• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Bobbenn

Jag älskar fortfarande godis och drömmer om det ibland. Tror inget kan ändra det tyvärr men jag håller ut. Nu jäklar liksom

1 timme CT har jag kört nu

Var och en blir salig på sin tro
  • helene306

Nu yttrar jag mig om något som jag inte är helt 100 säker på men när man ammar så sinar inte mjölken det är mer om man går ner i vikt som kroppen gör sig av med slagprodukter mm mm som går över i bröstmjölk och kanske inte är så bra för barnet MEN som sagt jag har hört detta någonstans med något öra lite halft. Å andra sidan är jag som ni andra redan resonerat att det är väl bättre att äta bra och må bra än att mumsa muffins och gottesaker?

Idag blev lunchen sen och jag sitter med en sjujäkla skallebank! men jag vet ju varför. Vad jag har märkt av denna veckas omläggning är att jag är piggare. Innan somnade jag varje kväll i soffan, nu håller jag mig vaken Sen har jag fuskat *handen på hjärtat* och det kommer bli lite fuskande framöver då jag har VV-färdimat i frysen som kommer ätas upp istället för att slängas.

En fråga: Vad äter ni istället för ris, pasta, potatis? Jag har än hållt mig till broccoli och blomkål, ibland coleslaw, men vad mer? Sen har jag fattat som att det inte är så bra att äta för stora mängder av broccoli?

(¯`°?.¸ ღ F+H=D ღ ¸.?°´¯)
  • Muminski

Helene, jag äter avokado, rårivna morötter, zuccini, paprika, egen gjord pizzasallad men som du skriver mycket blomkål och broccoli blir det.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Livshlädje

Jag vill hoppa in i amningsdebatten som pågår här..

Jag ammar oxå, men min tjej är ganska stor och äter ju mer egen mat än bröstmjölk. Den förändring jag gjort är att inte tillsätta fett i dotterns mat längre, efetrsom vi äter betydligt fetare mat ändå..

Jag skulle personligen vara lite försiktig om jag helammade, men om barnet äter annat oxå tycker jag att det känns okej att få LCHF:a! Normalt är det ju alltid bra att "gå på diet" därför att man inte slentrianmässigt stoppar i sig skräp utan faktiskt tänker på vad man äter! Det kommer ju barnet till nytta oxå!

Den rekommendation som råder är att inte gå ner mer än 0,5-1kg i veckan när man ammar. Går man ner mer finns risk att bröstmjölken blir förgiftad på grund av att miljögifter frigörs ur fettcellerna som man bantar bort.

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • helene306
    Livshlädje skrev 2008-09-10 17:16:05 följande:
     Den rekommendation som råder är att inte gå ner mer än 0,5-1kg i veckan när man ammar. Går man ner mer finns risk att bröstmjölken blir förgiftad på grund av att miljögifter frigörs ur fettcellerna som man bantar bort.
    Åh, det var det jag var ute efter, så helt lost var jag inte då
    Muminski skrev 2008-09-10 17:13:02 följande:
    Helene, jag äter avokado, rårivna morötter, zuccini, paprika, egen gjord pizzasallad men som du skriver mycket blomkål och broccoli blir det.
    Ja, just det Tack! Känner att huvdet inte är med direkt på grund av huvudvärken. Vet att jag stekte zuccini, paprika och lök när jag körde GI kanske borde uppta det igen?
  • Bobbenn

Så här ser min dotters matintag ut

08-09 ammas
    10 ammas
    12-13 smakis (en halv liten burk grönsakspure) plus lite frukt pure
    15 amma plus ev liite smakis frukt
    18 gröt
    20-21 amma

Var och en blir salig på sin tro
  • Muminski

Nu lägger jag mig i ammningsdebatten

När jag ammade sonen så kunde jag inte äta mjölkprodukter då han är allergisk mot mjölkprotein (märk väl att det är stor skillnad på laktosintolerans och mjölkallergi)

Mjölkprodukter av alla de slag var iallafall den största fettkällan i min kost förut och jag var lite betänksam på det där med gifter som gick ut i kroppen då jag verkligen RASADE i vikt under ammningen.

Hur var det med mjölkkvaliteten och hur skulle det bli när jag var tvungen att lägga om kosten?

Jag frågade expertisen på sjukhuset (vi var inlagda en tid i början) och till svar fick jag: INGEN FARA.

Men gifterna då, som är lagrat i mitt fett?? Hur blir det med det nu när jag går ner så mycket??

Ingen fara på taket var svaret jag fick.

Men... ni avråder starkt från bantning pga riskerna med gifter som kan gå över i mjölken, men det är alltså ingen fara när jag nu går ner i vikt och äter en helt annan kost?

Hmm.. jaaa något sådant mumlade läkaren tvekande till svar.

Så..efter det litar jag till RIMLIGHET. Svält inte, ät det du mår bra av i lagoma doser, går inte det så verkar det ju gå bra iallafall.

Klarnar bilden? Inte för mig så jag använder mitt förnuft

• Muminski
    helene306 skrev 2008-09-10 17:23:04 följande:
    Ja, just det Tack! Känner att huvdet inte är med direkt på grund av huvudvärken. Vet att jag stekte zuccini, paprika och lök när jag körde GI kanske borde uppta det igen?
    Jaa det är ju gott
  • Tussilagon

Igår kväll var jag och lyssnade på Dr Annika Dahlqvist som förespråkar LCHF och det var mycket intressant. Får ni möjlighet någongång att höra henne så vill jag varmt rekommendera det.

Jag vägde mej idag på morgonen och har gått ner 4 kg på 14 dagar.

Jag är så glad

• helene306
    Tussilagon: Grattis till din viktminskning! Vad duktiga ni är, jag har inte gått ner ett gram, tror tom jag gått upp  

Amning: Så länge man själv mår bra och barnet mår bra och går upp i vikt så kör man på det som man mår bra av. Rön, forskning och synpunkter finns det överallt av alla. Sen är det klart, börjar man rasa mycket i vikt tycker jag man ska dra öronen åt sig. Det finns ju de som måste dra ner på alt. sluta amma helt för de rasar för mycket i vikt.

Inte meningen att dra igång debatt
Svar på tråden LCHF tråden 3