• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Marlene B
    Maddisen80 skrev 2008-09-11 15:33:23 följande:
    Jag vet inte, men äter man enligt gi får man dricka ett -2 glas vin. Sen ifnns de öl,pripps pure och brightMarlene B skrev 2008-09-11 15:27:16 följande:
    Jaha okej, ja jag tycker att det är stor skillnad på GI och LCHF, det är ju mycket som tillåts i gi som är totalförbjudet i strikt lchf.

Ju torrare vin desto bättre verkar det iallafall vara för gi.
  • Marlene B
    Livshlädje skrev 2008-09-11 15:27:40 följande:
    Nån som har något roligt förslag på vad man kan laga för varm mat med räkor o avokado?
    Hmm, varm avokado..kan det vara gott? Eller stuva räkorna i gräddsås och ät avokadon kall på sidan?
  • Dame72
    Marlene B skrev 2008-09-11 15:27:16 följande:
    Kan man ens dricka vin? Jag tänkte precis slänga in en fråga om det är möjligt att dricka någon sorts alkohol öht då man kör strikt.Tycker det är trevligt med ett par öl eller några glas vin ibland men det är nog kört med den lyxen va?
    Jag har här i tråden lärt mig att en flaska vin enbart innehåller 3 g kolhydrater. Mao nemas problemas. MEN iom att du dricker alkohol så tar det över leverns förbränning och du kan förlora i viktnedgång. Och blir man lite på sniskan kan ju dåliga vanor ta över och så vips har man vräkt i sig både det ena och det andra
    Men ÖL skulle jag helt avstå. Öl är ju trots allt gjort på nåt av sädelsslagen och innehåller massor av kolhydrater, vare sig det är bright eller pure. Men det går säkert att kolla vad det exact innehåller.
    **Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Livshlädje
    Marlene B skrev 2008-09-11 15:41:15 följande:
    Hmm, varm avokado..kan det vara gott?
    Ja, jag vet just inte det, men idag är jag tillräckligt frusen för att prova!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Maddisen80

Jo vi lär väl få svar snart, men är så sugen på vin
    Marlene B skrev 2008-09-11 15:39:34 följande:

Jaha okej, ja jag tycker att det är stor skillnad på GI och LCHF, det är ju mycket som tillåts i gi som är totalförbjudet i strikt lchf.Ju torrare vin desto bättre verkar det iallafall vara för gi.
  • Kenzie
    Fiafiber skrev 2008-09-11 16:46:46 följande:
    Torrt vitt vin är ok enligt denna översikt!www.sfam.se/documents/AM6_07Inlagawebb.pdfDu som undrade över auberginen o köttfärs, gröp ur auberginen, fyll med köttfärs o toppa med ost. In i ugnen!
    Och rött!
    Vodka blandat med smaksatt mineralvatten är också ett tips. Men rött vin är ju bäst p.g.a antioxidanterna.
  • Tristanya
    Fiafiber skrev 2008-09-11 16:46:46 följande:
    Torrt vitt vin är ok enligt denna översikt!www.sfam.se/documents/AM6_07Inlagawebb.pdfDu som undrade över auberginen o köttfärs, gröp ur auberginen, fyll med köttfärs o toppa med ost. In i ugnen!
    det skulle ju kunna va något.. ska auberginen bli mjuk eller när är den klar? har liksom aldrig ätit det förut ska man "skala" den, eller ja, skära bort det lila "skalet"?
  • Bobbenn
    Dame72 skrev 2008-09-11 13:15:18 följande:
    Tar två brus C-vitamin varje morgon, kanske placebo men jag brukar klara mig ganska bra från förkylningar. Har så högt HB så jag klarar mig bra ändå eg.Osså äter jag en mulitvitamin varje dag, mest pga selen, ordinerad det av läkare.
    Ok men det är ju bevisat att piller inte på långa vägar är lika bra som riktiga vitaminer i mat
    Var och en blir salig på sin tro
Svar på tråden LCHF tråden 3