• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Dame72

Bye the way.
    Nyfikna jag var tvungen att stilla mig.
    Sökte övervikt + träning på Kif
    tre träffar, en relevant.

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=027a7f8c-02e9-443e-aedc-7e61b8e45e5a

Ja inte var det då nån som övertygade mig om att det var skadligt för feta att träna, eller att det var neg för kroppen att träna vid viktnedgång.

Bara ett litet utdrag ur tråden:

Så här skriver Annica.D i sitt kostprogram: 

Fysisk träning är bra för att främja hälsa, kraft, välmående och viktnedgång. Dessutom får kroppen signal att den inte får bryta ner muskulatur, utan bara ta energi från fettdepåerna.

Men en överviktig person har mycket svårt att gå ner i vikt enbart med fysisk träning om den fortsätter att äta hög andel kolhydrater.

Det går mycket lättare att träna när man går ner i vikt.

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • ric69

teek taak skrev 2008-09-01 17:26:26 följande:

Man går inte ner i vikt med träning, man bygger muskler helt enkelt.
    Nej, där har du helt fel! Du går ner i vikt med träning oavsett om det är styrketräning eller konditionsträning, men den stora skillnaden är kosten. När man bygger muskler så har man ett helt annat kostintag.
  • lärjunge

Jag tycker ALLA ska träna oavsett kostplan. Kraftig överviktiga som mig och smala. Leslie Sansone i USA säger hela tiden i sina dvds (Walk Away The Pounds): "Your body was made to move - your bones and muscles feel better when you move."

Jag tycker inte 10 kg är dåligt att gå ner per månad. Jag hoppas på 8-10 kg per månad faktiskt. Har gått ner 8 kg i augusti och hoppas det igen för september. Jag hoppas jag är 100 kg vid nyårsdagen!

Kram
    Heather
    128/120/75 kg
    (start/nu/mål)

• Dame72
    lärjunge skrev 2008-09-01 20:03:05 följande:
    Jag tycker ALLA ska träna oavsett kostplan. Kraftig överviktiga som mig och smala. Leslie Sansone i USA säger hela tiden i sina dvds (Walk Away The Pounds): "Your body was made to move - your bones and muscles feel better when you move."Jag tycker inte 10 kg är dåligt att gå ner per månad. Jag hoppas på 8-10 kg per månad faktiskt. Har gått ner 8 kg i augusti och hoppas det igen för september. Jag hoppas jag är 100 kg vid nyårsdagen!KramHeather128/120/75 kg(start/nu/mål)
    Hon menar inte dåligt på det viset, utan att en FÖR snabb viktnedgång inte heller är spec nyttigt för kroppen. Bla hinner inte skinnet med att dra ihop sig.
    Men beroende på vilka förutsättningar man har kan ju det skilja sig från person till person.
  • Bobbenn
    teek taak skrev 2008-09-01 18:16:22 följande:
    Ingen aning. Jag tycker 10 kg i månaden var alldeles för mycket.
    Jo det var det men tränade 6 dagar i veckan ca 3 timmar ibland mer per dag
    Var och en blir salig på sin tro
  • Dame72

Dom där pannkakorna med fiberhusk och linfrön!
    Åh, dom kan jag döda för
    Wow att kunna äta sig mätt på pannkakor. Inget vräkande utan bara gott och mättande.
    Hade grädde och hallon och blåbär till.
    Gjorde dubbelstas, tog 3 ägg, mjölk istället för vatten (vårt vatten var avstängt precis då jag lagade mat). Ganska mkt extra mjölk faktiskt.
    Så har ni inte testat, gör det!

• Bobbenn
    Dame72 skrev 2008-09-01 20:19:55 följande:
    Dom där pannkakorna med fiberhusk och linfrön!Åh, dom kan jag döda för Wow att kunna äta sig mätt på pannkakor. Inget vräkande utan bara gott och mättande. Hade grädde och hallon och blåbär till.Gjorde dubbelstas, tog 3 ägg, mjölk istället för vatten (vårt vatten var avstängt precis då jag lagade mat). Ganska mkt extra mjölk faktiskt. Så har ni inte testat, gör det!
    Tack för det. Ska testas i dagarna Synd elvispen e sönder bara
    Var och en blir salig på sin tro
  • ric69

För snabb viktnedgång i alla sorter fall, kan göra att skinnet på kroppen inte hänger med alls. Detta blir då löst hängade utan du har chans att reparera. En viktnedgång på ca 5 kilo på en månad är okey. Men jag har mycket svårt att tänka mig att vissa kan påstå att deras vikt ska rasa lika mycket per månad ett tag framåt. Det blir olika varje månad och då fortsätter du bara att äta. Skulle du gå hela 5-7 veckor utan viktnedgång alls, är det dags för att se över ditt kostintag igen!

Rickard

• ric69
    JewelGirl skrev 2008-09-01 18:20:22 följande:
    I början går många ner mycket men det är oxå mycket vätska som försvinner, det kommer att gå saktare (men fortsatt ner) senare.Nu ska jag snart iväg och träna styrketräning. Utan att kolhydratladda innan som jag alltid gjort under lchf-kosten. Det går alldeles utmärkt och jag ska idag öka vikterna för 2:a gången under typ 3 mån. Så det gör nytta iaf, träningen. Oavsett om det är lchf som hjälper till eller inte. Jag är nöjd
    Det ska du vara. Man behöver inte kolhydratsladda av orsaker:

kolhydrater krävs för 8+ reps. Det glykolytiska systemet sätts igång och kolhydrat krävs, antingen från kosten eller från glycerol/aminosyror. De som kör pumpträning på 0g kolhydrat/dag utvinner troligtvis en del glukos från fett/protein.

Däremot för låga reps räcker det med kreatinfosfat och rent lagrat ATP (adenosintrifosfat) för energi. Mao kan du maxa lika bra utan kolhydrat, däremot inte pumpa lika bra.

Rickard
  • JewelGirl
    ric69 skrev 2008-09-01 21:04:06 följande:
    Det ska du vara. Man behöver inte kolhydratsladda av orsaker:kolhydrater krävs för 8+ reps. Det glykolytiska systemet sätts igång och kolhydrat krävs, antingen från kosten eller från glycerol/aminosyror. De som kör pumpträning på 0g kolhydrat/dag utvinner troligtvis en del glukos från fett/protein.Däremot för låga reps räcker det med kreatinfosfat och rent lagrat ATP (adenosintrifosfat) för energi. Mao kan du maxa lika bra utan kolhydrat, däremot inte pumpa lika bra.Rickard
    Intressant. Men om jag orkar 10+ reps då? Det beror ju på lite vilken muskelgrupp jag är på men på bröst så orkar jag 20kg, 10 reps x 5 tex. Men ökar jag till 25kg orkar jag bara 10 reps x 5 innan jag varierar maskin eller/och muskelgrupp. Och rygg/ben orkar jag ju oxå mer än 10+ reps. Det beror väl helt och hållet på vikten man lyfter? En lätt vikt kan man ju hålla på längre med men om man inte får upp puls och känner av något i musklerna gör det ju ingen större nytta men man orkar ju mer än 8+ reps utan kolhydrater.

Jag är novis när det gäller vad som förbränns i kroppen och så beroende på kost men vet att lyssna på kroppen i första hand och så länge träningen ger resultat och jag mår bra under tiden så fungerar det.
Svar på tråden LCHF tråden 3