• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Cactuz
    Dame72 skrev 2008-09-11 12:21:09 följande:
    Fiberhusken. Kokosen klarade inte jag av att äta...äckliga.... men jag är så där lagom förtjust i kokkos annars, funkar ibland. Men Fiberhusk tyckte ju barnen var godare än vanliga. så det är väl ett gott betyg om något
    Okej, då skall jag testa det. Är inte heller så förtjust i kokos oftast. TAck
  • Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-11 12:41:31 följande:
    Dame72>> Funkar de som våfflor också?
    Jag har inte testat, men men tanke på smetens konsistens så TROR vi att det kan gå lättare att göra våfflor av den. Kanske testar ikväll...äger inget våffeljärn så jag hoppas jag får låna mammas Men funkar det lär jag köpa mig ett järn omgående.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Bobbenn
    En fråga. Hur är det med C vitamin och järn med denna kost? Ingen frukt borde ge för lite C vitamin och så mkt mjölkprodukter borde leda till mkt dåligt järnupptag i kroppen. C vitamin hjälper ju även till att ta upp järn
    Var och en blir salig på sin tro
  • Cactuz
    Dame72 skrev 2008-09-11 12:57:11 följande:
    Jag har inte testat, men men tanke på smetens konsistens så TROR vi att det kan gå lättare att göra våfflor av den. Kanske testar ikväll...äger inget våffeljärn så jag hoppas jag får låna mammas Men funkar det lär jag köpa mig ett järn omgående.
    Okej, tror jag skall testa att göra våfflor utav det ikväll
    Det är väl receptet med: Fiberhusk, krossade linfrön, grädde, vatten o gnutta salt, du menar va?!

Är såå sugen på våfflor/pannkakor! Vad ska man ha till då? Bär och grädde kanske ?! Kan man ha lite vaniljsocker i grädden??
  • Marlene B
    Bobbenn skrev 2008-09-11 13:07:36 följande:
    En fråga. Hur är det med C vitamin och järn med denna kost? Ingen frukt borde ge för lite C vitamin och så mkt mjölkprodukter borde leda till mkt dåligt järnupptag i kroppen. C vitamin hjälper ju även till att ta upp järn
    Jag äter multivitaminer för ammande och omega-3 så jag slipper oroa mig för om kosten är för ensidig.

Annars kanske det räcker med en brustablett varje dag.
  • Dame72
    Cactuz skrev 2008-09-11 13:09:12 följande:
    Okej, tror jag skall testa att göra våfflor utav det ikväll Det är väl receptet med: Fiberhusk, krossade linfrön, grädde, vatten o gnutta salt, du menar va?!Är såå sugen på våfflor/pannkakor! Vad ska man ha till då? Bär och grädde kanske ?! Kan man ha lite vaniljsocker i grädden??
    Jag gjorde egen variant på receptet, finns tidigare här i tråden. Med lite mindre fiberhusk i relation till vätskorna. Osså större smet så det räcker till fler.
  • Dame72

Tar två brus C-vitamin varje morgon, kanske placebo men jag brukar klara mig ganska bra från förkylningar.
    Har så högt HB så jag klarar mig bra ändå eg.
    Osså äter jag en mulitvitamin varje dag, mest pga selen, ordinerad det av läkare.

• Marlene B

Ont i huvudet och känsla av trötthet, är det en normal reaktion när man nyss börjat? Någon som vet?

• V P E

Marlene B skrev 2008-09-11 11:42:04 följande:

Svar på #1898Innan kostomläggningen så vägde jag alltid 1-1½ kg mer på kvälltid jämfört med vad jag gjorde på morgonen så jag hade en förmåga att binda mycket vatten.
    Man förbränner ju ganska mkt även under natten men stoppar inte i sig nåt. och svettas ut en hygglig del gör man också nattetid.... tror snarare att det är därför man väger mindre på morgonen... det är i vi
    lket fall MYCKET roligare att väga sig då än på kvällen. På kvällen kan det variera så mkt beroende på hur mkt mat och dryck man satt i sig.
Svar på tråden LCHF tråden 3