• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-24 15:39:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:37:21 följande:gör en sallad till på avokado, sallad, gurka, tomat o ha till! o glöm inte fett i maten, grädde smör osv!
    Så det blir vispgrädden istället för matlagningsgrädden med andra ord!
  • Livshlädje

Avokado är jättegott till currykyckling! Innehåller egentligen lite mycket kolhydrater, men oxå en massa bra fetter som uppväger..

Syltlök går nog bort. Kolla på innehållsförteckningen - det bör inte vara mer än 5g kolhydrater per 100g.

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:40:13 följande:

Ok. Hur många gram är ett ok värde? Så om jag inte är stenhård så kan man fuska lite på såna saker alltså, det är ju bra att veta! Allt det här är sp nytt nu så det är lite svårt att veta!
    ska vara max 5g kolhydrater per 100g! men som tex ketchup, krossade tomater osv äter jag o det är mer än 5g.. men sånt tar man ju inte sp mycket av så blir ju inga större mängder! samma med hallon (Frysta), är ok, men innehåller 6g tror jag det är..
    samma emd FInn crisp, äter man EN så kommer man under 5g per skiva! alltså ok!
  • Smurfan 81

Kaviarn var 17 och syltlöken 9. Men då är inte syltklöken jättefarlig i alla fall! Eller? Är det tvärtstopp över 5g?

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:40:48 följande:

Så det blir vispgrädden istället för matlagningsgrädden med andra ord!
    japp, riktig grädde, inga lightprudukter o "Mini mat" o sånt! även riktigt Smör, INTE margarin!

på denna sidan står det vad som är ok att äta o inte! lite grunder! jag läste själv där i början o utgick från det innan jag lärde mig mer!
    www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:42:51 följande:

Kaviarn var 17 och syltlöken 9. Men då är inte syltklöken jättefarlig i alla fall! Eller? Är det tvärtstopp över 5g?
    beror helt på hur strikt du är! o hur mycket du tar! men vill du få en kickstart så uteslut det i början! o som sagt, kaviar kanske du ite tar så många gram av, o då blir det ju inte så mycket kolhydrater du får i dig där! men kolla innehållsförteckningen, kan ju va massa annat skit i det!
  • Elliebelli

Hej på er!
    Jag har börjat med lchf för 3 dagar sen.(3e idag) Och nu känner jag mig jätte trött och seg i huvudet.
    Är det en vanlig företeelse i början kanske?
    (Har letat efter svaret men inte funnit det)

• troja80
    Elliebelli skrev 2008-09-24 16:14:00 följande:
    Hej på er!Jag har börjat med lchf för 3 dagar sen.(3e idag) Och nu känner jag mig jätte trött och seg i huvudet.Är det en vanlig företeelse i början kanske?(Har letat efter svaret men inte funnit det)
    All "skit" i kroppen lämnar dig! Snart kommer du att må tipp topp! Glöm inte att mäta dig, kul att se hur det minskar när det känns jobbigt Lycka till!
  • Smurfan 81

Hittade ett recept på bröd med Fiberhusk där det står att man ska "baka" det i micron. Nån som gjort ett sånt bröd? Går det att göra i ugnen istället?

• Elliebelli

Tack!
    Det ska jag göra
    Bra att det finns lite expertis här att tillgå För jag har fullt upp med att ta bort kolhydraterna och inse att fett inte är farligt.Det sitter djupt i benmärgen.
    Så får jag finslipa om det behövs längre fram.
    Men som sagt i dag mår jag skumt.
    Känner mig svettig och det smakar blä i munnen.

Svar på tråden LCHF tråden 3