• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Elliebelli

Det är hur som helst intressant det här. Man lär sig väl under tiden. Jag tycker det smakar blä i munnen så då antar jag att jag är i ketos Så nu kan man ju hoppas att den osmickrande andedräckten försvinner också Ni med erfarenhet, gör den det?

• Pess
    Elliebelli skrev 2008-09-25 17:37:12 följande:
    En dum fråga kanske? Men om man inte kommer i ketos beror det på att man äter för mycket kolhydrater då? Eller för lite fett?
    För mycket kolhydrater
  • Smurfan 81
    leende guldbruna skrev 2008-09-25 14:03:55 följande:
    Svar på #2270registrera dig på minmat.se å försök å hålla kolhydraterna på max 5%.kanske lägre när du ska gå ner så lite?Jag gick ner ända till v 6 då jag gick upp ett kg.men det kan ju vara olika,svårt att säga när man inte vet hur du äter ,om du gör fel alltså.Men man "brukar" väl gå ner vätska 1:a v en hel del,men det hänger ju oxå ihop med hur du åt v innan.Jättesvårt men ge inte upp,blir nog snart bättre.
    Jag får inte den länken att funka!
    Så länge man bara äter produkter med 5g/100g eller mindre så borde väl allt vara ok. Eller?
    Fast i helgen ska vi äta sillunch och den "bästa" sillen jag hittat är på 15g/100g...
  • tru

jag kan tipsa om hälsovakten det kostar 800 kr om år men man ser alla vitaminer och fetter och kolhydrater. men den är inställd på de allmäna kostråden. men man kan anpassa i inställnigar men jag vet inte hur man gör.

jag tror jag börjar hamna i ketos nu trots bara två dagar med denna metod. och trots att kollisarna har legat på 8-9% av kosten. har varit i ketos förut så jag känner igen det. men nu hamnade jag tydligen där utan att vara hungrig. förra gången åt jag 400 kalorier och då var jag hungrig innan jag hamnade i ketos. när man hamnar i ketos försvinner hungerskänslorna. vilket jag utnyttjade till fullo. jag har en ätstörning men total kontroll ibland och ingen kontroll i perioder.

• tru

och jag kan lova att man går ner i vikt när man är i ketos, jag gick ner 5 kilo i veckan på det.

• Tristanya

usch, måste skärpa mig.. fuskas lite nu o då.. men ör endå mycket mycket mycket mindre "skit" än förut, så egentligen är det ju lugnt för min del!
    men vill ju att vikten ska försvinna! nä, nu får jag skärpa mig!

tror jag måste äta mer fett, känns som det..
    har iaf gjort "glass" i eftermiddag som står i frysen.. ska bli gott! (grädde, äggula o lite hallon)
    men är inte direkt hungrig, så man glömmer bort o äta.. hm..
    men igåpr kväll stod iaf vågen på -5,5kg på 3 veckor, så är endå nöjd! o syns skillnad på kroppen också!

• tru

hur gör man glass och hur mycket fett/kolhydrater/protein är det i det.blev jättesugen nu

Svar på tråden LCHF tråden 3