• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • teek taak
    Dame72 skrev 2008-08-31 21:12:27 följande:
    Vad menar du isåfall med träning?Slita på kroppen? Men alla har vi ett hjärta som behöver få jobba. I lagom dos. Klart som 17 överviktiga ska träna och inte sitta still.
    Det sliter på leder på de feta att träna. Det är inte bra att belasta kroppen med träning när man har en stor övervikt. Först skall man bränna fettet och sedan börja smått med träningen.
  • teek taak
    ric69 skrev 2008-08-31 21:29:08 följande:
    teek taak skrev 2008-08-31 17:55:33 följande:
    Detta är i n t e riktigt sant! Det finns så mycket bra motionsformer till alla, att du t.o.m kan välja och vrakabland dessa. Om man skulle få för sig att träna trotsman går på LCHF bör man äta något mer kolhydrater de dagarman kör sina pass. Tänk på att hjärtat är en muskel och mår bra av vardagsmotionen. En promenad är aldrig fel och lättare form av styrketräning!
    Lchf:are behöver inte ladda med kolisar inför träningen. Det fett vi äter räcker nog bäst att ha för att få energi. Här pratar det om grava överviktiga som de tyvärr får råd av dietister om att slita sig med träningen. Träningen gör att min blir mera hungrig, det har du väl inte missat?
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 15:48:22 följande:
    Det sliter på leder på de feta att träna. Det är inte bra att belasta kroppen med träning när man har en stor övervikt. Först skall man bränna fettet och sedan börja smått med träningen.
    Och det sliter på hjärtat att inte få ordentligt med syre (som man får vid motion). Självklart kan kraftigt överviktiga promenera. Det är också träning. Och att göra lätta styrkeövningar sliter inte mer på lederna än att bära runt på sin egen vikt. Snarare tvärtom, du stärker de muskler du har och på så vis avlastas lederna.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Dame72
    teek taak skrev 2008-09-01 15:50:59 följande:
    Lchf:are behöver inte ladda med kolisar inför träningen. Det fett vi äter räcker nog bäst att ha för att få energi. Här pratar det om grava överviktiga som de tyvärr får råd av dietister om att slita sig med träningen. Träningen gör att min blir mera hungrig, det har du väl inte missat?
    Jag lägger mig lite i.
    Han skrev inte heller att LCHFare behöver ladda med kolisar. Tvärtom, det var få som behöver ladda med kolhydrater.
    Träningen gör en mer hungrig, jagvisst men den ökar även förbränningen vilket gör att du kan äta lite mer. Mer muskler ökar även det förbränningen. Det finns bara vinster med träning, rätt sorts träning, promenader, lättare styrka, simning tex.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Cactuz

Jag har ett par frågor om ngn har tid.

Kan man äta bregott Mellan eller måste det vara den fetaste?
    Vanlig gouda på 30% är den för smal??

Äggnudlar, kan man äta det?? Läste någonstans att den ska finnas me 5g kolisar??

Grönsaker verkar lite svårt.. Vilka får jag äta hur mycket som helst av?

Vart kan man räkna ut hur mycket man får i sig av allt??

Är så himla nyfiken på lchf så jag har bestämt mig för att prova för att se hur det är.
    Tacksam för svar och tips.

• lärjunge

Jag är ***kraftig övervikt***! Var 128 kg och är 128 kg. Simning och hundpromenader sliter inget alls. Man kan ju träna när som helst, och vattengympa och motionsim är det bästa för oss supertjocka.

teek taak skrev 2008-09-01 15:48:22 följande:

• lärjunge

Oops "Var 128 kg och är 120 kg nu" borde det stå!

• ric69

teek taak skrev 2008-09-01 15:50:59 följande:

Kolhydratsladdning är nästan ur tiden helt. Skillnaden
    är dock att stora killar/tjejer i idrottvärlden tar
    till en del kolhydrater för att orka lite mer.

Berätta för mig, teek taak vad som kommer att hända OM du
    äter ca 50 gram kolhydrater 2-3 timmar innan träning!?
    Du säger att LCHF inte behöver mer än fett - Varför?
  • teek taak

Dame72

Jag tror vi är överrens angående träningens possitivitet. Och är även med om att en promenad inte sliter på kroppen. Jag är helt med att man skall röra på sig, men att påstå att man går ner i vikt med träning tror jag inte på. Du skrev själv att träningen gör en hungrig och blir man det så får man äta oc hdet blir som en cirkel. Jag poängterar igen att gravt överviktiga skall först minska vikten och sedan träna. Kan de ta en promenad då är det ju ett plus men inte skall de tvingas gå raska promenader eller styrketräna.

Svar på tråden LCHF tråden 3