• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Pess
    annbom skrev 2008-09-25 11:27:34 följande:
    Ja, fast man kan ju inte begära att alla andra ska anpassa maten efter en själv. Så ofta är inte jag bortbjuden att jag tycker att det gör något att viktminskning avstannar och hälsoeffekten hämtas ju igen efter 2-4 dagar. Men man är ju olika.
    Det är sant, men jag försöker iaf att inte ta potatis/pasta/ris/bröd när jag är borta. Och jag väljer bort sötsaker. Jag tycker att alla omkring en faktiskt har god förståelse för när man säger hur det ligger till (jag menar att ens övervikt SYNS ju och då möts man oxå med förståelse för att man vill göra något åt den) Men jag är å andra sidan VÄLDIGT motiverad at bli av med mina 15 extra kilo och nu eller aldrig ska det ske, UTAN undantag för min del.
  • annbom

Det är precis det som jag menar med att jag försöker låta bli kolhydrater så långt det går, men lite mjöl i sås eller liknande går ner i alla fall.

Vad är ketos? Ganska novis, har precis köpt boken LCHF, men inte hunnit börja läsa den än.

Pess skrev 2008-09-25 11:30:47 följande:
    Det är sant, men jag försöker iaf att inte ta potatis/pasta/ris/bröd när jag är borta. Och jag väljer bort sötsaker. Jag tycker att alla omkring en faktiskt har god förståelse för när man säger hur det ligger till (jag menar att ens övervikt SYNS ju och då möts man oxå med förståelse för att man vill göra något åt den) Men jag är å andra sidan VÄLDIGT motiverad at bli av med mina 15 extra kilo och nu eller aldrig ska det ske, UTAN undantag för min del.
  • Pess

Det är när kroppen ställer om från kolhydratförbränning till fettförbränning.

• Buttran

Hej!

Jag är ny på LCHF, la ett inlägg som råkade hamna direkt under Kost/Motion:

Vad glad jag är att jag hittade den här tråden!!

Jag har kört LCHF sedan förra måndagen, gått upp 1 kg hittills och hoppas på vändning snart. Jag har ställt frågan på kolhydrater i fokus-forumet om jag gör något fel, men det gör jag tydligen inte...

Jag har inte så mkt övervikt (inte alls enligt BMI, men jag ligger på gränsen och vill gå ner 5-7 kg)

Gick ni ner direkt eller tog det ett tag innan det vände? Gick ni till och med upp i början???

Snälla, ge mig lite hopp och motivation...

Hoppas på lite peptalk

• Sofia

hur är det egentligen med pizzasallad från pizzerior, kan man äta det?

• annbom

Det är nog olika, men jag tror att de flesta har socker i salladen

Sofia skrev 2008-09-25 12:32:05 följande:
    hur är det egentligen med pizzasallad från pizzerior, kan man äta det?
  • leende guldbruna
    Svar på #2270
    registrera dig på minmat.se å försök å hålla kolhydraterna på max 5%.kanske lägre när du ska gå ner så lite?

Jag gick ner ända till v 6 då jag gick upp ett kg.men det kan ju vara olika,svårt att säga när man inte vet hur du äter ,om du gör fel alltså.
    Men man "brukar" väl gå ner vätska 1:a v en hel del,men det hänger ju oxå ihop med hur du åt v innan.
    Jättesvårt men ge inte upp,blir nog snart bättre.
  • Pess
    Buttran skrev 2008-09-25 12:00:29 följande:
    Hej!Jag är ny på LCHF, la ett inlägg som råkade hamna direkt under Kost/Motion:___________________Vad glad jag är att jag hittade den här tråden!!Jag har kört LCHF sedan förra måndagen, gått upp 1 kg hittills och hoppas på vändning snart. Jag har ställt frågan på kolhydrater i fokus-forumet om jag gör något fel, men det gör jag tydligen inte...Jag har inte så mkt övervikt (inte alls enligt BMI, men jag ligger på gränsen och vill gå ner 5-7 kg)Gick ni ner direkt eller tog det ett tag innan det vände? Gick ni till och med upp i början???Snälla, ge mig lite hopp och motivation... ____________________Hoppas på lite peptalk
    Jag gick oxå ner första veckan. Enl. Annika Dahlqvist ska man inte se LCHF som en viktminskningmetod utan som en viktreglerande metod. Dvs att lågviktare t.o.m kan gå upp av kosten och att normalviktiga behåller sin vikt. Så kanske du inte svarar med viktnedgång eftersom du redan är normalviktig?
  • Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-25 15:35:41 följande:
    Jag gick oxå ner första veckan. Enl. Annika Dahlqvist ska man inte se LCHF som en viktminskningmetod utan som en viktreglerande metod. Dvs att lågviktare t.o.m kan gå upp av kosten och att normalviktiga behåller sin vikt. Så kanske du inte svarar med viktnedgång eftersom du redan är normalviktig?
    Jasså? Jag har 2,5 kilo som jag vill ner, men jag ligger inom normalviktområdet! Finns det några speciella metoder inom LCHF då som man ör ha koll på?
Svar på tråden LCHF tråden 3