slita sin kropp med träning. Först skall man gå ner i vikt med LCHF och sedan börja smått med träningen.
    Vad menar du isåfall med träning?
    Slita på kroppen? Men alla har vi ett hjärta som behöver få jobba. I lagom dos. Klart som 17 överviktiga ska träna och inte sitta still.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • lärjunge

Man *måste* träna, oavsett kostprogrammet. Kroppen, skelettet, organer, alla mår bra av motion! Och den bästa motion för överviktiga är faktiskt simning (eller promenader).

• ric69

teek taak skrev 2008-08-31 17:55:33 följande:

Jag tränar inte. Med lchf behöver man inte träna för att gå ner i vikt. LCHF är den kost som gör att kroppen "äter upp" sitt eget fett och bygger muskler istället. Men det betyder inte att träning inte är bra. Folk som lider av fetma bör inte slita sin kropp med träning. Först skall man gå ner i vikt med LCHF och sedan börja smått med träningen.
    Detta är i n t e riktigt sant! Det finns så mycket bra motionsformer till alla, att du t.o.m kan välja och vraka
    bland dessa. Om man skulle få för sig att träna trots
    man går på LCHF bör man äta något mer kolhydrater de dagar
    man kör sina pass. Tänk på att hjärtat är en muskel och mår bra av vardagsmotionen. En promenad är aldrig fel och lättare
    form av styrketräning!
  • Bobbenn
    lärjunge skrev 2008-08-31 21:05:03 följande:
    Tack - men det är lätt att komma igång med simmning, det är så skönt! Har provat annan motion men detta är min FAVORIT!
    Härligt Jag gillar oxå att simma men känns inge kul att ta på sig baddräkt just nu :S Jag ska köra cardio muscle, spinning och core
    Var och en blir salig på sin tro
  • mejram
    JewelGirl skrev 2008-08-31 17:44:44 följande:
    Jag använder det i silverpaket från mataffären. Ska dock köpa det i hälsokost nästa gång. Vet inte skillnaden men ska ändå pröva det lite dyrare.
    Silverpaketet är hårt raffinerat. Hälsokosten har både lätt raffinerat och kallpressat. Kallpressat har kvar alla näringsämnen. Ju mer man raffinerar (och ju våldsammare metoder man använder vid utvinningen, i värsta fall utvinns oljan med kemikalier), desto färre näringsämnen kvar.

Och som extra grädde på moset är kallpressad kokosolja det mest underbara man kan smörja på huden.
  • Kattmor

Vad kostar det där kokosfettet i hälsokostaffären? för det var väl där det riktiga fanns!?

• lärjunge
    Bobbenn skrev 2008-08-31 22:11:24 följande:
    Härligt Jag gillar oxå att simma men känns inge kul att ta på sig baddräkt just nu :S Jag ska köra cardio muscle, spinning och core
    Om jag som är 155cm och 120 kg - vågar visa sig i en baddräkt - så kan du! Motionsim är en bra all'round motionsform, som att springa på en elliptiska träningsmasking - alla musklar jobbar samtidigt och pulsen är högt. Jag känner det i mina arm, mage, rygg och ben musklerna...
Svar på tråden LCHF tråden 3