• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Bobbenn
    Dame72 skrev 2008-09-10 11:02:59 följande:
    Ammar du?Alltså jag är inte insatt i att äta LCHF vid amning, men jag skulle nog se till att äta betydligt mer än av du gör nu. Eller kanske vänta med en sån här grej tills du har bättre med tid för dig själv och du kan planera mer. Alla gör självklart som dom vill, på kolhydrater i fokus (länk finns i TS) finns det info för dom som ammar, tror nån här i tråden ammar men hon lägger till kolhydrater (rätt sort).
    Jag ammar i stort sett helt än. Ger bara smakis på dagen och gröt på kvällen. Har inte märkt att mjölken minskat iaf och har läst lite på KIF om detta. Vad skulle vara rätt kolhydrater? Typ mer grönsaker? Vill gärna köra på då jag mår mkt mkt bättre nu. Förut satt jag bara hemma och åt godis och muffns typ. Det måste ju vara ännu värre för mjölken
    Var och en blir salig på sin tro
  • JewelGirl

Tror ändå att det inte är bra att lägga om sin kost under amningsperioden.

• Marlene B
    Bobbenn skrev 2008-09-10 11:10:29 följande:
    Jag ammar i stort sett helt än. Ger bara smakis på dagen och gröt på kvällen. Har inte märkt att mjölken minskat iaf och har läst lite på KIF om detta. Vad skulle vara rätt kolhydrater? Typ mer grönsaker? Vill gärna köra på då jag mår mkt mkt bättre nu. Förut satt jag bara hemma och åt godis och muffns typ. Det måste ju vara ännu värre för mjölken
    Jag är i samma sits och jag tror också att vettig mat som detta är bättre än skitmat som rent socker, mjöl och tillgjorda tillsatsämnen
  • Dame72
    JewelGirl skrev 2008-09-10 11:17:22 följande:
    Tror ändå att det inte är bra att lägga om sin kost under amningsperioden.
    Det beror väl på hur man lägger om den.
    Men att äta LCHF med med extra grönsaker till exempel. Och mkt fett. Noga att man verkligen äter och inte hamnar i att man glömmer äta för man blir lättare mätt. Då är man fel ute.
    Men jag kan inget om LCHF och amning eg, men kan ju köpa att det låter bättre att äta mkt LCHF mat än att slarva och leva på fika och smörgås hela dagarna som det lätt blir (been there done that, men så vägde jag 117 kg också när dottern var ett år)
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Marlene B
    Svar på #1848
    Vilka grönsaker är bäst om man vill behålla LCHF-tänket?
  • Tristanya
    Marlene B skrev 2008-09-10 12:22:48 följande:
    Svar på #1848Vilka grönsaker är bäst om man vill behålla LCHF-tänket?
    ovanjordgrönsaker, men även dom innehåller ju lite kolhydrater! kolla på minmat.net så kan du se hur mycket olika grönsaker innnehåller!
  • Fiafiber

Jag ammar och kör lchf, visserligen får dottern 2-3 smakisar men jag har inte märkt att det sinar eller så.
    Jag lägger ibland till gi-produkter, 2 skivor bröd, och även müsli. När jag ska fuska och unna mig nåt äter jag sushi! Finns flera gravida och ammande på KiF! Jag känner inte att jag bantar och tror inte att min dotter påverkas negativt av detta, jag äter ju massor

♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Tristanya

någon fler här som har stött på folk i ens bekantskap som är vääldigt skeptisk mot LCHF?
    har haft diskutionen med en kompis idag.. o hon menade på att "ät rätt iställt o motionera så kommer du gå ner"..
    sen gnällde hon på att det jag gått ner (3,3kg på en vecka) är tack vare Metformin som jag äter också.. men det är ju inga bantningstabletter direkt, ska ju hjälpa min kropp ta upp sockret i blodet, eftersom jag har pco o då förmodligen har problem med det! men den förklaringen kunde hon ju inte godta.. utan det var tabletterna som gjort att jag gått ner..
    o vadå, detta känns som rätt sätt för MIG att gå ner i vikt på! o eftersom jag har pco så ska jag ju utesluta så mycket kolisar som möjligt..
    men hon kunde minnsan inte förstå!

dessutom mår jag SÅÅ mycket bättre nu, har mer energi, går ner i vikt, inget sötsug, blir mättare på mycket mindre mat osv!
    har druckit te och vatten i en vecka nu, o det har aldrig hänt förut.. har inget sug efter nått annat! tycker to.m vatten/mineralvatten (med nån smak) smakar sött!
    smakade lite cola igår o bläää va sött det var! att jag suttit o klunkat i mig det förut Förvånad

• Muminski

Tristanya, jaaa jag har upplevt att många är skeptiska. Så var ju även jag innan jag testade detta.

Även jag upplever att jag mår så mycket bättre, orkar mer och är mer alert. Minus dock för att magen fick problem, men jag äter linfrön och tycker nog att det blivit bättre.

Jag provade ju äta lite glass när jag hade magsjukan och det var inte gott, allt för sött!!!

Nej detta är verkligen något jag kommer att fortsätta med, inte lika strikt längre fram men aldrig att jag äter så mycket socker igen!

Ditt liv är ett resultat av dina val.
Svar på tråden LCHF tråden 3