• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Rie80

Jag funderar på den här frukosten igen..Om jag äter ett flatbröd så är ju der 3,2 gram kolhydrater och i 1 dl mjölk är det 5 gram kolhydrater.
    Eftersom jag inte äter ägg så blir det desto mer mjölkprodukter. Ungefär hur mkt mjölk, grädde, ost o smör tror ni jag kan äta per dag? Är rädd att jag äter för mycket kolhydrater så att det blir motsatt effekt och att jag kommer att gå upp i vikt med allt detta fett istället! :(

• Bobbenn
    Rie80 skrev 2008-09-14 19:22:24 följande:
    Jag funderar på den här frukosten igen..Om jag äter ett flatbröd så är ju der 3,2 gram kolhydrater och i 1 dl mjölk är det 5 gram kolhydrater. Eftersom jag inte äter ägg så blir det desto mer mjölkprodukter. Ungefär hur mkt mjölk, grädde, ost o smör tror ni jag kan äta per dag? Är rädd att jag äter för mycket kolhydrater så att det blir motsatt effekt och att jag kommer att gå upp i vikt med allt detta fett istället! :(
    Jag har ätit 1 glas mjölk, 1 dl creme fraiche, 1 dl grädde, 75 g ost på e idag och det blev iaf typ 3% kollisar. Du får ju slå ut på allt du äter liksom
    Var och en blir salig på sin tro
  • Tristanya
    Rie80 skrev 2008-09-14 19:22:24 följande:
    Jag funderar på den här frukosten igen..Om jag äter ett flatbröd så är ju der 3,2 gram kolhydrater och i 1 dl mjölk är det 5 gram kolhydrater. Eftersom jag inte äter ägg så blir det desto mer mjölkprodukter. Ungefär hur mkt mjölk, grädde, ost o smör tror ni jag kan äta per dag? Är rädd att jag äter för mycket kolhydrater så att det blir motsatt effekt och att jag kommer att gå upp i vikt med allt detta fett istället! :(
    precis som Bobbenn skriver, du måste slå ut det på ALLT du äter under en dag! i princip kan du äta lite pasta om du inte äter något mer som innehåller kolhydrater under den dagen!
    minmat.net kan du kolla, där slås fördelningen ut på allt man ätit! så får man fram % kolhydrater, protein, fett o alkohol under dagens intag!

jag äter fil med lite hallon till frukost, tex omelett till lunch eller rester från middagen dagen innan, middag tex kyckling med lite sallad och sås..
    jag hamnar runt 7-10% kolhydrater/dag, men jag går ner i vikt!
  • Bettiz

Hej alla! Jag har följt den här tråden litegrann men inte skrivit något tidigare. Har ätit enligt LCHF i snart en månad (med lite "fusk" på helgerna). Nu en fråga: Jag har fått som kramper i benen på nätterna, är det något ni andra känt av?

• lärjunge

Du ska kanske äta en banan dom gånger du får kramper i benen. Det är pga "potassium" brist....

• Hägris
    Svar på #2039
    du behöver magnesium, kroppen urlakas på det i början.
    Men SUUUUUUUG!
  • Bettiz
    lärjunge skrev 2008-09-15 10:15:35 följande:
    Du ska kanske äta en banan dom gånger du får kramper i benen. Det är pga "potassium" brist....
    Hägris skrev 2008-09-15 10:16:04 följande:
    Svar på #2039du behöver magnesium, kroppen urlakas på det i början.
    Okej, så det kan alltså vara kalium- (potassium) och/eller magnesium-brist. Då ska jag försöka få i mig mer sånt då, t ex banan.. Tack!
  • Nindë Amandil

Startade med lchf igår igen... kan det stämma att jag tappat ett kilo sedan igår? Visserligen är det säkert bara vätska men ändå...

• Hägris
    Svar på #2042
    Visst äter du lchf? då kan man inte äta bananer... köp magnesioum i hälsokosten ist, 80% av svenska folket har brist på det pga kalciumöverskott.
    Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    Svar på #2043
    ja i vätska...  kom ihåg att dricka massor!!
    Men SUUUUUUUG!
Svar på tråden LCHF tråden 3