• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Bobbenn

blä vad jag skräpat! nä nu är jag på banan igen. konstigt nog har jag minskat 4 cm, till i midjan trots dumle muffins

Var och en blir salig på sin tro
  • Sofia

vägde mig imorse, har gått ner 1,5 kg efter första veckan med den här kosten. Är det bra eller dåligt?

• JewelGirl
    Sofia skrev 2008-09-17 14:09:45 följande:
    vägde mig imorse, har gått ner 1,5 kg efter första veckan med den här kosten. Är det bra eller dåligt?
    Det är helt normalt iaf! Många tappar upp till några kilon första veckorna när vätska försvinner.
  • lärjunge

Ibland önskar jag att jag kunde bara äta "normalt". Oh vad jag saknar bröd. Den bröd recept i Smörstekt såg bra ut men samtidigt, lite svårt kanske att köra i brödmaskinen.

• Tristanya
    lärjunge skrev 2008-09-17 17:00:01 följande:
    Ibland önskar jag att jag kunde bara äta "normalt". Oh vad jag saknar bröd. Den bröd recept i Smörstekt såg bra ut men samtidigt, lite svårt kanske att köra i brödmaskinen.
    jag kan också få sug efter "normal" mat, bröd o sånt med mjöl i, men jag står ut! försöker allt vad jag kan o stå emot det! dock blir det ju viss mat med lite mer kolisar än 5%, tex lite ketchup idag tex, men man tar ju inte så mycket så fungerar för mig endå!
  • JewelGirl

Jag hittade ett recept på dinkelbröd med 4g fett, 9g kolhydrater och 55g protein per portion (det blir 9 bitar). 292 kcal.

Har inte testat att baka det ännu men det står på att-göra-listan

Skriver receptet här och lägger även in det i recept-tråden.

DINKELBAGUETTE
    30 min förberedning + 2 tim jäsning + 15min i ugn.
    3 baguetter (9 bitar)

25 g jäst
    5 dl kallt vatten
    1 msk olja
    2 tsk salt
    1 msk + 1/2 tsk kummin
    13 dl dinkelmjöl
    1 tsk havssalt

1. Rör ut jästen i det kalla vattnet.
    Tillsätt olja, salt, 1 msk kummin och det mesta av mjölet (spara lite till utbakningen)
    2. Arbeta degen tills den är smidig och släpper ifrån kanterna. Låt den jäsa till dubbel storlek under bakduk ca 1 1/2 timma.
    3. Sätt ugnen på 250grader.
    4. Forma degen till 3 medelstora baguetter på mjölat bakbord. Lägg dem på pappersklädd bakplåt, strö över havssalt och resten av kumminet. Låt jäsa under bakduk ytterligare i 30 min.
    5. Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt svalna under bakduk på galler.

OBS OBS! Inte helt lchf men inte helt off topic heller!

• Muminski

Hmmm... undra om 2 bitar sachertårta är LCHF???

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • leende guldbruna
    Muminski skrev 2008-09-17 09:23:48 följande:
    Underbart för dig. När planeras op?? Jagh har idag pratat med dr, hon var lite mer sympatisk än sist så nu kanske jag får hjälp!!!
    inte fått datum än.men snart hoppas jag.han sa att ett diskbråck brukar gå över efter 6-7 v så det var dags att göra ngt. å du har väl gått omkring med det ännu längre än jag??
    *håller tummarna att du blir lyssnad på*
  • godisanna
    Styrkekram skrev 2008-09-17 10:19:09 följande:
    Hej har läst lite i tråden och i recept-tråden. Ville bara komma med ett tips. En av er kan starta en blogg att ha alla recept i så blir det inte så mycket "runt om"-prat utan man kan skriva kommentarer istället. Den som öppnar bloggen kan även lägga till andra skribenter + att den finns hela tiden och behöver inte göras om var tredje månad. Så har vi gjort i hud-och hårvårdstråden. Funkar kanon!Så en fråga också. Var kan jag kolla hur jag räknar kolisar? procent alltså.
    www.minmat.net här kan du räkna ut ditt dagsintag
Svar på tråden LCHF tråden 3