• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

popcorn ingenting, nästan ingen rukt heller ,rotfrukter undviker jag

February skrev 2008-09-22 15:31:26 följande:
    Ett par frågor bara för att jag är nyfiken.Vilka frukter och grönsaker samt bär äter ni och i vilka mängder?Vilka äter ni mer av och vilka undviker ni helt?Och Popcorn?
  • JewelGirl
    Ett par frågor bara för att jag är nyfiken.Vilka frukter och grönsaker samt bär äter ni och i vilka mängder?Vilka äter ni mer av och vilka undviker ni helt?Och Popcorn?
    Frukt bör du räkna bort egentligen. Bär är mycket bättre och hallon är bäst i den gruppen. Frusna (tinade) jordgubbar är bättre än färska. Nu när clementiner och liknande började komma i butik så får man tänka på att 100g clementin innehåller ungefär 10g kolhydrater och det är ju max 5g kolhydrater per 100g födoämne som gäller Men det är svårt att motstå ibland

Blomkål är något bättre än broccoli men båda är mycket bra. Och broccoli är dessutom järnrikt. Själv äter jag mycket broccoli, blomkål, brysselkål + all annan kål, svamp, spenat tex.

Popcorn är majs = säd och inte okej men klart att du får äta lite om du är himla sugen, det är ju upptill dig Men det är bara någon näve i så fall helst. Därmed är helt vanlig majs(korn) inte bra på grönsaksfatet heller. `Jag visste inte tidigare att majs tillhörde sädgruppen och inte grönsaker...
  • Livshlädje
    Popcorn och frukt är socker!

Ovanjordsgrönsaker, alltså såna som växer ovan jorden, och lite hallon nån gång är okej!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • JewelGirl
    Glömde nämna att du kan ha som en liten huvudregel bland grönsaker att bara välja sånt som växer ovanför jord
  • February

Hur mycket äter ni av de godkända grönsaker/bären då?

Är det nån måttstock per måltid eller hur brukar ni tänka?

• Livshlädje
    February skrev 2008-09-22 15:44:09 följande:
    Hur mycket äter ni av de godkända grönsaker/bären då?Är det nån måttstock per måltid eller hur brukar ni tänka?
    Jag äter så mycket jag vill av vitkål, fänkål, blomkål o broccoli. Oliver äter jag oxå fritt, även fast det kanske inte rä nån grönsak.. Begränsar mig när det gäller bland annat lök, tomat o paprika till nån enstaka liten bit nån gång då o då.

Hallon är helglyx och jag äter ett halvt paket (100-150g) i flera omgångar fre-sön.
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Maddisen80

Jag äter så mycke grönsaker jag orkar iaf.

February skrev 2008-09-22 15:44:09 följande:
    Hur mycket äter ni av de godkända grönsaker/bären då?Är det nån måttstock per måltid eller hur brukar ni tänka?
  • February

Ok. =)
    Så ni äter inget som överstiger ... (antal) kolhydrater per 100g?
    Eller räknar ni så överhuvud taget?
    Hur "vet" ni?

• Maddisen80

jag är medlem på www.kostcoachen.se det är då jag vet hur många kolhydrater jag äter

February skrev 2008-09-22 16:12:02 följande:
    Ok. =)Så ni äter inget som överstiger ... (antal) kolhydrater per 100g?Eller räknar ni så överhuvud taget?Hur "vet" ni?
  • Kenzie
    February skrev 2008-09-22 16:12:02 följande:
    Ok. =)Så ni äter inget som överstiger ... (antal) kolhydrater per 100g?Eller räknar ni så överhuvud taget?Hur "vet" ni?
    En bra måttstock är 5 g kolhydrater per 100 gram, allt som ligger under det är okej. På de flesta livsmedel står det näringsinnehåll, grönsaker o.dy kan man kolla upp på nätet.
Svar på tråden LCHF tråden 3