• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • lärjunge
    Bobbenn skrev 2008-09-01 20:10:38 följande:
    Jo det var det men tränade 6 dagar i veckan ca 3 timmar ibland mer per dag
    Ja jag tränade 2h/dagen när jag först gjorde Atkins i 2003-2004 och gick ner 25 kg inom 1 år...
  • lärjunge
    ric69 skrev 2008-09-01 20:54:20 följande:
    För snabb viktnedgång i alla sorter fall, kan göra att skinnet på kroppen inte hänger med alls. Detta blir då löst hängade utan du har chans att reparera. En viktnedgång på ca 5 kilo på en månad är okey. Men jag har mycket svårt att tänka mig att vissa kan påstå att deras vikt ska rasa lika mycket per månad ett tag framåt. Det blir olika varje månad och då fortsätter du bara att äta. Skulle du gå hela 5-7 veckor utan viktnedgång alls, är det dags för att se över ditt kostintag igen!Rickard
    jag vet men man kan ju drömma 5 kg per månad skulle jag blir glad över
  • Bobbenn
    lärjunge skrev 2008-09-02 09:21:50 följande:
    Ja jag tränade 2h/dagen när jag först gjorde Atkins i 2003-2004 och gick ner 25 kg inom 1 år...
    Tycker det låter mer bra annars förlorar du ju bara muskler. Jag var smal som en sticka på den tiden. Vägde 52 kg
    Var och en blir salig på sin tro
  • ric69
    JewelGirl skrev 2008-09-02 07:31:06 följande:
    Intressant. Men om jag orkar 10+ reps då? Det beror ju på lite vilken muskelgrupp jag är på men på bröst så orkar jag 20kg, 10 reps x 5 tex. Men ökar jag till 25kg orkar jag bara 10 reps x 5 innan jag varierar maskin eller/och muskelgrupp. Och rygg/ben orkar jag ju oxå mer än 10+ reps. Det beror väl helt och hållet på vikten man lyfter? En lätt vikt kan man ju hålla på längre med men om man inte får upp puls och känner av något i musklerna gör det ju ingen större nytta men man orkar ju mer än 8+ reps utan kolhydrater. Jag är novis när det gäller vad som förbränns i kroppen och så beroende på kost men vet att lyssna på kroppen i första hand och så länge träningen ger resultat och jag mår bra under tiden så fungerar det.
    De som kör pumpträning på 0g kolhydrat/dag utvinner troligtvis en del glukos från fett/protein, skrev jag och detta innebär att om du höjer vikterna, så kommer du att känna av vad jag menar!
    Allt är sina undantag, ska ni också veta=)Vissa klarar sig på endast fettladdning och vissa måste ta till kolhydratstillskott eller få det i sig genom kosten. Det finns nämligen tillskott som kommer att ge dig rätta dosen för träningen.
  • ric69

Det är jättebra att ni går ner. Era pass ska vara mellan
    60-90 min. Orsaken är att kroppen behöver mer energitillgång och då kan ni äta en banan och drick små mängder vatten.

Ni som kör med eneridryck - sluta med detta för dom innehåller
    för mycket socker.

• lärjunge
    Bobbenn skrev 2008-09-02 09:47:30 följande:
    Tycker det låter mer bra annars förlorar du ju bara muskler. Jag var smal som en sticka på den tiden. Vägde 52 kg
    Ja men jag fuskade mkt då ;)

Iaf kör jag 45-60 minuter nu i början men vill öka det till 120 minuter i framtiden.

Vill ner 20 kg till Jul/Nyårs. Då är jag 100 kg och ska ner bara till 75...
  • lärjunge
    ric69 skrev 2008-09-02 09:53:34 följande:
    Det är jättebra att ni går ner. Era pass ska vara mellan60-90 min. Orsaken är att kroppen behöver mer energitillgång och då kan ni äta en banan och drick små mängder vatten.Ni som kör med eneridryck - sluta med detta för dom innehållerför mycket socker.
    Hej! Ja jag brukar ta en banan eller något annat protein efteråt... vatten aerobics är 60 min mån-tis-ons o sen motionsimmar jag tors-fred 45-60 min. Jag nyss började förra månad med motionsimning.
  • Svartöga

Hej!
    Hoppas någon vill /kan svara:

Är det någon som vet hur/om man kan äta LCHF under graviditet?

Jag började med denna sorts kosthållning i februari-08 och gick snabbt ner i vikt. Är överviktig, på gräns till fet. Tappade 5 kilo och var mätt, nöjd och glad! I slutet på februari blev jag gravid igen (jippi!) och mådde från början väldigt illa, tills jag började äta kolhydrater igen. Då försvann illamåendet och efter det har jag sakta med säkert förvandlats till godisråtta igen... Har nu tagit tag i maten och äter LCHF igen. Sockersuget har såklart försvunnit. Och inte mår jag illa längre heller.

Inte borde det väl finnas någon risk med att äta LCHF när man är gravid? Jag är ju inte inne på att gå ner i vikt nu under graviditeten utan vill ju bara slippa känna godissuget vareviga dag!

Tacksam för synpunkter!
    / Elin

• Dame72
    Svartöga skrev 2008-09-02 12:44:45 följande:
    Hej!Hoppas någon vill /kan svara: Är det någon som vet hur/om man kan äta LCHF under graviditet? Jag började med denna sorts kosthållning i februari-08 och gick snabbt ner i vikt. Är överviktig, på gräns till fet. Tappade 5 kilo och var mätt, nöjd och glad! I slutet på februari blev jag gravid igen (jippi!) och mådde från början väldigt illa, tills jag började äta kolhydrater igen. Då försvann illamåendet och efter det har jag sakta med säkert förvandlats till godisråtta igen... Har nu tagit tag i maten och äter LCHF igen. Sockersuget har såklart försvunnit. Och inte mår jag illa längre heller.Inte borde det väl finnas någon risk med att äta LCHF när man är gravid? Jag är ju inte inne på att gå ner i vikt nu under graviditeten utan vill ju bara slippa känna godissuget vareviga dag!Tacksam för synpunkter!/ Elin
    http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ef80550a-e666-44e6-b727-be32d7ee98bb&GroupId=0535c4df-5859-4d4e-89ba-15ed8005ba1a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Kolla här.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Cactuz

Tänkte höra med er om ägglossningen/cykeln kan ändras om man läggre om kosten till lchf? Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

Svar på tråden LCHF tråden 3