• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Marlene B

Vågen visar 1,4 mindre än för 3 dagar sedan. Morgonvikt.

Västska såklart men det är ju ändå ett kvitto på att det fungerar.
    Räknade ut vad jag åt igår och kalorierna hamnade som dagen innan på ca 4000 kcal så här stämmer verkligen teorin= ju mer fett desto snabbare viktnedgång.

Har ni läst boken GI-noll!?

• Dame72
    Marlene B skrev 2008-09-11 11:00:26 följande:
    Vågen visar 1,4 mindre än för 3 dagar sedan. Morgonvikt.Västska såklart men det är ju ändå ett kvitto på att det fungerar.Räknade ut vad jag åt igår och kalorierna hamnade som dagen innan på ca 4000 kcal så här stämmer verkligen teorin= ju mer fett desto snabbare viktnedgång.Har ni läst boken GI-noll!?
    Grattis!
    Har inte läst nåt med Skaldeman. För flera år sen, innan han blev kändis hängde vi på samma forum och han var så satans översittare, tyckte jag då. Så jag är så anti honom...
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Tristanya
    Marlene B skrev 2008-09-11 11:00:26 följande:
    Vågen visar 1,4 mindre än för 3 dagar sedan. Morgonvikt.Västska såklart men det är ju ändå ett kvitto på att det fungerar.Räknade ut vad jag åt igår och kalorierna hamnade som dagen innan på ca 4000 kcal så här stämmer verkligen teorin= ju mer fett desto snabbare viktnedgång.Har ni läst boken GI-noll!?
    oj, 4000 kalorier på en dag! jag ligger runt 1500 kalorier/dag nu.. kanske får öka på det lite då!
    vad åt du under den dagen för att komma upp i så mycket?
    hur länge har du ätit LCHF? tänkte eftersom du skrev att det var vätska..
  • Dame72

Svarar lite:
    Det är alltid vätska man går ner i början, spec då man utesluter kolhydrater. I kroppen så binder kolhydrater till sig vätska. Äter man inga och kroppen har använt sig av de kolhydrater som redan finns så är det en hel del vätska som inte längre binds kvar. Den kissar man ut.
    Skulle man en dag fuska med att äta kolhydrater är kroppen snabbt som 17 att binda till sig vätska och man märker ganska väl att magen blir pluffsig, ringar kanske sitter åt osv.
    Den lilla mängd kolhydrater vi äter gör kroppen åt med på en gång så det hinner aldrig bli vätskeansamling.

Tror jag måste kostregga mig nån dag.

• Tristanya
    Dame72 skrev 2008-09-11 11:22:03 följande:
    Svarar lite:Det är alltid vätska man går ner i början, spec då man utesluter kolhydrater. I kroppen så binder kolhydrater till sig vätska. Äter man inga och kroppen har använt sig av de kolhydrater som redan finns så är det en hel del vätska som inte längre binds kvar. Den kissar man ut. Skulle man en dag fuska med att äta kolhydrater är kroppen snabbt som 17 att binda till sig vätska och man märker ganska väl att magen blir pluffsig, ringar kanske sitter åt osv. Den lilla mängd kolhydrater vi äter gör kroppen åt med på en gång så det hinner aldrig bli vätskeansamling. Tror jag måste kostregga mig nån dag.
    ok! mmm jag gick ju också ner fort i början, dom första dagarna.. sen har jag lagt mig på 0,2kg/dag ungefär.. så då är väl allt som det "ska"?
  • Marlene B
    Tristanya skrev 2008-09-11 11:11:13 följande:
    oj, 4000 kalorier på en dag! jag ligger runt 1500 kalorier/dag nu.. kanske får öka på det lite då!vad åt du under den dagen för att komma upp i så mycket? hur länge har du ätit LCHF? tänkte eftersom du skrev att det var vätska..
    Skriver det jag åt i andra tråden.
    Jag började i förrgår så detta är tredje i princip helt kolhydratsfria dagen. Fuskade iof igårkväll när jag gjorde pannacotta, tog lite vanligt vitt socker i.
  • Marlene B
    Dame72 skrev 2008-09-11 11:06:51 följande:
    Grattis!Har inte läst nåt med Skaldeman. För flera år sen, innan han blev kändis hängde vi på samma forum och han var så satans översittare, tyckte jag då. Så jag är så anti honom...
    Tack! Ja han skriver ju på ett morskt sätt men ändå rakt..han har trots sin attityd väldigt bra tips att komma med.
  • Marlene B
    Svar på #1898
    Innan kostomläggningen så vägde jag alltid 1-1½ kg mer på kvälltid jämfört med vad jag gjorde på morgonen så jag hade en förmåga att binda mycket vatten.
  • Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-11 11:57:57 följande:
    Vilket pannkaks/våffelrecept är mest likt "vanliga" pannkakor/våfflor i smaken, ni som provat olika recept??
    Fiberhusken. Kokosen klarade inte jag av att äta...äckliga.... men jag är så där lagom förtjust i kokkos annars, funkar ibland.
    Men Fiberhusk tyckte ju barnen var godare än vanliga. så det är väl ett gott betyg om något
Svar på tråden LCHF tråden 3