• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

usch inte roligt att må så där dåligt ,men då vet man att man inte kan äta de iaf

helene306 skrev 2008-09-21 10:44:20 följande:
    Gjorde hemmagjord pizza igår och magen reagerade direkt efter det! Nu vet jag att den inte reagerade på att det var FÖR fett som med köpepizza utan nu var det med all sannorlikhet pga pizzabotten. Har ju inte ätit så mycket på en gång tidigare. Nu vet jag det och får ta det lugnt med det vita intaget, för fy vad ont det gjorde!
  • strawberryicecream

Fråga: Huuuur fixar ni LCHF? Efter en och en halv dag mådde jag så dåligt att jag faktiskt bara ville lägga mig ned och gråta. Tilläggas kan att det är ett ganska svårt sockerberoende vi snackar om (dock inte så mycket övervikt, bara lite mammakilon jag vill bli av med). Det var som den värsta bakfylla jag någonsin upplevt. Fråga två: Känner ni inte att hjärnan liksom slutar fungera utan kolhydrater? Ooh, jag behöver pepp känner jag.

• Kattmor
    strawberryicecream skrev 2008-09-21 15:42:16 följande:
    Fråga: Huuuur fixar ni LCHF? Efter en och en halv dag mådde jag så dåligt att jag faktiskt bara ville lägga mig ned och gråta. Tilläggas kan att det är ett ganska svårt sockerberoende vi snackar om (dock inte så mycket övervikt, bara lite mammakilon jag vill bli av med). Det var som den värsta bakfylla jag någonsin upplevt. Fråga två: Känner ni inte att hjärnan liksom slutar fungera utan kolhydrater? Ooh, jag behöver pepp känner jag.
    För min del har det gått jättebra med LCHF men är man väldigt sockerberoende så protesterar kroppen så klart mer!
    Detta går över men kan vara kämpigt i början, du kommer må såå mycket bättre när du väl kommit igenom "abstinensen"!

Hjärnan funkan bättre nu än nånsin, innan var jag helt "slut i hjärnan" mer eller mindre jämt, det gick inte tänka, hela huvet var som en stor tom, värkande boll.
    Så känns det aldrig längre utan jag är pigg & alert i huvet.
  • leende guldbruna
    Svar på #2127
    Som kattmor skriver så är det värt det,för sedan så mådde jag så himla bra.och när man väl avgiftat sig så känns det så bra när man klarar å bryta dåliga mönster med godis å socker öht.

så mitt råd -kämpa på det blir snart bättre.
    jag var oxå en riktig socker råtta-kunde mörda varenda kväll för en 200 g marabou. men nu har jag varit utan godis och läsk i snart 7 v.Jag trodde aldrig jag skulle klara det.ngn vecka med andra dieter å så föll jag tillbaka. Men nu tänker jag inte ens på det trots stort besvär med att laga ngt gott inför kalas å dyl. Fortarande så att jag gärna fikar ihop å så men inget med socker eller mjöl i.å en av de stora vinsterna är -8,5 kg.
  • mammamaj
    Pess skrev 2008-09-20 22:44:49 följande:
    Tack Ja det känns bara positivt så här långt. Kollade mig med urinsticka idag och jag är VERKLIGEN i ketos nu efter 5 dagar. Blev nästan maximalt utslag på ketoner. 
    ursäkta min dumma fråga, har inte läst tillbaka elelr letet MEN vad för urinsticka? vad visar den?? vara i ketos... nä nu känner jag mig dum!
  • mammamaj
    ja visst känns vissa dagar som en fylla :-S men stå ut! det går över o som ovan skriver den stora vinsten är viktnedgången!
    kämpa på ! du är så duktig!!
  • tj0rvig

Hej!
    Skriver in en liten fråga som jag funderat på länge... Var köper ni såna ketos-teststickor?

• Muminski
    tj0rvig skrev 2008-09-21 23:30:19 följande:
    Hej!Skriver in en liten fråga som jag funderat på länge... Var köper ni såna ketos-teststickor?
    Apoteket.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • February

Ett par frågor bara för att jag är nyfiken.
    Vilka frukter och grönsaker samt bär äter ni och i vilka mängder?
    Vilka äter ni mer av och vilka undviker ni helt?

Och Popcorn?

• Maddisen80

Hejsan jo man bruka må dåligt efter 1a eller 3edagen det är därför kroppen töms på kolhydrater och socker så man få sån bakfylla. du kommer att bli av med de. Sen tänk på att dricka tillräckligt med vatten

Svar på tråden LCHF tråden 3