• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Kattmor
    Buttran skrev 2008-09-27 15:12:38 följande:
    Det var den 10%-iga i 5-dl förpackning från Arla. 4% kolhydrater.
    Aj då, i mezeyoghurten är det 3,5g kolhydrater så det borde ju vara ungefär lika illa!

Knepigt för Annika.D rekommenderar ju Kefir till frukost & det åt jag innan men när jag fick tips om meze´n tänkte jag att det borde ju vara betydligt bättre eftersom den är mycket fetare!
  • JewelGirl

Sen är vissa känsligare mot mjölkprodukter än andra, dvs att vissa bör dra ner på det för att gå ner i vikt och andra kan äta lite större mängd utan att viktnedgången stannar av.

• Buttran

Nu verkar det dock inte som att yoghurten har rubbat min ketos, för jag testade positivt idag (man sabbar väl flera dagar om man äter något som är "no-no". Vill dock påpeka att det tydligen är tillräckligt mycket för att påverka blodsockret/insulinproduktionen.

Kattmor skrev 2008-09-27 17:06:56 följande:
    Aj då, i mezeyoghurten är det 3,5g kolhydrater så det borde ju vara ungefär lika illa!Knepigt för Annika.D rekommenderar ju Kefir till frukost & det åt jag innan men när jag fick tips om meze´n tänkte jag att det borde ju vara betydligt bättre eftersom den är mycket fetare!
  • Kattmor
    JewelGirl skrev 2008-09-27 17:09:11 följande:
    Sen är vissa känsligare mot mjölkprodukter än andra, dvs att vissa bör dra ner på det för att gå ner i vikt och andra kan äta lite större mängd utan att viktnedgången stannar av.
    Jo det är väl så!  Är så svårt att veta var gränsen går för en själv bara!
    Man vill ju kunna äta så mycket som möjligt av det "gottiga" utan att komma över gränsen & börja gå upp i vikt.....lättare sagt än gjort det! 
  • tru

mer fett drypande middag som jag ätit idag får man leta efter.rostbiff stekt i smör och squash med purjolök som drar åt sig massor av fett. sen en rejäl klick pepparrots smör på köttet. lite räksallad, lite keso

men fuskade med en klunk festis. festisen hade jag köpt till dottern.men hela dagen har varit fruktansvärd men jag har varit jätteduktig. först köper dotterns pappa chips till dottern.för första gången i hela mitt liv kunde jag stå i mot. sen åkte vi till må bra mässa. jag hade med mig ägg,skinka,keso,oliver och åt. men de andra fick blåbärspaj till efterrätt.suck min favorit. men jag lyckades. sen åkte vi till ett shopingcentrum och där fikade vi, jag frågade om de hade bär och grädde som jag kunde få men de hade de inte.som tur var hade jag nötter i väskan medans övriga smaskade på diverse godsaker. så en klunk festis i detta sammanhang är en seger.

• JewelGirl
    bzzzz skrev 2008-09-27 17:44:48 följande:
    mer fett drypande middag som jag ätit idag får man leta efter.rostbiff stekt i smör och squash med purjolök som drar åt sig massor av fett. sen en rejäl klick pepparrots smör på köttet. lite räksallad, lite kesomen fuskade med en klunk festis. festisen hade jag köpt till dottern.men hela dagen har varit fruktansvärd men jag har varit jätteduktig. först köper dotterns pappa chips till dottern.för första gången i hela mitt liv kunde jag stå i mot. sen åkte vi till må bra mässa. jag hade med mig ägg,skinka,keso,oliver och åt. men de andra fick blåbärspaj till efterrätt.suck min favorit. men jag lyckades. sen åkte vi till ett shopingcentrum och där fikade vi, jag frågade om de hade bär och grädde som jag kunde få men de hade de inte.som tur var hade jag nötter i väskan medans övriga smaskade på diverse godsaker. så en klunk festis i detta sammanhang är en seger.
    Ja verkligen!
  • Kattmor
    Buttran skrev 2008-09-27 17:13:22 följande:
    Nu verkar det dock inte som att yoghurten har rubbat min ketos, för jag testade positivt idag (man sabbar väl flera dagar om man äter något som är "no-no". Vill dock påpeka att det tydligen är tillräckligt mycket för att påverka blodsockret/insulinproduktionen.
    Ja när jag åt glass & fruktcoctail förstördes ketosen i ca 1 vecka.

Det kanske bara är om man är väldigt känslig som man påverkas av yoghurten.
  • Buttran

Fruktcocktail är väl ganska sött (om det du menar är sån där i sockerlag i konservburk). Vad var det för glass?

Kattmor skrev 2008-09-27 18:56:28 följande:
    Ja när jag åt glass & fruktcoctail förstördes ketosen i ca 1 vecka. Det kanske bara är om man är väldigt känslig som man påverkas av yoghurten.
  • Maddisen80

Det är bara mjölk,keso,kesellla,yoghurt

Buttran skrev 2008-09-27 17:02:12 följande:
    Ska testa detta! Tusen tack för tipsen!Förresten, räknas ägg som mejeriprodukter eller är det bara mjölk, grädde, ost, youghurt och fil etc?
  • JuliansMamma

hej

idag är min första dag med LCHF kosten

har en undran, får man dricka te?
    i så fall, vilket te?

20071228, den dagen kom våran Julian till oss
Svar på tråden LCHF tråden 3