• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • annbom

Man kanske inte ska äta en massa varje kväll, men feta ostar och lite nötter går ju bra.

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:17:42 följande:

Häftigt! Som sagt, det ska bli väldigt spännande!Men vad äter ni som snacks på kvällarna då? Vi har en liten ful vana att vi sitter och myser på kvällen när barnen gått och lagt sig. Hittills brukar det vara hård macka med tomat och citronpeppar (väldigt bra VV-mässigt!), rostbröd med tomat- & rödlöksröra, fruktsallad eller godis... Och nu ska jag ju inte äta nåt av detta!
  • troja80

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:17:42 följande:

Häftigt! Som sagt, det ska bli väldigt spännande!Men vad äter ni som snacks på kvällarna då? Vi har en liten ful vana att vi sitter och myser på kvällen när barnen gått och lagt sig. Hittills brukar det vara hård macka med tomat och citronpeppar (väldigt bra VV-mässigt!), rostbröd med tomat- & rödlöksröra, fruktsallad eller godis... Och nu ska jag ju inte äta nåt av detta!
    Jag äter ostar av alla slag! Har vant mig av med min inbitna fetträdsla, och oj vilken god mat man äter numera och jag har tappat 6kg på 5v
  • Smurfan 81
    troja80 skrev 2008-09-24 15:24:41 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:17:42 följande:Jag äter ostar av alla slag! Har vant mig av med min inbitna fetträdsla, och oj vilken god mat man äter numera och jag har tappat 6kg på 5v
    Wow! Jag vill ner 2,5 kg, helst på 3 veckor!
    Kan man hålla vikten sen då? Äter man liiiite kolhydrater då eller?
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:33:42 följande:

Wow! Jag vill ner 2,5 kg, helst på 3 veckor!Kan man hålla vikten sen då? Äter man liiiite kolhydrater då eller?
    tror du kan lägga till lite i taget.. o hålla vikten! få en balans på det! eller så går du över till GI eller nått sånt!
    2,5 kg på 3 veckor borde du klara, jag har gått ner 5kg på 3 veckor, o då ha jag endå fuskat lite!
  • Smurfan 81

Ledsen om jag bombar tråden... men vad äter man istället för ris då? På lördag tänkte jag göra Currykyckling, till det äter vi ris, syltlök och gelé. Jag förstår väl att gelén inte är så bra. Hur är det med syltlök och vad gör man istället för ris?

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:32:40 följande:

Får man äta kaviar till äggen?
    kolla på förpackningen hur mycket kolhydrater det står att det är per 100g! har för mig att det är ganska mycket.. så det är inte oK! men visst, man tar ju bara en liten mängd, så beror ju på hur hård du vill vara!
    kolla även om den innehåller massa tillsatser o E-nummer!
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:37:21 följande:

Ledsen om jag bombar tråden... men vad äter man istället för ris då? På lördag tänkte jag göra Currykyckling, till det äter vi ris, syltlök och gelé. Jag förstår väl att gelén inte är så bra. Hur är det med syltlök och vad gör man istället för ris?
    gör en sallad till på avokado, sallad, gurka, tomat o ha till! o glöm inte fett i maten, grädde smör osv!
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-24 15:38:11 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:32:40 följande:kolla på förpackningen hur mycket kolhydrater det står att det är per 100g! har för mig att det är ganska mycket.. så det är inte oK! men visst, man tar ju bara en liten mängd, så beror ju på hur hård du vill vara!kolla även om den innehåller massa tillsatser o E-nummer!
    Ok. Hur många gram är ett ok värde? Så om jag inte är stenhård så kan man fuska lite på såna saker alltså, det är ju bra att veta! Allt det här är sp nytt nu så det är lite svårt att veta!
Svar på tråden LCHF tråden 3