• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Fiafiber
    Sofia skrev 2008-09-15 16:22:01 följande:
    Jag har precis börjat med lchf och har suttit och läst igenom tråden. Jag har en fundering som jag inte riktigt kan lösa genom att läsa mig fram så jag ställer frågan här istället. Jag har bakat ägg och baconmuffinsen som jag hittade recept på i tråden. det jag inte fattar är hur man ska lägga in det i minmat. måste man lägga in varje ingrediens för sig varje dag eller hur gör man för att skapa till exempel muffinsen?
    http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a1f75de5-c1f7-4aac-9e06-7d6c197ebcd1

Här ser du hur många procent fett, kolisar osv det är. Om det var det du var ute efter?
    ♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Tussilagon
    Sofia skrev 2008-09-15 16:22:01 följande:
    Jag har precis börjat med lchf och har suttit och läst igenom tråden. Jag har en fundering som jag inte riktigt kan lösa genom att läsa mig fram så jag ställer frågan här istället. Jag har bakat ägg och baconmuffinsen som jag hittade recept på i tråden. det jag inte fattar är hur man ska lägga in det i minmat. måste man lägga in varje ingrediens för sig varje dag eller hur gör man för att skapa till exempel muffinsen?
    Ja du måste lägga in varje ingrediens för sej.
  • leende guldbruna

här händer inget spec,förutom att jag kommer opereras-jippie- nu slipper jag ha ont.
    med maten går det bra-känns som vardag.tänker inte ens till.utan det går automatiskt

ska väga mig imorgon.helgen har varit bra .utan fusk.förutom kakan som finns i recept tråden.JÄTTEGOD!!

• lärjunge

Hej -

Jag har inte varit perfekt sedan i helgen. Men jag skärper mig idag. Vill ej gå upp! Ska få mens snart, så det kanske är därför. Men iaf ska jag kämpa på o hoppas att vikten stannar stilla o inte går upp igen pga några dagars dåligt ätandet.

Kram!

• Tristanya

HJÄÄÄLP!
    har nu börjat stå still i vikt, ligger på -4kg igår kväll, men pendlar lite upp o lite ner, sen står jag still..har i två veckor nu gått ner, runt 0,2kg varje dag! men nu verkar det va stopp!
    vet inte vad jag gör för fel? försöker begränsa kolhydraterna til max 5g/100g, men vissa saker har lite mer, men då har jag så små mängder, tex till en hel middag..

vad kan va boven i det? är dom senaste dagarna jag börjat gå upp/ner/stå still.. innan har jag juu gått ner hela tiden!

ska jag äta MER eller vad ska jag göra?

• JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-16 10:08:36 följande:
    HJÄÄÄLP!har nu börjat stå still i vikt, ligger på -4kg igår kväll, men pendlar lite upp o lite ner, sen står jag still..har i två veckor nu gått ner, runt 0,2kg varje dag! men nu verkar det va stopp!vet inte vad jag gör för fel? försöker begränsa kolhydraterna til max 5g/100g, men vissa saker har lite mer, men då har jag så små mängder, tex till en hel middag..vad kan va boven i det? är dom senaste dagarna jag börjat gå upp/ner/stå still.. innan har jag juu gått ner hela tiden! ska jag äta MER eller vad ska jag göra?
    Kroppen gör paus ibland, man hamnar på en platå. Ingen fara! Det är bara bra, skinnet bland annat måste hinna med att dra ihop sig oxå när man går ner så att man inte står med en fladdrig påse på magen sen. Du kommer att fortsätta gå ner snart igen, ha bara lite tålamod. Prova oxå att dricka mer vatten, det brukar ha positiv effekt.
  • Tristanya
    JewelGirl skrev 2008-09-16 10:26:46 följande:
    Kroppen gör paus ibland, man hamnar på en platå. Ingen fara! Det är bara bra, skinnet bland annat måste hinna med att dra ihop sig oxå när man går ner så att man inte står med en fladdrig påse på magen sen. Du kommer att fortsätta gå ner snart igen, ha bara lite tålamod. Prova oxå att dricka mer vatten, det brukar ha positiv effekt.
    ok, då får vi hoppas att det är så då! hur länge brukiar det va så då?
    ok, får testa o dricka mer vatten!
  • JewelGirl
    Tristanya skrev 2008-09-16 13:53:29 följande:
    ok, då får vi hoppas att det är så då! hur länge brukiar det va så då? ok, får testa o dricka mer vatten!
    Det kan röra sig om dagar eller veckor, det är individuellt.
  • Tristanya
    JewelGirl skrev 2008-09-16 16:49:38 följande:
    Det kan röra sig om dagar eller veckor, det är individuellt.
    ok, då får vi hoppas på dagar!
    o så får jag börja dricka mer vatten! är jättedålig på det!
    o så tror jag att jag måste äta mer faktist.. glömmer bort det,o så får jag ont i huvudet hela tiden!
  • Maddisen80
    Svar på #2064
    Hejsan alla ,jag har inte varit inne här på ett tag, för datorn är jätteslö så sidorna hänger sig när jag ha skrivit. Någon som vet vad man kan ha med sig till lunch som är lchf ,det går tyvärr inte och värma
Svar på tråden LCHF tråden 3