• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Tristanya

är sugen på o testa pannkakorna ni skriver om i tråden.. ska se om vi lyckas med dom eller inte.. skulle va gott med pannkakor med mycket vispgrädde på, smaksens!

• Dame72
    Tristanya skrev 2008-09-10 21:38:58 följande:
    är sugen på o testa pannkakorna ni skriver om i tråden.. ska se om vi lyckas med dom eller inte.. skulle va gott med pannkakor med mycket vispgrädde på, smaksens!
    Var bara beredd på att smeten blir jättekletig. Du får inte ut stora pannkakor utan ganska små, bara en liten klick i stekpannan som du sen petar ut med stekspaden. Så den blir tunn.
    Funderar på om den kanske funkar bättre i våffeljärn.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • JewelGirl

Har följt era spekulationer ang dessa pannkakor och tycker att våffeljärnet låter som en bra idé. Hade kört på våfflor på en gång istället för att försöka steka. Har dock inget våffeljärn, brukar sakna ett ungefär en gång per år i våffeltider

• Tristanya
    Dame72 skrev 2008-09-10 21:58:43 följande:
    Var bara beredd på att smeten blir jättekletig. Du får inte ut stora pannkakor utan ganska små, bara en liten klick i stekpannan som du sen petar ut med stekspaden. Så den blir tunn.Funderar på om den kanske funkar bättre i våffeljärn.
    våffeljärn låter ju smart, då pressas ju smeten ut själv!
    ska ta o införskaffa mig alla ingredienser sen göra pannkakor
  • Lotta71

Detta (ö)kända pannkaksrecept är det jag som har kommit på
    Hade bara gjort det en gång när jag skrev det till er.
    Tycker nu när jag gjort det fler ggr att det ska till mer vätska, ca 1dl till. Välj själv om det ska vara grädde lr mjölk. Eller vatten, men d blir tunnare i smaken då.
     Det är som att grädda vanliga pannkakor, o vi alla tycker att de smakar som vanliga oxå.
    Ta lite mindre fiberhusk o lite mer linfrön om ni vill, det är fiberhusken som sväller o blir tjock.
    Lycka tillGlad

• Dame72
    Lotta71 skrev 2008-09-10 23:09:27 följande:
    Detta (ö)kända pannkaksrecept är det jag som har kommit på Hade bara gjort det en gång när jag skrev det till er. Tycker nu när jag gjort det fler ggr att det ska till mer vätska, ca 1dl till. Välj själv om det ska vara grädde lr mjölk. Eller vatten, men d blir tunnare i smaken då. Det är som att grädda vanliga pannkakor, o vi alla tycker att de smakar som vanliga oxå.Ta lite mindre fiberhusk o lite mer linfrön om ni vill, det är fiberhusken som sväller o blir tjock.Lycka till
    Ja man får mixtra lite.
    När jag gjorde till hela familjen gjorde jag så här:
    5 ägg
    4 msk fiberhusk
    5 msk linfrö
    3 dl grädde
    3 dl vatten
    lite salt

Men ta kanske 1 dl vatten till och 3,5 msk fiberhusk till att börja med. Som sagt, det sväller, men jag tycker ändå det gick helt ok att steka dom, bara man tog en liten klick, petade ut den med stekspaden och hade ganska mkt smör i.
    Och dom är supergoda!!!!
  • Marlene B

Vart köper man fiberhusk?

Jag vill testa både kokospannkakorna och huskpannkakorna.

• Dame72
    Marlene B skrev 2008-09-10 23:22:30 följande:
    Vart köper man fiberhusk?Jag vill testa både kokospannkakorna och huskpannkakorna.
    Där dom har glutenfria produkter i din mataffär. Ev hälsokosten.
  • Marlene B
    Dame72 skrev 2008-09-10 23:23:07 följande:
    Där dom har glutenfria produkter i din mataffär. Ev hälsokosten.
    Tack, då ska jag kolla upp det.
Svar på tråden LCHF tråden 3