• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-09-24 21:37:41 följande:
    Det finns något som heter Arrowrot men som jag inte kan något om: googla. Den ska vara kolhydratsnål men fungera till stuvning.annars kan du ju använda creme fraiche. Det ger ju en lite tjockare konsistens, men något syrligare smak än bara grädde.
    Det har jag hemma! Använder den när jag gör sötsursås ju!
  • Atamon

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:29:25 följande:

Du menar att man inte gör stuvning alls då eller? T.ex. så sk ajag stuva spenat imorgon, ska jag inte göra en stuvning utan bara ha i smör och grädde istället?
    Det går utmärkt att göra spenatstuvning på bara grädde. Jag har aldrig gjort på annat sätt (inte min mamma heller)

(Sorry att jag bara kastar mig in i tråden)
  • Smurfan 81
    Atamon skrev 2008-09-24 21:45:53 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:29:25 följande:Det går utmärkt att göra spenatstuvning på bara grädde. Jag har aldrig gjort på annat sätt (inte min mamma heller)(Sorry att jag bara kastar mig in i tråden)
    Perfekt ju! Jag har fryst spenat så då tinar jag bara den i kastrull och sen häller på massa grädde alltså?

Sitter och gör om mitt matschema nu som redan var lagt! Mycket går ju att bara byta ut men på vissa ställen märker jag att jag måste byta rätt helt och hållet. Det jag ska göra med spenaten imorgon måste ju vara perfekt LCHF mat i så fall!

Spenatsoppa:
    Tina spenaten i kastrull och stuva den (alltså hälla i grädde som vi precis kommit fram till! ). Normalt sett ska man ha makaroner i och vatten som man kokat makaronerna i, men det får min man vid sidan av istället! Jag får väl späda med lite extra grädde eller vatten då för att få en soppa. Sen serverar man soppan med kokta ägg och stekt bacon. Hur gott som helst så med grädde lär det väl bli ännu godare!
  • Fiafiber

Servera med lite feta eller nån annan smarrig ost så får du lite mer fett

♥♥Mamma till Kalle 041019 & Ebba 080418♥♥
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:49:47 följande:

Perfekt ju! Jag har fryst spenat så då tinar jag bara den i kastrull och sen häller på massa grädde alltså?Sitter och gör om mitt matschema nu som redan var lagt! Mycket går ju att bara byta ut men på vissa ställen märker jag att jag måste byta rätt helt och hållet. Det jag ska göra med spenaten imorgon måste ju vara perfekt LCHF mat i så fall!Spenatsoppa:Tina spenaten i kastrull och stuva den (alltså hälla i grädde som vi precis kommit fram till! ). Normalt sett ska man ha makaroner i och vatten som man kokat makaronerna i, men det får min man vid sidan av istället! Jag får väl späda med lite extra grädde eller vatten då för att få en soppa. Sen serverar man soppan med kokta ägg och stekt bacon. Hur gott som helst så med grädde lär det väl bli ännu godare!
    när vi gjorde blomkålsmos så ska man stormkoka grädden med blomkålen! så tippar på att du ska göra det med spenaten också.. för då blir grädden tjockare!
  • Smurfan 81
    Fiafiber skrev 2008-09-24 21:53:29 följande:
    Servera med lite feta eller nån annan smarrig ost så får du lite mer fett
    Baconet måste ju ge en hel del fett! Men det lät gott med fetaost till istället för makaronerna! Har lite kvar från ikväll så jag kanske testar det.
  • Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-24 21:55:43 följande:

Baconet måste ju ge en hel del fett! Men det lät gott med fetaost till istället för makaronerna! Har lite kvar från ikväll så jag kanske testar det.
    bacon innehåller inte så jättemycket fett konstigt nog..24g fett, 16g protein o 1g kolhydrat per 100g! men stek baconen i smör så blir det ju fetare!
  • MrsFreckles

Oj vad det skrivs

Jag ar fortfarande helt lyrisk efter 3 dagars diet - ar inte hungrig, inte sugen, inte trott, saknar inte det sota/brodet/pastan alls! Var knappt hungrig till lunchen, jag som brukar svalta framat 10-tiden pa morgonen Helt imponderad! Och inte brydde jag mig att min man at ris till rakgrytan, blomkal var jattegott.

Har ni nagra bra lunch-tips? Som ar latt att ta med till jobbet? Kanner att man inte kan ata aggmuffins varje dag

• JewelGirl
    MrsFreckles skrev 2008-09-24 22:05:00 följande:
    .Har ni nagra bra lunch-tips? Som ar latt att ta med till jobbet? Kanner att man inte kan ata aggmuffins varje dag
    Jag tänkte kika lite i denna tråden när det börjar dra ihop sig till matlåde-dags igen (börjar jobba om 1,5 vecka)
    blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
Svar på tråden LCHF tråden 3