• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • LoveMyFamily

Tack för alla goda råd.

Jag ska starta med LCHF så fort jag känner mig "varm i kläderna"

Ni som kör, hur mycket har ni gått ned i vikt och på hur länge?

• annbom

Stek zuccinistavar i olja och blanda i CF, salt och peppar. Känns lite som potatisgratäng

Kenzie skrev 2008-09-24 09:57:08 följande:
    Okej hörni, jag tänkte göra skinkstek ikväll och behöver tips på något gott tillbehör. Jag är sååå trött på blomkålsmos, gratinerad broccoli/blomkål och vitkål. Så please har ni något smarrigt som passar till en stek med gräddsås?
  • annbom

Blåbär har för högt k-värde

LoveMyFamily skrev 2008-09-24 10:36:42 följande:
    Hur är det med blåbär? Får man äta det?Jag är int så förtjust i hallon.
  • Tristanya
    LoveMyFamily skrev 2008-09-24 10:36:42 följande:
    Hur är det med blåbär? Får man äta det?Jag är int så förtjust i hallon.
    frysta jordgubbar kan du ta! dom innehåller 6g/100g..dom är som hallon då!
  • Livshlädje
    Kenzie skrev 2008-09-24 09:57:08 följande:
    Okej hörni, jag tänkte göra skinkstek ikväll och behöver tips på något gott tillbehör. Jag är sååå trött på blomkålsmos, gratinerad broccoli/blomkål och vitkål. Så please har ni något smarrigt som passar till en stek med gräddsås?
    Vi ska oxå äta skinkstek ikväll! Tänkte göra curryfräst vitkål till, bland annat. Ett tips till dig är en god grönsaksröra: Fräs squash, grön paprika, aubergine, en liten lök och kanske nån tomat i stora bitar i olja en kort stund och häll sedan på ett paket philadelphia och låt puttra kort. Häll gärna ner sky från steken oxå. Salt + peppar. Gott!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Tristanya

blä vad illa jag mår! vet inte om det är fö att jag fuskat nu två dagar o ätit en macka varje dag.. men tycer inte det borde göra så mycket eftersom jag oftast inte kommer under 7% kolhydrater/dag, o en macka utslaget på hela dagen blir nog inte s mycket kolisar..

får skärpa mig igen, men har sån brist på idéer på mat! o börjar bli såååå less på fil o frysta jordgubbar/hallon till frukost..
    testade nån meze eller vad den hette, 10% fett o ganska krämig, men tar emot lite då jag äter den..får nog gå tillbaka till fjällfil igen!

• Smurfan 81

Kan nån förklara för mig VARFÖR man ska välja det feta osten (som exempel) istället för den smala? Kan man inte bara skicka kolhydrater men äta lite smalare alternativ på ost och sånt?

• Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:00:53 följande:

Kan nån förklara för mig VARFÖR man ska välja det feta osten (som exempel) istället för den smala? Kan man inte bara skicka kolhydrater men äta lite smalare alternativ på ost och sånt?
    Om du inte äter kolhydrater måste du ju ersätta det med något annat, alltså med fett. Äter du inga kolhydrater men fettsnålt mår din kropp inte särskilt bra. Den måste ju förbränna något för att fungera. Om du ska äta lchf så får du tänka bort fettskrämdheten
  • Kenzie

annbom och Njuta: Men ååh båda era förslag lät toksmarriga, nu kan jag ju inte välja istället

Svar på tråden LCHF tråden 3