• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Pess
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 15:44:24 följande:
    Jasså? Jag har 2,5 kilo som jag vill ner, men jag ligger inom normalviktområdet! Finns det några speciella metoder inom LCHF då som man ör ha koll på?
    Jag rekommenderar att du läser Annika Dahlqvist blogg med tillhörande länkar. Där finns massor av tips och råd
  • Elliebelli

Hur vet man att man är i ketos? Är man sen det hela tiden? I dag är 4e dagen tjoho.

• Maddisen80
    Svar på #2277
    Ellebelli du får köpa såna ketosstick på apoteket, eller så kan du känna på din andedräkt och man få metallsmak i munnen ,illaluktande urin
  • Elliebelli
    Elliebelli skrev 2008-09-25 16:27:44 följande:
    Hur vet man att man är i ketos? Är man sen det hela tiden? I dag är 4e dagen tjoho.
    Jag läste i länken ovan lite info.
  • tru

jag har hållit på i två dagar med kosten. men tycker det är svårt att få rätt fördelning. idag har jag fått 9% kollisar 19% protein 72 %fett. och jag har ätit 2300 kcal. igår fickjag i mig 8 % kolhydrater.men bara 62% fett. men jag känner mig mätt och pigg och trots att de är torsdag min stora sockersugsdag är jag inte ett dugg sugen på godis.
    gårdagen blev jag lite hungrig för jag åt endast fil och linfrö till frukost. men idag upptäckte jag att de är 10gram kolhydrater i fil, men på packetet står de 4 gram. vad ska man gå efter?

hur gör man för att få mer protein och mindre kolhydrater? de handlar ju bara om ett par % så det kan ju inte vara någon stor förändring.

• Maddisen80
    Svar på #2281
    bzz hejsan jo de är inte lätt med kosten,tar ett tag innan man vänjer sig.
    Du kan köpa proteindryck eller äta ägg,kyckling, undvika pasta,bröd,ris,fil
  • Pess
    bzzzz skrev 2008-09-25 17:02:47 följande:
    jag har hållit på i två dagar med kosten. men tycker det är svårt att få rätt fördelning. idag har jag fått 9% kollisar 19% protein 72 %fett. och jag har ätit 2300 kcal. igår fickjag i mig 8 % kolhydrater.men bara 62% fett. men jag känner mig mätt och pigg och trots att de är torsdag min stora sockersugsdag är jag inte ett dugg sugen på godis.gårdagen blev jag lite hungrig för jag åt endast fil och linfrö till frukost. men idag upptäckte jag att de är 10gram kolhydrater i fil, men på packetet står de 4 gram. vad ska man gå efter?hur gör man för att få mer protein och mindre kolhydrater? de handlar ju bara om ett par % så det kan ju inte vara någon stor förändring.
    ...och ju mer du fyller på med fett och protein desto mer sjunker kolhydratsprocenten utan att du egentligen behöver äta mindre kolisar. Prova att ta några extra skinskivor och grädde ist. för mjölk i kaffet så kommer siffrorna rätta till sig, eller kanske ännu bättre, ta bort någon del kolisar.
  • tru

kan man göra så öka på fett och protein för att minska procentsatsen. ska man inte komma under ett visst antal gram oxå.

• Elliebelli

En dum fråga kanske? Men om man inte kommer i ketos beror det på att man äter för mycket kolhydrater då? Eller för lite fett?

Svar på tråden LCHF tråden 3