• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • tru

glömde skriva en sak. är inte ni hungriga jag är fortfarande hungrig trots mängder av fett. men då äter jag ju en medicin man blir hungrig av oxå. och jag är mindre hungrig nu än vad jag var innan. nu blir jag bara lite hungrig på kvällen. egenltligen skulle jag vilja äta ett par ägg i röra med grädde och skinka. men jag har redan ätit nästan 2600 kalorier och även fast de inte är någon kalori begränsning så kan jag inte tänka mig att äta mer kalorier än så. har tagit två skinkor med bregott på och se om de stillar hungern. fast nu är de inte riktigt hunger längre de är snarare sugen på att äta. jag är väl inte avvänjd riktigt ännu från sockret.

• JewelGirl

Smurfan 81 skrev 2008-09-25 21:00:53 följande:

Hur räknar man kalorier egentligen? Är inte det väldigt krångligt?Jag tyckte minmat.net verkade jättekrånglig...
    Med Lchf-kost behöver man inte bry sig om kalorier.
  • MrsFreckles
    JewelGirl skrev 2008-09-25 21:05:10 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 21:00:53 följande: Med Lchf-kost behöver man inte bry sig om kalorier.
    Det ar det som verkar sa harligt, att slippa rakna kalorier, slippa vara hungrig! Fjarde dagen och mar finfint, far nastan paminna mig om att det ar lunch! Och inget sotsug alls! Kommer inte halla pa att rakna kolhydrater - tanker halla mig till de gronsaker som vaxer over jord, undvika frukt, (och forstas alla andra kolhydratsprodukter som mjol/ris/rotfrukter) men kommer unna mig 1-2 glas rodvin pa helgen och 85% choklad da och da.
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-09-25 21:05:10 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-25 21:00:53 följande:Med Lchf-kost behöver man inte bry sig om kalorier.
    Nähä, men då så!
  • Tristanya
    bzzzz skrev 2008-09-25 20:22:47 följande:
    hur gör man glass och hur mycket fett/kolhydrater/protein är det i det.blev jättesugen nu
    gjorde den som finns i kokboken, men utan sockret!
    vispade 3dl grädde i en bunke, sen 3 äggulor i en annan bunke (så dom blir "pösig") , blandade sedan ihop grädden med äggulorna, o blandade i lite halvtinade hallon! sen i en plastlåda o in i frysen! stå där ca 3-4 timmar, sen är det bara o äta
  • Tristanya

glömde.. vet ej hu mycket fett/protein/kolisar det är i den.. men kaninte va så mycket, är ju bara grädde, äggulor o lite hallon (ca 1dl om ens det)

• Smurfan 81

Kan det bli FÖR mycket fett så att man inte går ner?
    Har suttit och kikat lite på livsmedelsverkets sida. T.ex så var det 0,5% i den 28 procentiga brieosten men 2,1% i den 34 procentiga! Då är ju inte det fetaste alternativet bäst!

• Tristanya

Smurfan 81 skrev 2008-09-25 22:51:05 följande:

Kan det bli FÖR mycket fett så att man inte går ner?Har suttit och kikat lite på livsmedelsverkets sida. T.ex så var det 0,5% i den 28 procentiga brieosten men 2,1% i den 34 procentiga! Då är ju inte det fetaste alternativet bäst!
    eftersom det ska beräknas på hela dagens intag så är det nog svårt att dt ska bli FÖR mycket fett. men är ju bättre o äta det fetare alternativet eftersom du du håller dig mätt längre, på mindre mat! o bättre viktminskning får man om man utesluter de minst feta pridukterna, så alltså: ju fetare ju bättre!
  • tru

i fallet med brieost måste de väl vara en smaksak om man ska äta den feta eller light. om light innehåller färre kolhydrater. eller var de inte de du menade. fast när de gäller brieost är ju den feta betydligt godare.ioch man blir ju mättare.

Svar på tråden LCHF tråden 3