• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • V P E

Hmmm... Janssons Frestelse... alldeles för mycket potäter för att kallas Low carb... men iofs myyycket grädde (och fisken är ju också fet) Gott var det i alla fall!

Har inte ätit mjukt bröd på en vecka... det "tillåtna" mjukbrödet smakar ju spånskiva. Äter knäckebröd istället. Det är väl vad jag inte klarar mig utan: potatis och knäckebröd.

Hur som helst så har jag minskat sju kilo på 28 dar. Så nog tusan funkar det. Och jag säger inte nej till fett i maten

• Egensinnig

Här har det gått hyfsat - -5k sedan mitten av augusti.
    Men igår tappade jag bort mig totalt o åt smågodis, drack vin o en massa nötter. Inte hela världen men känns lite onädigt då det itne ens var så himla gott....
    Idag har jag dock börjag med 3 kokta ägg mosade med en imponerande stor smörklump

VPE - hur äter du? Låter som en hel del kolisar men ändå en så bra viktnedgång - intressant! Berätta mer!

• Muminski

jaha... Jag har fuskat Big time... men jag VILLE det

Jag är så nära målet men står still så då tänkte jag äh... jag tar en fuskdag och så kör jag igång igen.

Huvudvärken lät inte dröja kan jag meddela. Så visst det var gott men jag känner verkligen att det där med godis och snabba kolhydrater inte är något för mig.

Detta är för mig mer en livsstil än en diet, hur ser ni på det?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Eleora

Jag ser det som lite av varje...men så räknar ajg med att gå över till en mer åt GI-variant senare. Fast modifierad, så ajg äter mer fett och pyttelite pasta tex. Mn ändå äter det.

Förresten, för alla er som tröttnat på att inte få några krämiga såser för att man inte kan red så bra: redde en gryta med lite fiberhusk igår, gick toppenbra!!!

Tog upp vätska, 1 dl, tillsatte 1 tsk fiberhusk, lät svälla lite, rörde i igen. Tada!!! Krämig, redd gryta!!!

~ ~ Liv, min lilla älskling! ~ ~
  • Muminski

Lilla Ia, tack för tipset. Krämiga såser vill man ju ha

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Eleora
    Muminski skrev 2008-09-14 10:22:13 följande:
    Lilla Ia, tack för tipset. Krämiga såser vill man ju ha
    Japp, det är ju bara soppa annars!!
  • Bobbenn
    Muminski skrev 2008-09-14 09:55:40 följande:
    jaha... Jag har fuskat Big time... men jag VILLE det Jag är så nära målet men står still så då tänkte jag äh... jag tar en fuskdag och så kör jag igång igen. Huvudvärken lät inte dröja kan jag meddela. Så visst det var gott men jag känner verkligen att det där med godis och snabba kolhydrater inte är något för mig.Detta är för mig mer en livsstil än en diet, hur ser ni på det?
    Så fort jag börjar joba och räna går jag tbx. Jag älskar godis och jag vet hela tiden hur gott det är. Vill inte undvara livets goda men sån är jag

Har egentligen inga problem med vikten när jag väl rör mig. Vill bara ha bort mamma kilona sen är jag liksom klar
    Var och en blir salig på sin tro
  • Eleora

Jag står helt still i vikten. Har fuskat lite någon gång, men det handlar om en eller två rutor vit choklad på lördagen, inte mer. Borde inte göra så hemskt mycket väl? Men jag har minskat 9 cm på midjan, det är det viktigaste. Men sedan 24/7 när jag började har jag bara gått ner 2 kilo. Visserligen väger jag 68 nu och ska ner till 62, och de sista kilona är tydligen svårast, och man går ner kraftigare ju mer man har att ta av,. men lite hopplöst känns det ibland nu.

• Bobbenn
    Eleora skrev 2008-09-14 10:31:07 följande:
    Jag står helt still i vikten. Har fuskat lite någon gång, men det handlar om en eller två rutor vit choklad på lördagen, inte mer. Borde inte göra så hemskt mycket väl? Men jag har minskat 9 cm på midjan, det är det viktigaste. Men sedan 24/7 när jag började har jag bara gått ner 2 kilo. Visserligen väger jag 68 nu och ska ner till 62, och de sista kilona är tydligen svårast, och man går ner kraftigare ju mer man har att ta av,. men lite hopplöst känns det ibland nu.
    Börja gymma fast några kilo extra kommer vi nog kanske få drass med. Vi blir ju inte yngre heller tyvärr
    Var och en blir salig på sin tro
  • Eleora
    Bobbenn skrev 2008-09-14 10:32:28 följande:
    Börja gymma fast några kilo extra kommer vi nog kanske få drass med. Vi blir ju inte yngre heller tyvärr
    Nej, precis....när vi fått till att nattningarna funkar bättre ska vi ta varannan kväll nattning, då kanske jag kan komma iväg och träna. Just nu är det rätt svårt.
Svar på tråden LCHF tråden 3