• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Tussilagon

10 ägg
    1 dl vispgrädde
    200 g riven ost
    peppar
    stekt bacon

Vispa ihop ingredienserna, stek bacon och klipp ner i muffinsformarna, häll i smeten och grädda i
    175 grader i 20 minuter

• Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-09-24 22:06:54 följande:
    Jag tänkte kika lite i denna tråden när det börjar dra ihop sig till matlåde-dags igen (börjar jobba om 1,5 vecka)blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
    Superbra länk! Det fanns en pizza där gjord på sötmandel och hasselnötter. Enligt livsmedelsverket har de båda ganska högt kolhydratvärde, 13,4 resp. 9,4. Blir der ok för att man har massa ägg i så att det inte blir så mycket eller? Samma sak såg ajg i recepttråden ett bröd (tror jag det var) gjort på mandelmjöl. Är der sötmandel som man maler själv eller kan man köpa mandelmjöl?
  • Kenzie
    Svar på #2249
    Du kan köpa mandelmjöl i vissa Lidlbutiker annars kan man mala själv. Jag gör pizza på polarbröd (inte sånt man köper i affären utan ett bröd av ägg, ost och keso). Det blir jättegott och man tänker knappt på att det inte är riktig pizzabotten. Recept finns på KiF.
  • MrsFreckles
    Kenzie skrev 2008-09-24 22:25:35 följande:
    Svar på #2249Du kan köpa mandelmjöl i vissa Lidlbutiker annars kan man mala själv. Jag gör pizza på polarbröd (inte sånt man köper i affären utan ett bröd av ägg, ost och keso). Det blir jättegott och man tänker knappt på att det inte är riktig pizzabotten. Recept finns på KiF.
    Smakar det som brod? Hittade receptet sa ska prova, bra som lunch!
  • Maddisen80
    Svar på #2202
    smurfan 81 istället för ris kan du riva blomkål på de grövsta sidan av rivjärnet sen låta de koka 7 min så har du blomkålsris, sen kan du även göra blomkålsmos
  • Maddisen80
    Svar på #2251
    Oj vad de är svårt att hinna med nu och läsa om vad ni skriver när man praktisera sen träna sen vill man ju umgås med sin sambo :=) Hur är de med er alla då ?
    Får man äta cevapcicci=?
  • Kenzie
    MrsFreckles skrev 2008-09-24 22:57:08 följande:
    Smakar det som brod? Hittade receptet sa ska prova, bra som lunch!
    Njae ja kan inte säga att det smakar som bröd, men det är gott och funkar super som brödsubstitut.

Maddisen80: Så länge det inte är ströbröd i så borde det vara okej. Köper du färdiga är det säkerligen mest skit i, men kolla innehållsförteckningen isf.
Svar på tråden LCHF tråden 3