• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl
    JuliansMamma skrev 2008-09-27 19:42:41 följande:
    hejidag är min första dag med LCHF kostenhar en undran, får man dricka te?i så fall, vilket te?
    Spelar nog ingen roll vilket te faktiskt. Är själv tedrickare och har inte hört något om det, likaså kaffe. Men ha gärna något fett i för att få i dig lite extra. Antingen grädde (det passar ju bara till vissa téer såsom chai bland annat) eller kokosfett, det senare ger ju ingen smak såvida man inte valt kokosfett med smak.
  • Elliebelli

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i tex frödinge ostkaka? Äter ni ostkaka?

Så önskar jag tips på god mörk choklad som är ok.

• Kattmor
    Buttran skrev 2008-09-27 19:13:55 följande:
    Fruktcocktail är väl ganska sött (om det du menar är sån där i sockerlag i konservburk). Vad var det för glass?
    Ja frukcoctailen är ju väldigt söt!

Jag kommer inte ihåg vilken sorts glass det var men det var nån sorts bigpack vanilj.
  • Kenzie
    Elliebelli skrev 2008-09-27 20:07:13 följande:
    Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i tex frödinge ostkaka? Äter ni ostkaka?Så önskar jag tips på god mörk choklad som är ok.
    Det är 16 g kolhydrater/100 g i frödinges ostkaka så det är lite väl mycket.
  • Elliebelli

Tack!
    Ja det var det. Hade hoppats på mindre. Men man kanske kan göra en egen variant på något vis som håller måttet?

Kenzie skrev 2008-09-27 21:56:31 följande:
    Det är 16 g kolhydrater/100 g i frödinges ostkaka så det är lite väl mycket.
  • Pess

Jag har en bekännelse Jag har ätit exemplariskt idag, MEN trillade dit på en liten bit äppelkaka (visserligen en ovanligt o-söt variant med enbart fruktos) med vaniljglass, därpå 2 chokladbitar till kaffet i eftermiddags....Herregud, JAG av alla människor som sagt att HÄR ska inga undantag göras

Men, det konstigaste är att jag ändå testade max på ketoner nu för en stund sedan. Jag har ju varit i kraftig kestos sedan en vecka så kanske detta inte är tillräckligt för att trilla ur. Men är det någon som vet hur snabbt man kans e skillnad på stickorna efter en fuskmåltid om man rubbat ketosen? Nu testade jag några timmar efter måltiden.

• Pess

Morning, fortfarande i  ketos här Så det känns toppen. Har dock "halkat" ned från maxutslag till graden före det, men ändå tydlig ketos.....Idag är det nya stränga tag som gäller.

• Buttran

Hallå, hur ofta testar ni för ketos? Jag testade i morse igen och det visade neg. trots att jag inte ätit något förbjudet. Åt gratinerad brietårta och kyckling i gårkväll, drack Pepsi Max till... Min kropp spelar mig dumma spratt...

• JewelGirl
    Buttran skrev 2008-09-28 10:25:28 följande:
    Hallå, hur ofta testar ni för ketos? Jag testade i morse igen och det visade neg. trots att jag inte ätit något förbjudet. Åt gratinerad brietårta och kyckling i gårkväll, drack Pepsi Max till... Min kropp spelar mig dumma spratt...
    Men pepsi max innehåller väl ändå socker/sötningsmedel = kolhydrater?
  • Tristanya
    JewelGirl skrev 2008-09-28 10:59:33 följande:
    Men pepsi max innehåller väl ändå socker/sötningsmedel = kolhydrater?
    skulle tippa på att det gör de.. kollar man cola light på minmat så innehåller det 50/50 kolhydrater o protein, men vanlig cola är 100 kolhydrater.. så pepsi max är det no no till!
Svar på tråden LCHF tråden 3