• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

Jo men jag blev bjuden så kompisen köpte cider med socker.

Buttran skrev 2008-09-27 15:38:17 följande:
    *slap* Finns väl sockerfri cider till nästa gång Iaf den alkoholfria varianten...
  • Buttran

Köpte ketosstickor idag, testade och fick positivt - dock på det "lightaste" på skalan. (jag köpte Keto-diabur som även mäter blodsocker, de andra var slut). Räknas det som att vara i ketos eller måste man få utslag högre upp på skalan?

• Maddisen80

Verka som du är i ketos, då kan man även få illaluktande urin .

Buttran skrev 2008-09-27 15:47:56 följande:
    Köpte ketosstickor idag, testade och fick positivt - dock på det "lightaste" på skalan. (jag köpte Keto-diabur som även mäter blodsocker, de andra var slut). Räknas det som att vara i ketos eller måste man få utslag högre upp på skalan?
  • Buttran

Tack! :)

Jo, det luktar lite "fränt" på nåt sätt. Men jag går ju inte ner i vikt ändå... ;-(

Maddisen80 skrev 2008-09-27 15:52:29 följande:
    Verka som du är i ketos, då kan man även få illaluktande urin .
  • Maddisen80

Du kanske gå ner i midjemått eller fett % ?

Buttran skrev 2008-09-27 15:55:18 följande:
    Tack! :)Jo, det luktar lite "fränt" på nåt sätt. Men jag går ju inte ner i vikt ändå... ;-(
  • Buttran

Svar, nej. Jag kommer fortfarande bara i mina tjockisjeans
    Men jag stryker väl yoghurten och kämpar vidare...

Maddisen80 skrev 2008-09-27 15:57:00 följande:
    Du kanske gå ner i midjemått eller fett % ?
  • Maddisen80

Jo för man ska helst undvika yoghurt, men skriv till mig vad du äter en dag så ska jag se om jag kan hjälpa dig ,äter du 500 gr grönsaker ska du dricka 1-2 liter vatten annars 2-3

Buttran skrev 2008-09-27 16:05:21 följande:
    Svar, nej. Jag kommer fortfarande bara i mina tjockisjeans Men jag stryker väl yoghurten och kämpar vidare...
  • Buttran

Åh gud vad snällt!!

Ja, 2-3 liter vatten dricker jag definitivt INTE. Kanske 1½.

Idag har jag ätit:
    Frukost, 2 dl matlagningsyoghurt 10% med ½ dl vispgrädde, sötningsmedel och kakao. Kaffe med laktosfri mjölk.

Middag, köttfärssås med blandfärs, vispgrädde, champinjoner, buljong, salt och peppar. Vatten.

Mellanmål 4 skivor rökt skinka. Vatten.

I kväll hade jag tänkt äta äggröra på 2 ägg, vispgrädde och smör. Ev. lite smörfrästa champinjoner och bacon.

Tack för hjälpen

Maddisen80 skrev 2008-09-27 16:06:19 följande:
    Jo för man ska helst undvika yoghurt, men skriv till mig vad du äter en dag så ska jag se om jag kan hjälpa dig ,äter du 500 gr grönsaker ska du dricka 1-2 liter vatten annars 2-3
  • Maddisen80
    Svar på #2343
    Jag tycker att de är förmycke mejeriprodukter för jag har hört att man bara ska äta 2 dl mejeriprodukter om dagen . Är de viktigt att du dricker tillräckligt med vatten för då lär du gå ner i vikt ,sen inge stress och inte för lite sömn
  • Buttran

Ska testa detta! Tusen tack för tipsen!
    Förresten, räknas ägg som mejeriprodukter eller är det bara mjölk, grädde, ost, youghurt och fil etc?

Maddisen80 skrev 2008-09-27 16:30:23 följande:
    Svar på #2343Jag tycker att de är förmycke mejeriprodukter för jag har hört att man bara ska äta 2 dl mejeriprodukter om dagen . Är de viktigt att du dricker tillräckligt med vatten för då lär du gå ner i vikt ,sen inge stress och inte för lite sömn
Svar på tråden LCHF tråden 3